سرویس: سیاسی
کد خبر: 42022
|
07:34 - 1398/11/16
نسخه چاپی

پرچم شهید سلیمانی در دست سردار قاآنی

  پرچم شهید سلیمانی در دست سردار قاآنی
آمریکایی‌ها گمان می‌کردند با ‌ترور سردار سلیمانی می‌توانند خللی جدی در حرکت محور مقاومت ایجاد کنند اما تحولات چند هفته اخیر از عراق گرفته تا یمن و سوریه نشان می‌دهد چنین نشده است.

به گزارشايلام بيدار،«هدف آمریکا از ‌ترور سردار سلیمانی چه بود و آیا به این هدف رسید؟»؛ این پرسش شاید یکی از محوری‌ترین گزاره‌های مطرح شده در رسانه‌های منطقه‌ای و بین‌المللی در یک‌ماه گذشته و پس از شهادت سردار سلیمانی به دستور مستقیم رئیس‌جمهور ‌تروریست آمریکا بوده است. نگاهی کلی به تحلیل‌های ارائه شده در این رسانه‌ها و همچنین خروجی اندیشکده‌های مطرح غربی نشان می‌دهد تقریبا همگی آنها در این‌باره متفقند که هدف آمریکا از این جنایت عبارت بوده از «جلوگیری از پیروزی‌های جبهه مقاومت» (گسترش نفوذ ایران و متحدانش در منطقه). نکته قابل تأمل اینکه در همه این تحلیل‌ها حتی یک مورد موفقیت آمریکا در رسیدن به چنین نتیجه‌ای را تایید نمی‌کند و جملگی بر ناکامی ‌آن در متوقف کردن قطار پیشروی‌های جبهه مقاومت به پرچمداری جمهوری اسلامی ایران تأکید دارند که از قضا نگاهی به تحولات اخیر منطقه نیز موید همین نکته است.

پیروزی‌های پی‌درپی از عراق و سوریه و یمن گرفته تا شکست قطعی طرح شیطانی معامله قرن در فلسطین عزیز که جملگی پس از شهادت سردار پر افتخار سپاه اسلام سپهبد حاج قاسم سلیمانی در حال وقوع است نشان می‌دهد بار دیگر آمریکایی‌ها در نقشه‌های شوم خود دچار اشتباه محاسباتی شده‌اند با این تفاوت که این اشتباه هیمنه و موجودیت نظام ‌تروریستی و استکباری آمریکا را با خطر جدی مواجه کرده است.

پیروزی بزرگ جبهه مقاومت در سوریه

طی روزهای گذشته نیروهای ارتش سوریه و رزمندگان جبهه مقاومت به رغم شهادت سردار سلیمانی دور جدیدی از حملات را علیه مواضع گروهک‌های ‌تروریستی در جنوب غرب استان حلب ‌ترتیب دادند و به پیروزهای بزرگی دست یافتند. نیروهای سوری و مقاومت عملیات را از حومه شهرک تازه آزاده شده «معراته» علیه  ‌تروریست‌ها آغاز کردند و پس از چند ساعت درگیری سنگین و نفس‌گیر موفق شدند شهرک مهم و راهبردی «خان طومان» را آزاد کنند. شهرک خان طومان با شهر حلب ۱۰ کیلومتر فاصله دارد و دروازه جنوب غربی برای ورود به  این شهر به شمار می‌آید که از محور غربی نیز به بزرگراه «دمشق- حلب» متصل می‌شود و همین مسئله به اهمیتش افزوده است. نیروهای سوری و رزمندگان جبهه مقاومت آذرماه سال ۹۴ در جریان عملیات محرم موفق شدند شهرک استراتژیک «خان طومان» را به کنترل دربیاورند اما هفدهم اردیبهشت‌ماه سال ۹۵ عناصر  ‌تروریستی توافق آتش‌بس را نقض کردند و این شهرک را دوباره به ‌اشغال درآوردند.

