سرویس: وبگردی
کد خبر: 43676
|
12:58 - 1399/01/16
نسخه چاپی

پیش بینی کارشناسان از وضعیت گردشگری ایران در دوران پساکرونا

پیش بینی کارشناسان از وضعیت گردشگری ایران در دوران پساکرونا
کارشناسان وضعیت گردشگری ایران پس از شکست کرونا را مثبت پیش بینی کردند.

به گزارشايلام بيدار، ویروس کرونا از زمان پیدایش تا به امروز صدمات شدیدی را به بدنه صنعت گردشگری جهان وارد کرده است. ایران نیز از این امر مستثنی نبوده و خواه یا ناخواه از شیوع کرونا ویروس جدید صدمه دیده است.

در این میان متولیان صنعت گردشگری کشورمان همچون متولیان صنعت گردشگری سایر کشور‌ها به دنبال پیدا کردن راهکار‌هایی برای گردش مجدد چرخه این صنعت هستند. آن‌ها برای محقق شدن هدفشان نیازمند بکارگیری تدابیر لازم و ضروری همچون سرپا نگه‌داشتن فعالیت‌های مرتبط به گردشگری هستنند.

ما در این گزارش به سراغ برخی از کارشناسان و فعالان صنعت گردشگری رفتیم تا علاوه بر کسب راهکار‌های پیشنهادی، پیش بینی آن‌ها از وضعیت گردشگری ایران در روز‌های پس از شکست کرونا را بدانیم.

حرمت‌الله رفیعیرئیس انجمن صنفی دفاتر خدمات مسافرت هوایی و جهانگردی با بیان اینکه سال ۹۸ برای گردشگری سال خیلی بدی بود، گفت: آنچه در ماه‌های پایانی سال گذشته رخ داد چرخ صنعت گردشگری را کاملا خاموش کرد. البته امید است که پس از شکست کرونا، دولت به توقعات صحیح منطقی فعالان این صنعت  توجه کند تا بتوانیم چرخ گردشگری را بار دیگر آنچنان که باید و شاید بچرخانیم.

وی افزود: خواسته اعضای انجمن صنفی دفاتر خدمات مسافرت هوایی و جهانگردی از دولت این است که دوایر مالیاتی، یک سال کاری به دفاتر ما و صنعت گردشگری نداشته باشند. دفاتر ما عموما بستانکار هستند و ایرلاین‌ها پول آن‌ها را نداده اند.

رئیس انجمن صنفی دفاتر خدمات مسافرت هوایی و جهانگردی گفت: عزم دفاتر خدمات مسافرت هوایی و جهانگردی برای به حرکت درآوردن چرخه گردشگری جزم است و من فکر می‌کنم اگر دولت واقعا از بخش خصوصی مشورت بگیرد و با بخش خصوصی همراه شود، به سلامت از شرایط فعلی عبور می‌کنیم و من به آینده عرصه گردشگری خوش بین هستم.

رفیعی ادامه داد: بهتر است جلوی دخالت‌های دوایر دولتی غیر گردشگری در کار فعالان عرصه گردشگری گرفته شود تا این صنعت سالم به مسیر خودش  ادامه دهد.

رفیعی اظهار کرد: از ابتدای تعطیلات نوروز ۹۹ تا به امروز اعتراضات زیادی به ما اعلام شده است که اکثر آن‌ها نه به عملکرد دفاتر خدمات مسافرت هوایی و جهانگردی بلکه به عملکرد سایر دوایر وارد است، زیرا اگرچه متولیان عرصه گردشگری اعلام کرده‌اند همه پولی که بابت تور‌های سفر از مردم گرفته شده بود، بازگشت داده می‌شود و دفاتر خدمات مسافرت هوایی و جهانگردی نیز همه تلاش خود را برای انجام این کار کرده‌اند، اما این دفاتر هنوز پول خود را از برخی از دوایر دیگر دریافت نکرده‌اند و این امر کار را برای آن‌ها دشوار کرده است.

رضا حسینی، مدرس گردشگری و هتلداری نیز به خبرنگار ما گفت: پس از رفع و رجوع  ویروس کرونا مردم با شور و اشتیاق بیشتری به سفر می‌روند. قطعا این امر روی سایر صنایع نیز اثر خوبی خواهد گذاشت. گردشگری نیازی است که در هر صورت در سبد خانوار تعریف می‌شود.

هادی عربی گل، مدرس و کارشناس هتلداری و گردشگری هم بیان کرد: هم‌اکنون ۹۰ درصد مجموعه گردشگری تعدیل نیرو داشتند، اما به نظر می‌رسد با شکست کرونا، در تابستان وضعیت خوبی خواهیم داشت، ولی با توجه به اینکه گردشگران خارجی چند ماه قبل از سفر برای مسافرتشان برنامه‌ریزی می‌کنند، در تابستان گردشگران خارجی زیادی نخواهیم داشت.

وی افزود: در خصوص ترسیم آینده‌ای برای میزان موفقیتمان در جذب گردشگر خارجی و ارائه تصویری مناسب از کشورمان به جهانیان باید گفت وزارتخانه میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی هنوز به حدی نرسیده است که بازاریابی گردشگری خود را گسترده کند. البته این وزارتخانه حوزه بازاریابی گردشگری اش را فعال کرده است و هر استانی جاذبه‌های گردشگری خودش را معرفی می‌کند.

 

انتهای پیام/ش

نظر شما

دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیریت در وب سایت منتشر خواهد شد