سرویس: استان ایلام
کد خبر: 43131
|
08:23 - 1398/12/25
نسخه چاپی

از کارشکنی بانک ها تا عدم پاسخگویی مسئولان؛

وعده رفع واحدهای تولیدی همچنان روی میز/ وقتی مصوبات دولت و مجلس اجرا نمی شود

وعده رفع واحدهای تولیدی همچنان روی میز/ وقتی مصوبات دولت و مجلس اجرا نمی شود
واحدهای تولیدی استان ایلام این روزها با مشکلات عدیده ای دست و پنجه نرم می کنند؛ مشکلاتی که باعث شده صاحبان این طرح ها بدنبال راه کارهایی برای فرار از تعطیلی زحمات چندین ساله خود هستند.

گروه اقتصادی ایلام بیدار::واحدهای تولیدی استان ایلام این روزها با مشکلات عدیده ای دست و پنجه نرم می کنند؛ مشکلاتی که باعث شده صاحبان این طرح ها بدنبال راه کارهایی برای فرار از تعطیلی زحمات چندین ساله آنها باشد.

عدم پاسخگویی مسئولان ذیربط، بی توجهی و کارشکنی بانک های عامل و اعتبارات جدید  از جمله مواردی است که بعنوان دغدغه صاحبان طرح های تولیدی مطرح است.

با این وجود بی توجهی به این مهم می تواند تبعات جبران ناپذیری را برای اقتصاد به وجود بیاورد که مشکلات آن به عرصه مختلف نیز کشیده خواهد شد.

این روند تا آنجا پیش خواهد رفت که تولید محصولات با کاهش روبه رو شود و در این صورت است که باید نگاه دولت و بانک های عامل به آن باید تغییر یابد.

کارشکنی بانک های عامل در جهت تقویت تولید

"مجتبی یوسفی"، پرواربند گوساله ورشکسته در ایوان در گفتگو با خبرنگار ما اظهار کرد: بنده در سال 81 با کار یک واحد گلخانه ای دو هزار متر مربعی شروع به کار کرده که متأسفانه بانک عامل کشاورزی با کارشکنی های انجام داده از پرداخت مابقی تسهیلات خودداری کرد.

در همین راستا اخوی بنده همزمان با بنده اقدام به ساخت گلخانه کرد که مبلغ سیصد و 60 میلیون تومان تسهیلات دریافت کرد و  در اثر برف از بین رفت که با رایزنی ها و مکاتباتمان از سال 84 تاکنون هیچ نتیجه ای نداشته است.

بر همین اساس بود برای خروج از این وضعیت تصمیم گرفتیم هر دو واحد را با یک پروارنبدی گوساله با ظرفیت یکصد و پنجاه رأس تغییر کاربندی دادیم که تسهیلاتی معادل دو میلیارد ریال در آخرین روز کاری سال در بیست و هشتم اسفند ماه سال 87 قرارداد با بانک کشاورزی بسته و مصوب شد که این مبلغ برای راه اندازی یک واحد پرواربندی گوساله پرداخت گردد؛ حتی اگر همه آن را پرداخت کرده بودند باز با 30 درصد ظرفیت هم نمی توانستیم آن را به راه بیاندازیم، چرا که مبلغی بیش از آن برای راه اندازی پرواربندی با این ظرفیت نیاز بود.

متأسفانه با این وصف که این مقدارهم جوابگو نیست و با کارشکنی و کارهای غیرقانونی، بانک اقدام به برداشت غیرقانونی کرد و مبلغ شاید بیش از 50 درصد تسهیلات پرواربندی به جای بدهی گذشته که بنا بوده بخشوده شود، ولی متأسفانه غیرقانونی از این تسهیلات به جای آن بدهی برداشت کرده بودند.

عدم پاسخگویی مسئولان

هم اکنون نیز با گذشت بیش از پنج سال، با مرکز و با بانک مرکزی  و وزارت کشاورزی  و استانداری ایلام و نهادهای مربوط و کمیسیون اصل نود، بانک کشاورزی استان و شهرستان و جهاد کشاورزی استان و شهرستان به همراه تعدای از صاحبان پرواربندی ها و گاوداری های استان، پیگیری کرده که متأسفانه هنوز هیچ نتیجه ای عائد نشده و بانک عامل اقدام به صدور اجراییه در خصوص اسناد ما گذاشته و به این طریق ضامن های بانکی را با فشار مواجه ساخته اند.

خواهشمندیم مسئولان مربوطه در این راستا کمک کنند و انتظار ما این است که مسئولان مصوبات مجلس وهئیت دولت در بحث تولیدی و کشاورزی را اجرا کنند.

تسهیلاتی که با ما ارائه شده بر اثر سوانح طبیعی بوده و علی رغم بخشودگی از سوی دولت، متأسفانه حمایتی از اینجانب و سایر صاحبان طرح های تولیدی نشده لذا با توجه به بیکاری تصمیم به اجرای این طرح ها کرده و در این میان سرمایه دار هم نبودیم اما با این مشکلات، دیگر توان پرداخت آن تسهیلات را نداریم.

این صاحب ورشکسته تولید در ایلام با حالت مأیوس کننده ای که از ظاهرش هویدا بود، امید این را دارد تا کماکان دولت و مسئولان به وی توجه کنند تا از این مشکل که البته مشکل بسیاری از دیگر صاحبان این طرح ها است، رهایی یابد.

تکرار وعده های بی سرانجام

این شرایط درحالی است که مسئولان استان به صورت متناوب از رفع مشکلات واحدهای تولیدی سخن می گویند،معاون اقتصادی استانداری ایلام در این رابطه می گوید: با تلاش ها و پی گیری های بعمل امده امروز ظرفیت های خوبی برای رفع موانع تولید استان بوجود آمده‌است که از آن جمله می توان به افزایش سهم استان از محل تبصره ۱۸ و برگزاری کارگروه های تخصصی اثربخش در رفع مسائل و مشکلات واحدهای تولیدی استان اشاره کرد.

وی گفت:  بایست افرادی که برنامه‌ای برای فعال سازی واحد های تولیدی خود دارند شناسایی و جهت استفاده از تسهیلات معرفی شوند.

نعمتی در ادامه به قانون تسهیل تسویه بدهی بدهکاران شبکه بانکی کشور اشاره کرد و گفت: این قانون که در مجلس شورای اسلامی تصویب شده بود بعد از ایجاد اصلاحاتی از طرف مجمع تشخیص مصلحت نظام، از سوی رئیس جمهور به وزارت امور اقتصادی و دارایی ابلاغ شده است که بایست از این ظرفیت بسیار خوب نیز جهت رفع موانع تولید استان استفاده شود.

معلوم نیست رفع مشکلات واحدهای تولیدی بالاخره چه وقت به سرانجام خود می رسد و صاحبان این واحدها چه زمانی برای همیشه با دغدغه ها خداحافظی می کنند.

بهتر است دولت به جای سرمایه گذاری در ایلام، ابتدا مشکلات صاحبان طرح های تولیدی را رفع و سپس اقدام به سرمایه گذاری در استان نماید.

 

انتهای پیام/س

نظر شما

دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیریت در وب سایت منتشر خواهد شد

تازه ترین مطالب