سرویس: دین و مذهب
کد خبر: 41820
|
07:44 - 1398/11/10
نسخه چاپی

حضرت فاطمه (س) چگونه جایگاه والایی را که داشت به دست آورد؟

حضرت فاطمه (س) چگونه جایگاه والایی را که داشت به دست آورد؟
رئیس ستاد هماهنگی کانون‌های فرهنگی و هنری مساجد کشور، چگونگی رسیدن بانوی دو عالم به جایگاهی رفیع را تشریح کرد.

به گزارشايلام بيدار، حجت‌الاسلام و المسلمین حبیب رضا ارزانی رئیس ستاد هماهنگی کانون‌های فرهنگی و هنری مساجد کشور و کارشناس مذهبی در خصوص چگونگی برگزیده شدن حضرت زهرا (س) و به دست آوردن مقام  و منزلت نزد خداوند و جوامع بشری، اظهار کرد: مقامی که حضرت زهرا (س) داشت به راحتی به دست نیاورده بود؛ آن بانو در عالم قبل از خلقت و در دنیا مصائب زیادی را متحمل شد و الگوی بزرگی برای بشریت بود. به همین دلیل به ایشان بانوی دو عالم می‌گویند. بانویی که در دو عالم ذر و دنیا مراحل سختی را گذراند و هرگز از عبودیت و بندگی اش نسبت به خداوند ذره‌ای کاسته نشد.

حضرت فاطمه (س) چگونه جایگاه والایی را که داشت به دست آورد؟

حجت الاسلام و المسلمین ارزانی تصریح کرد: حضرت زهرا (س) در سیره و خصوصیات فردی، خانوادگی و اجتماعی که داشت صاحب مقام والای بانوی دو عالم شد؛ اینکه ایشان در سن ۱۸ سالگی با تحمل مشقت‌ها و سختی‌های زیادی به شهادت رسید، بیانگر عظمت مقام والای ایشان است. عبودت و بندگی حضرت زهرا (س) زبانزد خاص و عام بود. ایشان عبودیت و ارتباط خالصانه‌ای با خالق و معبود الهی داشت. اگر کسی رابطه اش را با خدای خود درست کند، رنگی بالاتر از رنگ خدا در عالم وجود ندارد. بنابراین خود به خود در دل مومنان جای خواهد گرفت و محبوب بشریت می‌شود.

وی ادامه داد: صداقت حضرت زهرا (س) بی مانند بود. در سوره حمد به  صراط مستقیم سفارش شده و گفته شده این راه از آن کسانی است که خداوند نعمت‌های خود را به آن‌ها ارزانی داشته است و آن‌ها کسانی نیستند جز صادقین (انبیاء صادقین)، شهدا، صالحان؛ حضرت فاطمه (س) در برترین جایگاه و منزلت صداقت قرار دارد. صداقت در رفتار، گفتار و کردار فردی، خانوادگی و اجتماعی است که ایشان را به مقام قرب الی الله می‌رساند.

حضرت زهرا (س) در همسرداری نمونه و الگویی بی نظیر است

رئیس ستاد هماهنگی کانون‌های فرهنگی و هنری مساجد کشور مطرح کرد: حضرت فاطمه (س) در همسرداری ارتباطی عاشقانه همراه با معرفت با امام علی (ع) داشت. در این خانواده الهی رعایت احترام و نیکو صدا کردن یکدیگر و حفظ حرمت‌ها همیشگی بود و این الگوی بزرگی برای نظام خانواده در جوامع بشری امروز است. روزی امام علی (ع) به خانه آمد و بانوی دو عالم به ایشان فرمود:‌ ای همسرم کجا بودی و امروزت چگونه گذشت؟ امام (ع) پاسخ داد: زمینی که داشتم فروختم. خانم حضرت زهرا (س) پرسید: با بهای آن چه کردی؟ امام علی (ع) فرمود: میان فقرا تقسیم کردم. لحظه‌ای دختر پیامبر اکرم (ص) سکوت کرد. امام (ع) علت را از ایشان جویا شد و حضرت فاطمه (س) فرمود: چیزی در خانه نداریم و فرزندانمان گرسنه اند. امام علی (ع) فرمود: می‌روم و با دستانی پر بر می‌گردم. هنگامی که امام (ع) از منزل خارج شد حضرت زهرا (س) به درگاه خداوند استغفار کرد، فرمود: پروردگارا، مبادا من در حق علی (ع) جفایی کرده باشم و اندوهگین شد. این بیانگر شخصیت والای ایشان است.

او افزود: انفاق به فقرا در سیره اهل بیت (ع) به خصوص حضرت زهرا (س) وجود دارد و او بزرگترین الگو در حوزه فردی، خانوادگی و اجتماعی برای همه بشریت است. ایشان از بدو خلقت و تا آخر الزمان در دنیای آخرت و روز رستاخیر به عنوان بانوی دو عالم سرور و سیده زنان همه عالم هستند.

 از رحلت پیامبر (ص) تا شهادت حضرت زهرا (س)

این کارشناس مذهبی بیان کرد: سه روایت  میان اهل سنت و شیعیان وجود دارد؛ بر این باورند که  حضرت زهرا (س) ۴۵ روز، ۷۵ روز و ۹۵ روز بعد از رحلت پیامبر (ص) به شهادت رسیدند. از میان این سه روایت دو تاریخ ۷۵ روز ۱۳ جمادی الاول و ۹۵ روز ۳ جمادی الاول بیشتر مورد قبول است. در میان شیعیان روز سوم جمادی الثانی روز شهادت حضرت زهرا (س) و تعطیلی رسمی است و در این روز به عزاداری می‌پردازند، اما به دلیل محبوبت و حبی که در دل محبان اهل بیت (ع) وجود دارد،  این مراسم در ایام فاطمیه اول و فاطمه دوم برگزار می‌شود تا ارتباط معنوی میان مریدان دخت پیامبر (ص) و ائمه اطهار (ع) برقرار شود.

آیا حضرت فاطمه زهرا (س) صاحب مقام رسالت بود؟

حجت الاسلام و المسلمین ارزانی گفت: حضرت زهرا (س) در چند برهه از زندگی خود با حضرت جبرئیل در ارتباط شد ولی به این معنا نیست که صاحب مقام رسالت و نبوت بوده است. جبرئیل با هر انسان درستکاری می‌تواند در ارتباط باشد و پیام وحی را منتقل کند، اما پیام وحی نبوت با پیام وحی با انسان غیر از انبیاء و امامان متفاوت است. با رحلت پیامبر اسلام (ص) به عنوان خاتم وحی نبوت و خاتم الانبیاء، ختم رسالت و پیام نبوت اعلام شد. بعد از رحلت پیامبر (ص) سریعاً امامت جایگزین آن می‌شود. حضرت زهرا (س) نه صاحب مقام نبوت و نه مقام امامت است بلکه در کنار ائمه اطهار (ع) و جز معصومان الهی قرار دارد.

انتهای پیام/ش

نظر شما

دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیریت در وب سایت منتشر خواهد شد