سرویس: اقتصادی
کد خبر: 41888
|
10:48 - 1398/11/12
نسخه چاپی

سدّ بزرگ مصوبه جدید بانک مرکزی در برابر پولشویی/ دوره جدیدی از ثبات ارزی رقم می‌خورد

سدّ بزرگ مصوبه جدید بانک مرکزی در برابر پولشویی/ دوره جدیدی از ثبات ارزی رقم می‌خورد
یک کارشناس اقتصادی با اشاره به آثار مثبت الزام به ارائه اسناد نقل و انتقال بالای یک میلیارد تومان در حوزه ارزی و مالیاتی، گفت: یکی از نتایج این اقدام جلوگیری از پولشویی است.

به گزارشايلام بيدار، "مجید شاکری"با اشاره به بخشنامه بانک مرکزی به بانک‌ها مبنی بر اخذ اسناد مثبته برای نقل و انتقال‌های بیش از یک میلیارد تومان در درون شبکه بانکی، اظهارداشت: این یک اتفاق بسیار مهمی است که هم اثرات مهمی در حوزه ارز و هم در حوزه مالیاتی خواهد داشت.

وی افزود: در سمت ارز واقعیت این است که در همه کشورها حتی کشورهای همسایه برای انتقالات بزرگ پولی حتی انتقال‌هایی که در داخل بانک‌ها انجام می‌شود، اسناد مثبته خواسته می‌شود. 

* تاثیر مصوبه اخیر بر معاملات پنهان بازار ارز

این کارشناس اقتصادی با بیان اینکه این چارچوب جدید باعث جلوگیری از پولشویی می‌شود، تصریح کرد: اگر از زاویه ارزی نگاه کنیم این یک میلیارد تومان تقریبا حدود 80 هزار دلار در بازار آزاد می‌شد که دور زدن این مبلغ برای بستن سمت ریالی آن در بازار آزاد خیلی سخت بود. بررسی‌ها نشان می‌دهد عدد 10 میلیارد ریال رقم عدد درستی برای انجام چنین کاری است و سازوکار تعیین شده در جهت درستی قرار دارد.

شاکری با بیان اینکه این اقدام از سمت مالیات هم از دور زدن پرداخت‌های مالیاتی جلوگیری می‌کند، گفت: حُسن دیگر عدد یک میلیارد تومان این است که چون شامل معاملات خاصی می‌شود، در عمل در ایران اسناد مثبته‌ و مکانیزم رهگیری خاصی برای این معاملات وجود دارد و به همین دلیل مشکلی بابت شناسایی منشاء آن و اخذ اسناد وجود ندارد.

* وارد دوره جدیدی از ثبات ارزی خواهیم شد

وی ادامه داد: بنابراین ما وارد دوره جدیدی از مبادلات پولی و دوره ثبات در بازار ارز خواهیم شد و بخش مهمی از نگرانی‌های ارزی برطرف خواهد شد. این موضوع مستقل از اتفاقاتی است که در حوزه عرضه ارز اتفاق می‌افتد چون این اقدام ناظر بر بخش ریالی مبادلات مالی است.

این کارشناس اقتصادی با بیان اینکه بانک مرکزی تقریبا از اواخر سال 97 به صورت جدی با کنترل مبادلات ریالی توانست نرخ ارز را کنترل کند، گفت: این غیر از کارهایی است که در سمت عرضه ارز انجام شده است و اگر آن کارها انجام نمی‌شد امکان و فرصتی برای مدیریت بخش ریالی وجود نداشت.

انتهای پیام/ر

نظر شما

دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیریت در وب سایت منتشر خواهد شد

تازه ترین مطالب