سرویس: فرهنگ و هنر
کد خبر: 41882
|
10:02 - 1398/11/12
نسخه چاپی

آقای بهداد! از کدام مردم حرف می‌زنید؟

آقای بهداد! از کدام مردم حرف می‌زنید؟
حامد بهداد که جایزه بهترین بازیگر مرد را از سیزدهمین جشن منتقدان سینما دریافت کرد، گفت که ما خودِ خودِ مردمیم و اسم‌ مزخرف سلبریتی را از روی ما بردارید! اما او از کدام مردم حرف می‌زند؟

به گزارشايلام بيدار،  سیزدهمین جشن منتقدان و نویسندگان سینمای ایران با تأخیر بسیار، سرانجام عصر پنجشنبه نهم بهمن‌ماه برگزار شد. در این جشن که به گفته برگزارکنندگانش برای اتفاقات دی ماه گذشته، به «شب» تغییر نام یافته بود، فیلم‌های حاضر در دوره پیشین جشنواره‌های ملی و جهانی فیلم فجر (دوره سی و هفتم، مجموعاً ۳۸ فیلم) از سوی بیش از یکصد منتقد داوری شدند.

اما این جشن با حاشیه‌هایی همراه بود. نخستین حاشیه جشن، تقسیم جوایز میان فیلم‌ها بود، موضوعی که بعضاً در جشنواره فیلم فجر رخ می‌داد و همواره مورد انتقاد منتقدان سینمایی بود، این بار گریبان خود آن‌ها را گرفت. به اعتقاد برخی کارشناسان سینما، این تقسیم جوایز برای حضور هر چه بیشتر هنرمندان و دمیدن در تنور جشن بود، چون طی یکی ـ دو ماه اخیر برخی سینماگران نسبت به رویدادهای سینمایی موضع انصرافی یا تحریمی به خود گرفته بودند.

البته که روی دیگر این تقسیم جوایز، حفظ ژست متفاوت بودن منتقدان از داوران جشنواره فیلم فجر بود؛ گویی می‌خواستند بگویند انتخاب‌های ما مانند انتخاب‌های فجر نیست و همین موضوع موجب تضعیف این جشن شد. به عنوان نمونه، در جایی که کمتر کارشناس و منتقدی درباره انتخاب «هوتن شکیبا» بازیگر «شبی که ماه کامل شد» به عنوان بهترین بازیگر مرد مردد بود، به ناگهان نام «حامد بهداد» برای بازی در فیلم سینمایی «قصر شیرین» اعلام شد. این اتفاق به قدری باورنکردنی بود که خود بهداد هم باورش نمی‌شد و آنقدر از این اتفاق هیجان‌زده بود که فراموش کرد تلفن همراهش را با خود روی سن ببرد و از شکیبا تقاضا کرد آن را به دستش برساند.

منتقدانی که همیشه جوایز جشنواره فجر را مصلحت‌اندیشی می‌دانستند، خودشان از همه بدتر عمل کردند و به ۳ کارگردان جایزه دادند؛ نیما جاویدی (تندیس)، سعید روستایی (جایزه ویژه) و نرگس آبیار (دیپلم افتخار)! یا جایزه‌ای تحت عنوان «خلاقیت در بازیگری» اضافه کردند تا نوید محمدزاده هم دست خالی از جشن منتقدان بیرون نرود.

 

 

از انتخاب‌های عجیب این جشن که بگذریم، اظهارنظرهای سینماگران دیگر حاشیه‌های این جشن را رقم زد؛ جایی که همایون غنی‌زاده کارگردان فیلم سینمایی «مسخره‌باز»‌ بار دیگر حاشیه‌ساز شد. او سال گذشته یکی از کارگران افغان رستوران خود را برای دریافت جایزه‌اش و خواندن بیانیه روانه جشنواره کرد، اما این بار خودش روی صحنه حاضر شد و با غیظ شعرخوانی کرد و از مسئولان کشورش سخن گفت و نفرت‌پراکنی کرد؛ دست آخر هم جایزه‌اش را به یکی از کشته‌شدگان حوادث آبان‌ماه تقدیم کرد. 

دیگر چهره جنجالی جشن انجمن منتقدان سینما، حامد بهداد بود. او که به تازگی از آمریکا باز گشته است، سخنان بسیاری در  نقد حوادث آبان‌ماه گفت و با همان ادهای همیشگی خودش مدعی شد: «ما خودِ خودِ مردمیم، اسم‌ مزخرف سلبریتی را از روی ما بردارید.»
خوب است آقای بهداد به عنوان به این پرسش‌ها پاسخ دهند:

ـ دقیقاً از کدام مردم سخن می‌گویید؟

ـ آیا مردم مانند شما سالانه چندصدمیلیون درآمد دارند؟

ـ آیا مردم مانند شما از پرداخت مالیات معاف هستند؟

ـ آیا گرانی بنزین روی معیشت شما هم اثر گذاشته است یا فقط روی دستمزدتان؟! 

ـ آیا مردم می‌توانند مانند شما سفر خارجی بروند یا به راحتی ویزا ـ آن هم از آمریکا ـ بگیرند؟

 

انتهای پیام/ر

نظر شما

دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیریت در وب سایت منتشر خواهد شد

تازه ترین مطالب