سرویس: فرهنگ و هنر
کد خبر: 43563
|
11:20 - 1399/01/11
نسخه چاپی

تازه‌ترین شماره نشریه حلقه وصل منتشر شد؛

کرونایِ سینمایی در حلقه وصل ۷۹

کرونایِ سینمایی در حلقه وصل ۷۹
شماره هفتاد و نهم ماهنامه فرهنگی-تشکیلاتی حلقه وصل با نگاهی ویژه به رویدادهای مهم سینمایی کشور در سال ۹۸ منتشر شد.

به گزارشايلام بيدار، هفتاد و نهمین شماره ماهنامه فرهنگی-تشکیلاتی حلقه وصل با بررسی و نگاهی ویژه به رویدادهای مهم سینمایی کشور در سال ۹۸، از جمله سی و هشتمین جشنواره فیلم فجر، دهمین جشنواره مردمی فیلم عمار و همچنین نهمین جایزه سینمایی ققنوس منتشر شد.

این شماره نشریه حلقه وصل، با آثار و گفتارهایی از حجت‌الاسلام رضا غلامی، مهرداد خوشبخت کارگردان فیلم سینمایی «آبادان یازده ۶۰»، امیرعباس ربیعی کارگردان فیلم سینمایی «لباس شخصی»، جبار آذین، آرش فهیم، سعید مستغاثی، احسان سالمی و غیره منتشر شده است.

همچنین در قسمت «پرونده ویژه» حلقه وصل هفتاد و نهم به موضوع کرونا و درگذشت برخی از چهره‌های جبهه فرهنگی انقلاب اسلامی همچون حجت‌الاسلام احمد خسروی و حامد جلالی‌کاشانی پرداخته شده است.

* فیلم‌های خاص و کرونای سینمایی
صادق یزدانی مدیرمسئول نشریه حلقه وصل در بخشی از سرمقاله این شماره، ضمن انتقاد از عدم‌تطابق موضوعات جشنواره فجر امسال با موضوعات مبتلابه جامعه، نوشته است: سینمای ایران و به خصوص جشنواره فیلم فجر سالیانی است که جدا از جامعه و مردم، راهش را انتخاب کرده و آدم‌های خاص در سالن تاریک می‌نویسند و می‌سازند و می‌بینند و برای هم کف می‌زنند و بعد مسئولان ارشاد دور از فضای جشنواره و برای پررونق نشان دادن سینماها و چرخیدن کسب و کار سینماداران، به «رحمان ۱۴۰۰»ها و «مطرب»ها مجوز ساخت و پخش می‌دهند تا حداقل آماری از بیننده برای خودشان دست‌وپا کنند.

در بخش دیگری از این یادداشت می‌خوانیم: سینمای ایران دچار تنگیِ نَفَس شده و هوای تازه به آن نمی‌رسد. سینمای ایران سال‌هاست خودش مبتلا به کرونا شده و مخاطبان محدودش را هم دچار کرده و به سختی نفس می‌کشد اما همچنان با دستگاه‌های تنفسی زنده مانده است. این کرونا اما سریع نمی‌کُشد بلکه ریه‌های غیرت و ملیت و دین را عفونی می‌کند. در این میان هرچند جهادگران خودجوش مشغول ضدعفونی و تهیه ماسک و لوازم هستند اما به دلیل سرعت شیوع، این پاکسازی سال‌ها طول خواهد کشید اما روزنه هوای تازه باز است.