تروریست‌ها شهرک خان طومان را با پشتیبانی ائتلاف سعودی به ‌اشغال درآوردند؛ شهادت شماری از نیروهای مدافع حرم مازندرانی و رزمندگان جبهه مقاومت، تلخی ‌اشغال این شهرک را چند برابر کرد و حالا عملیات انتقام از گروهک‌های ‌تروریستی پس از ۳ سال  و ۹ ماه در آستانه تکمیل شدن است.

عملیات نیروهای ارتش سوریه و رزمندگان جبهه مقاومت در جنوب غرب استان حلب که از ۵ روز پیش آغاز شده، تاکنون منجر به آزادسازی ۱۰ منطقه در این محور از ‌اشغال گروهک‌های  ‌تروریستی شده است.

همچنین محله «الراشدین ۵»، ارتفاعات «ماهر، ابیض، معراته، الرحبه، الزیتون، المحروقات»، شهرک «معراته»، منطقه «جرف‌الصخر» و انبارهای حومه شهرک خان طومان از جمله نقاطی محسوب می‌شوند که در جریان درگیری‌های اخیر گذشته پاکسازی شده‌اند و  همین روزهاست که خبر آزادسازی شهر مهم السراقب و در نهایت، استان ادلب! رسانه‌ای شود. اوضاع برای ‌تروریست‌های سوریه و حامیان آنها آن قدر وخیم شده که‌ ترکیه خود رأسا وارد جنگ شده و نخستین رویارویی جدی بین ارتش ‌ترکیه و سوریه طی دو روز گذشته به وقوع پیوسته است.

«بنیان المرصوص»، ضربه مهلک مقاومت یمن به متجاوزین

از سوی دیگر در همین روزهای اخیر انصارالله یمن در جریان عملیات «بنیان مرصوص» ضربات مهلکی به ائتلاف متجاوز سعودی وارد کردند و به نوعی می‌توان گفت که ریاض و متحدانش را به شوک بزرگ فرو بردند.

انجام عملیات «بنیان مرصوص» که ارتش و کمیته‌های مردمی یمن از طریق آن، ۲۵۰۰ کیلومترمربع از اراضی این کشور را از چنگال متجاوزین آزاد کردند، با توجه به شرایط منطقه‌این عملیات، امری غیرممکن بود که توسط مبارزان یمنی ممکن شد  بنیان مرصوص پس از عملیات «نصرمن‌الله»، دومین عملیات بزرگ و گسترده یمنی‌ها و در واقع ضربه مهلک دیگری به متجاوزان  و به مثابه شکست راهبردی برای ائتلاف متجاوز سعودی با توجه به دستاوردهای فوق‌العاده و مؤثر آن محسوب می‌شود. این عملیات چند روزه به آزادسازی قریب به ۲۵۰۰ کیلومتر مربع از مثلث مرزی سه استان راهبردی مارب، صنعا و الجوف منجر شد و این مساحت آزاد شده بسیار چشمگیر است.

مناطق آزاد شده از اهمیت راهبردی زیادی برخوردار است زیرا حدفاصل شرق و شمال استان صنعا و جنوب غرب الجوف و غرب مارب است و منطقه‌ای بسیار حساس است و به مثابه خط دفاع نهایی از صنعا و ورودی شرقی و شمال شرقی آن محسوب می‌شود و به مثابه تضمین‌کننده امنیت صنعاست به‌ویژه که اگر متجاوزان بر آن دست پیدا می‌کردند صنعا در معرض خطر قرار می‌گرفت.

این عملیات از این حیث هم از اهمیت زیادی برخوردار بود که علاوه‌بر آزادسازی ۲۵۰۰ کیلومتر مربع، هزاران متجاوز سرنوشتی جز هلاکت، زخمی ‌شدن، اسیر شدن یا فرار از جنگ نداشتند. اینکه سخنگوی نیروهای مسلح یمن از انهدام ۱۷ تیپ ۲۰ گردان دشمن و گرفتن غنایم زیاد سخن می‌گوید، دستاورد بسیار بزرگی است.

