سرویس: اقتصادی
کد خبر: 42529
|
08:06 - 1398/12/04
نسخه چاپی

نکاتی که با رعایت آن‌ها وضع معیشت کارگران بهبود می‌یابد

نکاتی که با رعایت آن‌ها وضع معیشت کارگران بهبود می‌یابد
یک فعال کارگری گفت: دولت باید در راستای بهبود وضع معیشت کارگران در تلاش باشد تا نیازهای اصلی و اساسی این قشر جامعه را برآورده کند.

به گزارشايلام بيدار، کارگران یکی از ضعیف‌ترین اقشار جامعه هستند که دستمزد آن‌ها طی سال‌های گذشته نتوانسته حداقل‌ها و نیازهای اولیه آن‌ها را تامین کند.

گروه‌هایی تحت عنوان کمیته دستمزد و شورای عالی کار در کشور فعالیت می‌کنند که هر سال سعی داشتند تا دستمزد کارگران را تا حدی افزایش دهند که وضع معیشت آن‌ها دچار مشکل نشود.

تعیین دستمزد کارگران همیشه در اسفند ماه و روزهای پایانی سال انجام می‌گیرد و نرخ‌های جدید در ابتدا منطقی و کارآمد به نظر می‌رسند، اما با شروع سال جدید و پس از گذشت چند ماه از سال که قیمت کالاها روند صعودی به خود می‌گیرند، دستمزد کارگران نمی‌تواند کفاف هزینه‌ها را بدهد.

با این حال که درآمدهای کشور دچار مشکل شده و قیمت کالاهای ضروری و اساسی با دستمزد کارگران تفاوت زیادی دارد، دولت باید تمهیدات و تسهیلات ویژه‌ای برای کارگران در نظر داشته باشد تا این قشر بیشتر از این در جامعه آسیب نبیند.

در همین راستا حمید حاج اسماعیلی یک فعال کارگری در گفت وگو با خبرنگار گروه اقتصاد خبرگزاری میزان درخصوص چالش‌های تعیین دستمزد کارگران اظهار کرد: دستمزد کارگران هر سال در روزهای پایانی سال تعیین می‌شود و از این نظر مورد قبول کارگران و کارفرمایان نیست.

وی افزود: موکول کردن تعیین نرخ دستمزد کارگران در روزهای پایانی سال، برای دولت نیز مشکلات اجتماعی و معیشتی را به همراه دارد همچنین با حجم زیادی از اعتراضات کارگران و کارفرمایان مواجه می‌شود.

این فعال کارگری با ذکر این مطلب که در رویه تعیین دستمزدها باید تغییر ایجاد شود، بیان کرد: هر سال با وجود اینکه دولت بیشتر از نرخ تورم رسمی دستمزدها را افزایش می‌دهد، اما در پایان سال با مشکلات معیشتی کارگران روبه رو می‌شویم و شاهدیم که این قشر نمی‌توانند حداقل‌های زندگی خود را تامین کنند.

حاج اسماعیلی ادامه داد: مشکلات معیشتی که کارگران در اواخر سال با آن‌ها مواجه می‌شوند نشان دهنده این است که بررسی‌های متولیان امر تعیین دستمزد از قیمت‌ها و تورم دقیق نبوده و وضعیت سال آینده را به درستی پیش بینی نکرده اند.

وی با اشاره بهبود وضعیت معیشت کارگران تصریح کرد: وضعیت تولید مواد غذایی کشور هم اکنون بسیار خوب و مطلوب است، با این وجود دولت می‌تواند بن‌های غیر نقدی به کارگران پرداخت کند تا این قشر بتواند ماهانه یا سالانه از این بن‌ها جهت خرید نیازهای روزمره خود استفاده کند.

این فعال کارگری افزود: یکی دیگر از حمایت‌هایی که دولت از امسال شروع به اجرای آن کرده، پرداخت ودیعه مسکن به کارگران است.

حاج اسماعیلی بیان کرد: باتوجه به اینکه هم اکنون تامین مسکن یکی از بزرگ‌ترین دغدغه‌های قشر کارگر است، پرداخت کمک هزینه برای ودیعه مسکن کارگران می‌تواند کمک شایانی به وضعیت معیشت آن‌ها داشته باشد.

وی گفت: کاهش قدرت خرید کارگران و تضعیف وضع معیشتی آن‌ها مشکلاتی را برای کارگران ایجاد کرده،  اما در صورتی که دولت بتواند این دو طرح پیشنهادی را به خوبی در کشور اجرا کند، قطع به یقین اوضاع معیشتی کارگران بهبود چشم گیری پیدا می‌کند.

 

انتهای پیام/ر

نظر شما

دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیریت در وب سایت منتشر خواهد شد

تازه ترین مطالب