سرویس: گروه شهرستانی
کد خبر: 43682
|
07:53 - 1399/01/06
نسخه چاپی

ایلام بیدار از بازیهای محلی گزارش می دهد؛

معرفی كِلاورِوان از بازیهای جذاب سنتی ایلام

معرفی كِلاورِوان از بازیهای جذاب سنتی ایلام
كِلاورِوان از بازیهای جذاب و سنتی استان ایلام است که بیشتر در فصل بهار انجام می شود.

به گزارشايلام بيدار، مردم ايلام به فراخور نوع زندگي ومعشيت از گذشته هاي دور تا كنون از انواع شيوه هاي سرگرمي و بازيها ي مختلف در موقع فراغت و مراسمات شاد استفاده نموه اند، ولي و امروزه به علت مشكلات فراوان زندگي از يك سو ورايج شدن سرگرميهاي متنوع ديگر اين نوع بازيها كمتر اجراء مي شوند. معمولاُ مردان و زناني كه سني از آنها گذشته و قدرت جسمي كمتري دارند در موقع فراغت تنها به شرح خاطرات گذشته و برخي شوخيها با همديگر مي پردازند ولي ديگران به انجام برخي سرگرميها وبازيها مبادرت مي ورزند .

 

زنان كه تنها شبها مقداري فرصت دارند گاهي به انجام بازي (گل وپوچ ) وبرخي سرگرميهاي كلامي ديگري پردازند ولي دختران وخصوصاً نوجوانان به بازيها وسرگرميهاي بيشتري مي پردازند كه عمده ي آنها از طريق مدارس ياد گرفته اند .

 

معرفی كِلاورِوان از بازیهای جذاب سنتی ایلام

در بازیكِلاورِوانبازیکنان به دوسته مساوی تقسیم شده و سپس روی زمین دایره‌ای به شعاع مناسب مشخص می‌نمایند و یک گروه به قید قرعه در درون دایره به حالت چهار دست و پا قرار می‌گیرند و هر کدام کلاهی به سر دارند و دسته دوم بایستی بدون آنکه ضربه پای تیم مقابل را خورده باشند، یکی از کلاه‌ها را برداشته و به سرعت به نقطه‌ای که در فاصله دورتر از قبل مشخص شده برساند.

 

در حین فرار صاحبان کلاه (تیم درون دایره) بایستی سعی کنند او را بگیرند و همبازی‌های وی به او کمک کرده و ممکن است کلاه دست به دست گردد تا به مقصد برسد و اگر رسید یک امتیاز و اگر کلاه را پیش از رسیدن به محل باز پس گرفتند تیم مقابل بایستی در درون دایره قرار گیرد و بازی از نو شروع کند. ممکن است از قبل سقف امتیازی بازی مشخص شده باشد و هر تیمی زود به آن سقف امتیاز رسید برنده نهایی باشد.

 

این بازی مختص مردان است.

 

انتهای پیام/ش

نظر شما

دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیریت در وب سایت منتشر خواهد شد

تازه ترین مطالب