سرویس: جهاد و مقاومت
کد خبر: 41809
|
21:16 - 1398/11/09
نسخه چاپی

کدام یگان حزب‌الله انتقام خون سردار سلیمانی را خواهد گرفت/ یگانی که مسئولیت‌ آن با سید حسن نصرالله است +عکس

کدام یگان حزب‌الله انتقام خون سردار سلیمانی را خواهد گرفت/ یگانی که مسئولیت‌ آن با سید حسن نصرالله است +عکس
شبکه خبری الجزیره مدعی شده که احتمالا یک یگان ویژه اطلاعاتی و عملیاتی مسئولیت انتقام گرفتن حزب‌الله از ترور سردار سلیمانی را بر عهده خواهد داشت.

به گزارشايلام بيدار، پایگاه خبری شبکه الجزیره گزارشی در خصوص احتمال واکنش انتقام جویانه حزب الله لبنان نسبت به ترور سردار سپهبد قاسم سلیمانی فرمانده نیروی قدس سپاه پاسداران انقلاب اسلامی نوشت که احتمالا این واکنش توسط یگان عملیاتی ویژه حزب الله لبنان موسوم به یگان ۹۱۰ و ملقب به یگان سیاه انجام خواهد شد که یکی از سامانه‌های امنیتی خارجی حزب الله است.

گزارش مذکور تاکید می‌کند که این یگان یک گروه اطلاعاتی و عملیاتی است و یکی از شاخه‌های اصلی حزب الله لبنان به شمار می‌رود و شامل تیم‌های تخصصی کوچکی است که به صورت شبکه ای متفاوت از یکدیگر و در راستای هم‌پوشانی اقدامات یکدیگر فعالیت می کنند.

این گزارش واکنش متحدان حزب الله نسبت به عملیات تروریستی ضد سردار سلیمانی را بعید ندانست و تاکید کرد یکی از مهم‌ترین متحدان ایران که ممکن است  منافع آمریکا در منطقه را هدف قرار دهد، حزب‌الله لبنان است.

رسانه‌های غربی از مدت‌ها پیش با بزرگنمایی نسبت به آنچه که فعالیت‌های نظامی حزب الله در خارج از لبنان نامگذاری کرده‌اند، سعی دارند، این حزب را که عمده فعالیت‌های سیاسی و نظامی خود را منحصر به داخل لبنان و بخش‌هایی از منطقه کرده است، یک گروه تروریستی جلوه دهند. آنها در همین راستا مدعی هستند که یگان ۹۱۰ یگان عملیاتی ویژه حزب‌الله لبنان است که به صورت مستقیم عملیات نظامی خارجی این گروه را انجام می دهد. 

نیکولاس راسموسن مدیر مرکز ملی آمریکا در روند مبارزه با تروریسم معتقد است که عناصر این یگان در تمامی نقاط دنیا حضور دارند، ماتیو لفیت مدیر برنامه مبارزه با تروریسم و اطلاعات آکادمی واشنگتن نیز گفته است که عناصر این یگان برای حمله به اهداف آمریکا در ایالات متحده و اسرائیل آمادگی کامل دارند.

بر اساس این گزارش مسئولیت این یگان شخصاً بر عهده سید حسن نصرالله دبیرکل حزب الله لبنان است و مسئولیت اجرایی آن بر عهده «طلال حمیه» است.

رسانه‌های عمدتا صهیونیستی مدعی هستند که عناصر این یگان شیعیان لبنانی و غیر لبنانی بوده و با حساسیت و دقت ویژه‌ای انتخاب می‌شوند. آنها بالاترین سطوح آموزش‌های امنیتی را دریافت می‌کنند و تابعیت‌های متعددی دارد که به آنها در فعالیتهای آزادانه در گوشه و کنار دنیا کمک می‌کند. آنها روابط قابل توجهی با عناصر محلی دارند که آن را برای کمک به فعالیت‌های خود مورد استفاده قرار می‌دهند.

الجزیره در ادامه به بررسی شخصیت طلال حمیه فرمانده اجرایی این یگان پرداخته و نوشته است که وی ملقب به ابو جعفر است و اسرائیلی‌ها او را شبح می‌نامند. او از فعالیت‌های اجتماعی و علنی اجتناب می‌کند و تدابیر امنیتی قابل توجهی برای خود دارد. او مناصب نظامی ویژه‌ای از زمان عماد مغنیه فرمانده نظامی حزب الله لبنان داشته و اسامی مستعاری از جمله طلال حسنی و عصمت میزارانی دارد.