* ما فیلم‌سازها مقصریم!
در این شماره از نشریه، گفتگویی اختصاصی با مهرداد خوشبخت کارگردان فیلم سینمایی «آبادان یازده ۶۰»، که در سی و هشتمین جشنواره فیلم فجر اکران شد،  انجام شده و این کارگردان سینما به سوالات خبرنگار حلقه وصل پاسخ داده است. خوشبخت در بخشی از این گفتگو، در واکنش به این سوال که چرا با وجود اینکه فیلم شما در دل دفاع مقدس روایت می‌شود اما فاقد نماهای جنگی است، پاسخ داده است: قصد ما این بود که به نوع دیگری از مقاومت بپردازیم که کمتر به آن پرداخته شده. این مقاومت، مقاومت مردمی در شهر بود که یک بخش‌اش به رادیو برمی‌گشت. ما به گوشه‌ای از این مقاومت پرداختیم. چون همزمان در رادیو، شرکت نفت هم مقاومت بود، در سپاه و جاهای دیگر هم بود، ولی ما به رادیو پرداختیم. این موضوع برای خود من جذابیت داشت؛ یک سری کاراکتر، در مکانی محدود تلاش می‌کردند که رادیو سر پا باشد. حضور رادیو در شهر هم به مردم روحیه می‌داد و هم برای رزمنده‌ها امیدآفرین و پشتیبانی‌کننده بود. این برای من خیلی جذاب بود.

* علیه سیاست‌زدگی
گفتگوی اختصاصی با امیرعباس ربیعی کارگردان فیلم سینمایی «لباس شخصی» در صفحه ۴۰ شماره هفتاد و نهم حلقه وصل منتشر شده این کارگردان جوان به سوالات ما پاسخ داده است. در بخشی از این گفتگو می‌خوانیم: سوژه‌های سیاسی کلاً برای من جذاب هستند. فیلم‌های کوتاهی هم که کار کردم، موضوعشان سیاسی است. ژانر مورد علاقه‌ام در سینما، ژانر سیاسی است. توسط یک دوست، با موضوع حزب توده آشنا شدم و از لحاظ سینمایی موقعیت این موضوع برایم جذاب آمد. پیش از این هیچ آشنایی با حزب توده نداشتم. کل ماجرای حزب توده به لحاظ دراماتیک من را جذب کرد و شروع کردم تحقیق کردن و در نهایت لباس شخصی را ساختم.

* خاکستری پررنگ!
در صفحه ۵۰ نشریه حلقه وصل، به تحلیل مضمونی و محتوایی آثار حاضر در سی و هشتمین جشنواره فیلم فجر پرداخته شده است. در قسمتی از این گزارش تحلیلی آمده است: مسئله نمایش ظلم به زنان جریانی است که از چند سال پیش در آثار سینمای ایران به شکل پررنگی مطرح می‌شود و در جشنواره امسال نیز به وضوح می‌شد آن را دید. تقریبا به جز موارد انگشت‌شمار، در همه فیلم‌های حاضر در جشنواره سی و هشتم، زنان به تصویر کشیده شده، یا از جانب خانواده خود و یا از جانب جامعه تحت ظلم هستند.

* مدافعان سلامت برای مبارزه با کرونا
در بخشی از نشریه هفتاد و نهم تحت عنوان «آیینه» به برخی از فعالیت‌های خودجوش فعالان فرهنگی پیرامون مبارزه با ویروس کرونا پرداخته شده است. این گزارش که در صفحه ۷۶ نشریه منتشر شده، گوشه‌ای از تلاش و زحمات مدافعان سلامت در برخی استان‌ها را منعکس کرده است.

علاوه بر مطالبی ذکر شده، در هفتاد و نهمین شماره نشریه حلقه وصل، اخبار استانی جبهه فرهنگی انقلاب اسلامی به صورت ویژه بررسی و در صفحات پایانی نشریه منتشر شده و فعالیت‌های آنان انعکاس داده شده است.

نشریه حلقه‌وصل به سردبیری صادق یزدانی منتشر می‌شود. برای دریافت این نشریه می‌توانید با شماره تلفن ۰۲۱۸۸۳۹۵۳۲۴ تماس بگیرید. همچنین برای اطلاع از آخرین خبرها و گزارش‌های جبهه فرهنگی انقلاب اسلامی، می‌توانید از سایت Hvasl.ir استفاده کنید.

نظر شما

دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیریت در وب سایت منتشر خواهد شد