آغاز اخراج آمریکایی‌ها از عراق، دستاورد بزرگ جبهه مقاومت

در عراق نیز آمریکائی‌ها سیلی‌های محکمی ‌پس از ‌ترور سردار سلیمانی دریافت کردند. حضور نظامی آمریکا در عراق به‌ویژه پس از ‌ترور سپهبد قاسم سلیمانی فرمانده لشکر قدس سپاه پاسداران و همچنین ابومهدی المهندس، قائم‌مقام فرمانده نیروهای مردمی عراق موسوم به حشدالشعبی، به مسئله‌ای جنجالی در محافل مختلف عراق تبدیل شده است.

طی هفته‌های گذشته میلیون‌ها نفر از مردم عراق در اتفاقی بی‌نظیر و تاریخی در این کشور در خیابان‌های بغداد خواستار خروج نظامیان آمریکایی از عراق شدند. تظاهرات میلیونی عراقی‌ها در مخالفت با حضور نظامیان آمریکایی در حالی برگزار شد که طرفداران گروه‌های مختلف شیعه- که تا چندی پیش درخصوص حمایت از دولت بغداد با هم اختلاف داشتند - در کنار گروه‌هایی از سایر مذاهب و جریان‌ها یکصدا خواستار خروج آمریکا از این کشور شدند. عراقی‌ها پس از ماه‌ها فتنه و آشوب در این کشور که با فتنه‌انگیزی آمریکایی‌ها تدارک دیده شده بود، در یک حرکت ملی و با دعوت همه گروه‌های سیاسی و مذهبی این کشور به خیابان‌های بغداد آمدند و شعار اخراج آمریکایی‌ها را سر دادند.
خشم مردم عراق از آمریکایی‌ها تا اندازه‌ای بود که حتی شبکه‌های غربی نیز نتوانستند آن را پنهان کنند هر چند سعی کردند تا تعداد جمعیت میلیونی تظاهرات ضدآمریکایی مردم عراق را چند ده هزار نفری جلوه دهند، اما تصاویر پخش شده از همان شبکه‌ها نشان از حضور میلیونی مردم عراق داشت.

این در حالی است که  دو هفته پیش از این تظاهرات پر شور پارلمان عراق  با اکثریت آرا طرح اخراج نیروهای آمریکایی از خاک این کشور را تصویب کرده بود. پارلمان عراق در این طرح خود خواستار اقدام برای پایان دادن به حضور تمام نیروهای خارجی در خاک عراق، لغو درخواست کمک‌ از ائتلاف بین‌المللی مبارزه با داعش، منع استفاده نیروهای خارجی از حریم هوایی عراق به هر دلیلی، شکایت از آمریکا به شورای امنیت سازمان ملل متحد و نیز انحصار تسلیحات در دست دولت عراق شد.

اخراج نیروهای آمریکایی  از عراق در صورت تحقق می‌تواند به منزله تحقق یکی از آرزوهای بزرگ سرداران شهید جبهه مقاومت اسلامی شهید سلیمانی و ابومهدی المهندس و نیز هتک حیثیتی تاریخی برای آمریکا قلمداد شود.   
معامله قرن؛ توطئه‌ای که به اتحاد امت اسلامی ختم شد

