سرویس: سیاسی
کد خبر: 41927
|
13:38 - 1398/11/13
نسخه چاپی

روحانی: هرکسی مردم را برای حضور در انتخابات دلسرد کند از راه امام(ره) فاصله دارد

روحانی: هرکسی مردم را برای حضور در انتخابات دلسرد کند از راه امام(ره) فاصله دارد
رئیس جمهور گفت: هرکسی مردم را برای حضور در پای صندوق آرا دلسرد کند حتماً از مشی امام(ره) و راه امام(ره) فاصله دارد.

به گزارشايلام بيدار،حجت الاسلام حسن روحانی رئیس جمهور صبح امروز (یکشنبه) در حرم امام خمینی (ره) گفت: بسیار خوشحالیم که خداوند به ما توفیق داد تا در این ایام مبارک و در آغازین روزهای دهه فجر انقلاب اسلامی به تربت پاک امام راحل مشرف شویم و بار دیگر با آن امام بزرگوار عهد و پیمان ببندیم

وی ادامه داد: ایام دهه فجر سال ۵۷ به عنوان روز‌های تاریخ ساز برای کشور عزیزمان و برای همه مسلمانان بود. امام در طول این ده روز گذار بسیار مهمی را از استبداد و استعمار به مردم سالاری و استقلال انجام داد.

روحانی اظهار داشت: نهضتی که به همراهش تغییر است وقتی آرام می نشیند که به نظام منتهی شود، حرکت و انقلابی که پایانش استقرار یک نظام نباشد به آشوب بیشتر شباهت دارد و امام عزیز و بزرگوار ما توانست دو یادگار بزرگ را برای تاریخ ما و کشور ما به ارمغان آورد و آن جمهوریت و اسلامیت بود.

وی بیان داشت: امام(ره) به خوبی احساس کرده بود که با وجود سلطنت، مردم‌سالاری امکان پذیر نیست اما امام تجربه مشروطه را پیش رو داشت که بعد از آن همه فداکاری و تلاش و تشکیل عدالتخانه و تاسیس مجلس شورای ملی قدم‌به‌قدم از حضور مردم کاسته شد و با وجود سلطنت نظام مشروطه‌ای باقی نماند.

رئیس جمهور خاطر نشان کرد: انتخاباتی که در روزهای اول مشروطه توسط آرا و رای مردم بود کم کم به جایی رسید که در میان جمعی، افراد منتخب می شدند و آن تشریفات انتخاباتی در کشور انجام می‌گرفت؛ از قبل همه می دانستند چه کسانی به مجلس شورای ملی خواهند رفت و نمایندگان همه حوزه‌های انتخابیه روشن بود فلذا امام به این نتیجه رسید که با وجود سلطنت و دیکتاتوری؛ دموکراسی و مردم‌سالاری امکان‌پذیر نیست بسیاری از افراد بودند که به امام پیشنهاد می‌کردند که نظام مشروطه ای بماند با سلطانی ضعیف یا نظامی مشروطه ای بماند بدون سلطان.

وی بیان داشت:امام هیچ یک از آن‌ها را نپذیرفت و در میان همه مشورت‌ها جمهوری اسلامی را برگزید، امام نه تنها پدر اسلام خواهی در تاریخ سرزمین ما بود بلکه امام پدر جمهوری خواهی در تاریخ ایران بود جمهوری که با دیانت و با اسلامیت پیوند نخورد آن جمهوری هم باقی نمی‌ماند و تبدیل به استبداد می‌شود.

**امام تأکید داشت جمهوری اسلامی نه یک کلمه کم نه یک کلمه زیاد

رئیس جمهور گفت: امام بر این تأکید داشت جمهوری اسلامی نه یک کلمه کم نه یک کلمه زیاد، امام بر این تاکید داشت که حکومت به دست مردم باشد اما می دانست که عدالت، اصلاح، رشد و توسعه در جامعه بدون حضور مردم امکان پذیر نیست.

**هرکسی مردم را برای حضور در انتخابات دلسرد کند از راه امام فاصله دارد

روحانی اظهار داشت: اینکه امام فرمود میزان رای ملت است این را به عنوان یک شعار نگفت اما می دانیم که اگر در هر صحنه ای مردم حضور داشته باشند پیروزی نهایی هم آنجاست و اگر مردم غایب باشند ما به موفقیتی دست نخواهیم یافت؛ به همین دلیل تاکید امام این بود که مردم ولی نعمت ما هستند تاکید اما بر این بود که در همهانتخابات مردم شرکت کنند تاکید امام بر این بود که انتخاب کردن حق مردم است و هرآنکسکه مردم را از انتخاب کردن باز دارد و نگذارد در میان سلایق مختلف آن که می خواهند برگزیند و هرکسی مردم را برای حضور در پای صندوق آرا دلسرد کند حتماً از مشی امام و راه امام فاصله دارد.