طلال حمیه جانشین مصطفی بدرالدین فرمانده سابق این یگان شده است که در سال ۲۰۱۶ در سوریه به شهادت رسید. طلال که در حال حاضر ۵۰ ساله است، از منطقه بعلبک هرمل لبنان است.

موساد مدعی است که وی فعالیت‌های مشترک زیادی با بدرالدین و مغنیه و احمد وحیدی وزیر دفاع سابق ایران داشته و مسئول انتقال ناوگان متعلق به حزب‌الله از طریق سوریه بوده است.

بنابر ادعای سرویس‌های جاسوسی غربی، حمیه مسئول بسیاری از عملیات‌هایی بوده که حزب‌الله لبنان ضد اشغالگران آمریکایی و صهیونیستی در لبنان انجام داده است. موساد همچنین حمیه را مسئول عضوگیری گروههای وابسته به حزب‌الله در گوشه و کنار دنیا به ویژه آمریکای جنوبی، اروپای غربی و آفریقا توصیف کرده و مدعی است که حمیه  در کنار سید حسن نصرالله و سردار قاسم سلیمانی فرمانده سپاه قدس که اخیرا ترور شد، اقدامات مشترک زیادی انجام داده است.

بر اساس این گزارش، ایالات متحده آمریکا و رژیم صهیونیستی حمیه را مسئول اجرای حملات ضد نیروهای اشغالگر آمریکایی و فرانسوی در سال ۱۹۸۲ در بیروت می‌دانند.  حمله‌ای که در جریان آن ۲۴۱ آمریکایی کشته شده و ۳۲۸ نفر دیگر زخمی شدند، آنها همین اتهام را در مورد شهید مغنیه نیز مطرح کرده بودند. این در حالی است که برخی اطلاعات مربوط به همین سرویس‌های جاسوسی نشان می‌دهد که وی در آن زمان هنوز فعالیت‌های رسمی خود را در حزب الله لبنان آغاز نکرده بود.

سرویس‌های جاسوسی رژیم صهیونیستی همچنین وی را مسئول برنامه ریزی و اجرای عملیات ضد اسرائیلی در بانکوک پایتخت تایلند در سال ۲۰۱۲ معرفی می‌کنند، عملیاتی که گرچه رژیم صهیونیستی تلاش داشت آن را به حزب‌الله لبنان نسبت دهد، اما هیچ دلیل مستند و قطعی در این رابطه ارائه نشد.

روزنامه صهیونیستی هاآرتص در سال گذشته در راستای بزرگنمایی های خود در خصوص عملیات نظامی حزب الله و یگان ۹۱۰  مدعی شد که نقش این یگان طی سال‌های گذشته افزایش پیدا کرده است و تعداد عملیاتهای آنها از سال ۱۹۹۲ تا کنون بالغ بر ۹ عملیات ویژه بوده که بیشتر آنها نیز موفق بوده است.

این گزارش با اشاره به تعدادی از افرادی که به ادعای سرویس‌های جاسوسی آمریکا به اتهام همکاری با حزب الله لبنان در آمریکا یا کشورهای دیگر اروپایی بازداشت شده‌اند تاکید کرد که درگیری میان واشنگتن و تهران به سمت جنگ فراگیر کشیده نمی شود، اما این احتمال وجود دارد که متحدان ایران انتقام بی سابقه این کشور را از طریق شاخه های ویژه و حساس خود از جمله یگان ۹۱۰ حزب‌الله لبنان از آمریکا بگیرند. 

چنین واکنش‌هایی در نتیجه ماهیت عملیات این یگان‌ها و زمانی که برای برنامه ریزی و تجهیز جهت اجرای عملیات صرف می‌شود، با فاصله زمانی طولانی‌تری انجام خواهد شد، اما چنین اقدامی با خواسته‌های ایرانی‌ها که گوشه و کنار دنیا را به عرصه بزرگتری برای بازی ضد آمریکا تبدیل کنند، همخوانی بیشتری دارد و به این ترتیب آمریکایی‌ها فراتر از تنگنای کنونی در خاورمیانه هدف حملات متعدد قرار می‌گیرند.

 

انتهای پیام/ر

نظر شما

دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیریت در وب سایت منتشر خواهد شد