در فلسطین رونمایی از طرح معامله قرن از سوی«دونالد ‌ترامپ»، که هدف از اجرای آن، تقدیم کردن کل خاک فلسطین به رژیم صهیونیستی است، مخالفت گسترده مردم، چهره‌ها و گروه‌های سیاسی را در فلسطین ‌اشغالی، منطقه و جهان به‌دنبال داشت. در ماجرای معامله قرن، فقط همان «اعلام رسمی» است که جدید است وگرنه، کیست که نداند آن چند کشور مرتجع عربی سال‌هاست با صهیونیست‌ها سَر و سِر دارند، آمریکا مدت‌هاست به‌صورت یکطرفه، قدس را پایتخت رژیم صهیونیستی اعلام کرده، جولان و دره اردن در کرانه باختری را متعلق به صهیونیست‌ها می‌داند! اینکه مقاومت فلسطین باید خلع سلاح شود و دولتی بی‌اختیار و بی‌قدرت داشته باشد هم که حرف تازه‌ای نیست. اینکه عده‌ای متحد و دوست دور هم بنشینند و آرزوهایشان را مرور کرده و روی کاغذ بنویسند، بدون اینکه حتی یک نفر از طرف مقابل در این دورهمی ‌حضور داشته باشد، دستاورد است؟! «احمق‌های درجه یک» با اعلام رسمی ‌طرحی که مدت‌ها بود به‌صورت یک‌طرفه اعلامش کرده بودند، فقط مقاومت فلسطین را متحد، ضرورت مقابله با رژیم صهیونیستی را بر همگان آشکار و منطقه را مهیای یک قیام ضد صهیونیستی کردند که یکی از خروجی‌های آن می‌تواند هوا شدن توافق اسلو باشد. فلسطین با همه خیانت‌ها تاب آورد و مایه تحقیر اسرائیل شد. آمریکا و غرب می‌خواستند به زور تهدید و تطمیع و مذاکرات جهانی، درباره  سوریه و عراق و لبنان و یمن هم معامله قرن راه بیندازند. اما تحولات منطقه به برکت تدابیر شجاعانه محور مقاومت خلاف خواست دشمن پیش رفت.

برخی ‌ترور سردار سلیمانی را به معامله قرن مرتبط دانسته و گفته‌اند، «آمریکا پس از حذف سلیمانی با خیال آسوده معامله قرن را اجرایی کرد». تماس اخیر سردار «اسماعیل قاآنی»، جانشین شایسته سردار سلیمانی با رهبران مقاومت فلسطین و گفت‌وگویی که حتما دارای پیام بسیار مهمی ‌بوده! نیز نشان داد، این منطقه نیز با وجود جای خالی سردار دل‌ها، آبستن تحولات سرنوشت‌سازی است که دیر یا زود همه آن را خواهند دید.
‌ترور سلیمانی به تقویت محور مقاومت انجامیده است

همه این تحولات و تحولاتی که در پیش است نشان می‌دهد، محاسبات دشمن در ماجرای ‌ترور سردار سپهبد سلیمانی «غلط» از آب درآمده چه آنکه نشریه آمریکائی نشنال‌اینترست نیز ضمن اذعان به این واقعیت می‌افزاید:‌ترور ژنرال سلیمانی هیچ‌یک از اهداف آمریکا را پیش نبرده است- از جمله تغییر رفتار منطقه‌ای ایران یا آمادگی برای توافق جدید هسته‌ای- بلکه تنها ایران و متحدانش را تقویت کرده و به رفتار آنها وجهه قانونی داده است.  این اقدام همچنین اعتبار و نیز ظرفیت آمریکا را در خاورمیانه تضعیف کرده است.

همچنین بیراه نبود که خبرگزاری روسی‌اسپوتنیک نیز در گزارشی در همین زمینه نوشت: هر روز که می‌گذرد بیشتر ثابت می‌شود که تصور رئیس‌جمهوری ایالات متحده مبنی بر اینکه با ‌ترور شهید سلیمانی مقاومت علیه ‌اشغالگری آمریکا در منطقه به پایان می‌رسد یک تصور اشتباه بیش نبوده و روح شهید سلیمانی حالا حالاها دنبال آمریکایی‌ها خواهد بود.

منبع: کیهان

نظر شما

دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیریت در وب سایت منتشر خواهد شد