وی تاکید کرد: امام به ما یاد داد در کنار مردم می‌توانیم مردم سالاری اسلامی را پابرجا سازیم،  امام به ما ‌آموخت با مردم می‌توان با ابرقدرت‌ها مبارزه کرد و ایستادگی کرد. مردم سالاری امام و اسلامیت فقط به یک صحنه و انتخابات و یک سال و یک روز ختم نمی شود ما همیشه باید مردم خواه باشیم و همیشه باید به نظرات مردم احترام بگذاریم در سیاست داخلی‌مان، در سیاست خارجی‌مان، در سیاست‌های اقتصادی‌ و فرهنگی مان نظرات مردم، اعتقادات مردم، تفکرات مردم و سلایق مردم از یاد نباید برود این را باید بدانیم اقامه دین و عدل به دست مردم امکان پذیر است.

روحانی اظهارداشت: ظلم و تجاوز از ناحیه ستمگرانی است که باور کرده اند که نظام اسلامی ما در مسیر صحیح و درست قرار دارد. باور کرده اند که سیاست ما نباید سیاست ذلت و تسلیم باشد. گرچه ما سیاست تنش و تقابل را هم قبول نداریم. مردم ما می‌دانند که امروز راهی جز استقامت و ایستادگی در برابر متجاوزین وجود ندارد. متجاوزینی که نه تنها بر ملت ما ظلم کردند و می‌کنند بلکه بر همه مسلمان‌های جهان به ویژه بر ملت مظلوم فلسطین.

وی افزود:  در این روزها می‌بینیم ننگ بزرگی را که در تاریخ به عنوان قرن و معامله قرن ثبت کرده اند تا چه حد ننگین و تنفرانگیز برای همه مسلمانان و آزادیخواهان جهان است. بنابراین در برابر متجاوز راهی جز استقامت و ایستادگی و وحدت پیش روی ما نیست.

**امید و وحدت را از مردم نگیریم

رییس جمهوری بیان کرد: امید و وحدت را از مردم نگیریم. نشاط را از مردم نگیریم بی‌تردید پیروز نهایی در این صحنه خواهیم بود. امام هیچ گاه و در هیچ مقطعی نسبت به آینده روشن انقلاب ناامید نشد. آن روزهایی که در سوم و چهارم فروردین سال ۴۲ همه در خانه‌ها بسته شده بود، درب خانه امام در آن شب‌ها به روی طلاب، فضلا و مردم باز مانده بود.

رییس جمهوری خاطرنشان کرد: آن روزی که امام را مظلومانه به ترکیه و بعد به عراق تبعید کردند، هرگز امام امیدش به پیروزی و آینده قطع نشد و آن روزهای پرماجرا، روزهای قبل از انقلاب و روزهای بعد از انقلاب امام همواره امیدوار بود و گویی این ندا را می‌شنید قلنا لاتخفانکهانت اعلا، موسی از فرعونیان نترس که تو پیروز صحنه نبرد در برابر فرعونیان هستی.

**امروز نیاز به وحدت، اتحاد و امید برای موفقیت داریم

وی گفت: همین امید امام بود که در جنگ تحمیلی و در همه فراز و نشیب انقلاب ما را به پیروزی رساند، امروز هم نیاز به وحدت و اتحاد و امید برای موفقیت داریم. ما تردیدی نداریم تا روزی که جمهوریت و اسلامیت هست، ملت ما در برابر همه توطئه‌ها پیروز خواهد شد.

روحانی اضافه کرد: دولت جمهوری اسلامی ایران باز هم در کنار مرقد امام بزرگوار تعهد می کند که همه توان خود را برای اجرای فرامین و راه امام با هدایت‌های مقام معظم رهبری ادامه دهد. مردم ما به خوبی در این روزها نشان دادند که انقلاب زنده است. امام زنده هستند.

وی بیان داشت: آن روزی که برای یک شاگرد مکتب امام یعنی شهید سردار سلیمانی همه به خیابان‌ها و به استقبال پیکر او آمدند و بدن او را بدرقه کردند، نشان دادند که راه امام زنده است، مسیر امام پررهرو است آن اسلامیت و جمهوریت در میان مردم حضور دارد. وقتی مردم کسی را به عنوان نشانه امنیت و عزت کشور بدانند همه در کنار او هستند و او را به عنوان سمبل ملی می‌دانند. 

رییس جمهوری عنوان کرد: امام مکتبش و راهش امروز هم برای ما راهگشا است. من در این ایام مبارک به همه مردم ایران به خاندان بزرگ امام عزیز و بزرگوارمان و به یادگار برومندش آیت‌الله سیدحسن خمینی تبریک و تهنیت می‌گویم و از خداوند می‌خواهم که همواره ما را رهرو راه او قرار دهد.

انتهایپیام/

نظر شما

دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیریت در وب سایت منتشر خواهد شد