سرویس: اقتصادی
کد خبر: 43108
|
08:08 - 1398/12/24
نسخه چاپی

جنگ قیمت نفت بین روسیه و عربستان کل نظام مالی آمریکا را تهدید می‌کند

جنگ قیمت نفت بین روسیه و عربستان کل نظام مالی آمریکا را تهدید می‌کند
به دلیل اقدامات عربستان و روسیه، قیمت نفت در هفته جاری سقوط کرد و همین امر می‌تواند کل نظام مالی آمریکا را در معرض فروپاشی قرار دهد.

به گزارشايلام بيدار، به نقل از راشاتودی، در بزرگترین سقوط قیمت نفت در بازار جهانی اواسط این هفته به یکباره قیمت نفت خام در بازار جهانی به شدت کاهش یافت.

ریچارد ولوف استاد دانشگاه آمریکایی، می‌گوید: آمریکا که به دنبال خودکفایی و استقلال در حوزه انرژی بود حدود 10 تا 20 سال پیش تصمیم گرفت به سمت تولید نفت شیل با استفاده از فناوری شکست هیدرولیک برود و دلیل آن نیز مشخص بود چرا که این صنعت در آن زمان سودآور بود.

وی تأکید کرد:‌ تمام فرضیات بر این بود که قیمت نفت همچنان بالا باقی خواهد ماند. از طرف دیگر هزینه استخراج نفت با استفاده از فناوری شکست هیدرولیک خیلی بالا است.

این استاد دانشگاه می‌گوید: سعودی‌ها و روس‌ها با روی کارآمدن نفت شیل آمریکا خسارت دیدند و از همان اول هم از این صنعت متنفر بودند چرا که نفت شیل آمریکا برای آنها یک رقیب محسوب می‌شد.

ولوف گفت: این تفکر که عربستان و روسیه در حال جنگیدن با هم هستند یک توهم است. 

وی معتقد است: حالا روس‌ها و عربستان دست به یکی کردن و در حال جنگ با آمریکا هستند چرا که از طرق پایین آوردن قیمت نفت در بازار جهانی تمام شرکت‌های شیل آمریکا به زمین خواهند خورد و ورشکست می‌شوند.

ولوف افزود: شرکت‌های نفت شیل نمی‌توانند با پایین ماندن قیمت نفت که توسط سعودی‌ها و روس‌ها آغاز شده بدهی‌های خود را پرداخت کند و همین امر باعث می‌شود که اعتبار بازارهای مالی و همچنین بانک‌‌ها به شدت آسیب ببینند و در واقع بانک‌ها با یک بحران جدید که تازه دارند نسبت به آن آگاهی پیدا می‌کنند روبه‌رو خواهند شد و همین مسئله تمام نظام مالی آمریکا را تهدید می‌کند.

وی گفت: اگر شما موضوع شیوع ویروس کرونا و تأثیر اقتصادی آن را در کنار شرایط کنونی قیمت نفت قرار دهید به این نتیجه می‌رسید که همین موضوع است که باعث شده بورس آمریکا به این برسد که توصیف رؤیایی از شرایط اقتصادی آمریکا به عنوان بزرگترین اقتصاد جهان یک فقط توهم خودساخته توسط سیاستمداران این کشور است و هیچ پایه و اساسی ندارد.

انتهای پیام/ر

نظر شما

دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیریت در وب سایت منتشر خواهد شد