سرویس: فرهنگ و هنر
کد خبر: 43187
|
09:55 - 1398/12/27
نسخه چاپی

حرکات ناموزون کرونایی امین زندگانی روی ته‌مانده آبرویش +عکس

حرکات ناموزون کرونایی امین زندگانی روی ته‌مانده آبرویش +عکس
چالش امین زندگانی تقلیدی از ترانه ویتنامی و چالش رقص کوآنگ دانگ است یا زندگانی در پی تقلید چالش کلید را بزن (flip the switch) بوده است.

به گزارشايلام بيدار، آنچه در ستاد مبارزه با بحران سلبریتی‌ها (بحرانی خطرناک‌تر از کرونا)  به عنوان راهبرد باید مطرح شود این است که بسیاری از چهره‌های مشهور سینما، تلویزیون و ورزش در بزنگاه‌ها و بحران‌های سیاسی، اجتماعی، بهداشتی و ... ساده‌انگارانه‌ و غیر موثرترین روش‌ها را ارائه می‌دهند.

خمیره اندیشه‌ای اغلب سلبریتی‌ها آغشته به بلاهتی مخرب‌تر از کروناست و چون زمینه این ساده‌انگاری ناشی از عدم و مطالعه و به روز بودن است، در خلق چالش‌های مجازی هیچگاه نمی‌توانند با در نظر گرفتن نسبت فرهنگ بومی، موقعیت فردی و فرهنگ عامه سرزمینی محتوایی برای درمانگری اجتماعی ارائه دهند. حال آنکه بسیای از نمونه‌های غیروطنی سلبریتی‌ها، فضای مجازی دستاویزی برای آنان است که در مقاطع مختلف با توجه به ساختاری که در آن فرهنگ حاکم است چالش‌های متفاوت مردمی خلق کنند.

تصاویری از موزیک ویدئوی ضد کرونایی وزارت بهداشت دولت ویتنام  ترانه‌ای را به نام Ghen Cô Vy,"کو وی جن

در شرایطی که «شیوع» کرونا به بحرانی جهانی تبدیل شده است، سلبریتی‌های سایر کشورها چالش‌های  متفاوتی را در نسبت پیشگیرانه نسبت به این بیماری، افزایش ارتقاء روحیه جامعه خودشان تولید و نشر می‌دهند.

با شیوع ویروس کرونا در کشور ویتنام، با کمک و حمایت وزارت بهداشت این کشور،  دو تن از خوانندگان مشهور هیپ‌هاپ به نام اریک و من(Erik and Men) ترانه‌ای را به نام " Ghen Cô Vy,"کو وی جن" تولید کردند که ویدئویی انیمیشن برای آن ساخته شد که عوامل پیشگیری از کرونا مثل شستشوی دست ، هشدارهای مربوط به ماسک صورت و اجتماعات عمومی ، استفاده از یک دستکش و اقدامات پیشگیرانه‌ای مثل کمتر به جاهای شلوغ رفتن را در آن گنجانده‌اند و در موزیک ویدئوی انیمیشنی ساخته شده، کروناویوی سبز عصبانی به نظر می رسد.

 

  را در متن ترانه گنجانده‌اند و  با عنوان شناخته شده در یوتیوب (WASHING HAND SONG | CORONA SONG)  فیلم اصلی دارای 9.4 میلیون بازدید در یوتیوب داشته که نسخه با زیرنویس انگلیسی 1.2 میلیون نفر تا روزهای گذشته آن را تماشا کرده‌اند. در پیامد ساخت این ترانه، وزارت بهداشت ویتنام با به اهتزاز درآوردن پرچم این کشور، سازندگان تلاش می‌کنند این پیام را منتقل کنند که ویتنام مصمم است که این بیماری را متوقف کند. این تاثیر اجتماعی فراوانی در کشور کانادا گذاشته است و سایر کشورها شرق آسیا از این واکنش فرهنگی استقبال کرده‌اند.
 

