سرویس: سیاسی
کد خبر: 43379
|
08:40 - 1399/01/06
نسخه چاپی

صلح هرمز مانعی برای حضور نیروهای خارجی در منطقه

صلح هرمز مانعی برای حضور نیروهای خارجی در منطقه
کارشناس مسائل منطقه گفت: اجرای طرح صلح هرمز حضور نیرو‌های خارجی در منطقه را محدود می کند.

به گزارشايلام بيدار، محسن پاک آئین سفیر اسبق کشورمان در آذربایجان با اشاره به تلاش های ایران جهت تامین امنیت منطقه اظهار کرد: ایران از ابتدای انقلاب اعتقاد داشت که امنیت خلیج فارس باید توسط کشور‌های منطقه حفظ شود و اقدام جمهوری اسلامی در مبارزه با تروریسم هم برای تحقق این مهم بوده است.

او افزود: طی سال های گذشته آمریکایی‌ها طمع ورزی خود در منطقه را افزایش داده اند و همین موضوع باعث شد تا ایران یکی از پهپاد‌های این کشور را هدف قرار دهد، همچنین در تلافی اقدام انگلیسی‌ها در توقیف یکی از کشتی‌های ما در جبل الطارق، ما نیز یکی از کشتی‌های انگلیسی را به طرف منطقه  تحت کنترل خودمان هدایت کردیم.

پاک آئین  تاکید کرد: آمریکایی‌ها تلاش می‌کنند تا به بهانه‌های مختلف مانند تشکیل ائتلافی از کشور‌های فرا منطقه‌ای راهی برای نفوذ به تنگه هرمز باز کنند و به این بهانه حضور نیرو‌های نظامی خود، به نوعی وارد  این منطقه شوند و  قطعا این رویکرد منطقه را نا امن خواهد کرد.

سفیر اسبق کشورمان  اظهار کرد: کشور‌هایی که در طرح آمریکا قرار می‌گیرند ممکن است به بهانه تامین امنیت انتقال انرژی را داشته باشند و همچنین ناامنی ایجاد کنند. در همین چارچوب ایران طرح همکاری امنیتی در خلیج فارس را اعلام کرد. باوجود اینکه تنگه هرمز به ایران تعلق دارد، اما اعلام آمادگی کردیم تا با همکاری کشور‌های دیگر امنیت این منطقه را تامین و از دخالت‌های نیرو‌های خارجی به خصوص آمریکا جلوگیری کنیم، در همین راستا هم رئیس جمهور نامه‌ای را برای سران کشور‌های عرب خلیج فارس فرستاد.

او افزود: رویکرد عمده کشور‌ها در قبال طرح صلح هرمز مثبت بوده و باتوجه به اینکه ریاض همواره در قبال ایران سیاست های تقابلی اتخاذ می کند که انتظار زیادی هم از این کشور نداریم.

پاک آئین در پایان تاکید کرد: طرح صلح هرمز می‌تواند در منطقه امنیت را  ایجاد کند و کشور‌های فرا منطقه مثل آمریکا یا حتی برخی از کشور‌های اروپایی به دنبال تامین منافع خود هستند نه امنیت منطقه، به همین دلیل ادامه حضور نیروهای آمریکایی در خلیج فارس باعث ناآرامی خواهد شد و به کشور‌های منطقه تاکید می کنیم که نباید برای تامین امنیت به نیروهای فرا منطقه‌ای متوصل شوند.

انتهای پیام/ش

نظر شما

دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیریت در وب سایت منتشر خواهد شد

تازه ترین مطالب