 اما یک رقصنده در شهر هوچی مینگ (Ho Chi Minh City) به نام کوآنگ دانگ ( Quang dang ) با این آهنگ یک چالش رقص به راه انداخته است که در آن با توجه به متن ترانه رقصی غیر منشوری را همراه با دوستش در کنار خیابان به نمایش گذاشته که راه‌های پیشگیری از کرونا به صورت رقص به نمایش گذاشته‌اند. دنگ همراه با از دوستانش لباس یکرنگ پوشیده‌اند و نحوه شستن صحیح دست‌ها را به یکدیگر نشان می‌دهند و بقیه هم با تقلید از آنان این چالش را قبول کرده‌اند و ویدئوهای رقص شستن دست خود را در شبکه‌های اجتماعی تیک و توک به اشتراک گذاشته‌اند.

 

نکته جالب اینجاست که چنین تولیدی کاملا با فرهنگ ویتنام کاملا هماهنگ و مماس است و وزارت بهداشت این کشور از اساس چنین تولیدی را حمایت کرده است. به فاصله اندکی سلبریتی ایرانی هم که هم اکنون در کشور با پدیده شیوع کرونا مواجه است، تولید محتوا می‌کند. امین زندگانی به تقلید از ویدئو اصلی و در روز پدر، هنرمندان را در مبارزه با ویروس و افزایش عمومی روحیه جامعه دعوت به چالش رقص می‌کند و با حرکت موسیقی غیرمرتبط بهنام بانی، حرکاتی ظاهرا موزن از خود به نمایش می‌گذارد و از و از هنرمندان و ورزشکاران‌ می‌خواهد که برای مردم‌ برقصند !

در این شرایط چالش رقص امین زندگانی چه معنی خاصی خواهد داشت؟ آیا معنی همراهی با ویدئوی رقص پرستاران و پزشکان خواهد بود؟ اساسا به راه انداختن چالش رقص با تصاویر پرستاران به معنی پیام بهداشتی از موزیک ویدئوهای ترانه ضدکرونایی ویتنامی و رقصنده ساکن این کشور خواهد بود؟

 
 
بازیگران و هنرمندانی که چالشی را در فضای مجازی به راه می‌اندازند، باید وزنه معتبری باشند، درخواست و نشانه‌های عمومی و شرایط حاکم بر جامعه را درک کنند و به جای رقصیدن این بازیگر می‌توانست چالش سفر نکردن و در خانه ماندن را در خانه به راه بیندازد. همانطور که هانیه توسلی که درباره نگاهداری گربه‌ها همواره مورد نقد مخاطبان در فضای مجازی هست نسبت به این چالش رقص واکنش نشان داد. توسلی در صفحه اینستاگرامش نوشت : مسخره بازی دیگه کافیه. در نهایت امین زندگانی هم پستی منتشر کرد که حالا که شادی کردن عیب داره ، من هم پستم رو در اینستاگرام پاک می کنم و تا مدتی طولانی در اینستاگرام نخواهم بود.

 

البته چالش رقص، بهنام بانی، جوگیری با ماسک و دستکش چه پیامدی داشته است که این چالش خلق الساعه را پدیده آورده است؟ جوگیری در فضای مجازی و کپی برداری روش‌های سلبریتی‌ها چنین پیامدهایی را دربر خواهد داشت. اما در کپی کردن این حرکت تردید وجود ندارد اما این مسئله مطرح است زندگی تلاش کرده که تقلیدی از ترانه ویتنامی و چالش رقص کوآنگ دانگ است یا زندگانی در پی تقلید چالش کلید را بزن (flip the switch) بوده است که محتوای آن رقص است اما به صورت دونفره اجرا می‌شود. چالشی که درک با ترانه بدون توقف آنرا آغاز کرد وقتی به عبارت flip the switch می‌رسد اجرا کنندگان لباس‌هایشان را با هم عوض می‌کنند که الیزابت وارن نیز آنرا انجام داده است.   به هر حال شرایط عمومی کشور ما برای چالش در فضای مجازی حتی با کشورهای آسیایی متفاوت است و چالش‌های بدون پیوست‌های معنایی، در این شرایط نسبتی با فرهنگ عمومی ما ندارد.

نظر شما

دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیریت در وب سایت منتشر خواهد شد