سرویس: فرهنگ و هنر
کد خبر: 41779
|
08:07 - 1398/11/08
نسخه چاپی

واقعیت «اژدر» چیست؟

واقعیت «اژدر» چیست؟
در دل تراکم اکران منتهی به جشنواره فجر، کمدی «اژدر» هم روی پرده رفته؛ یک کمدی- فانتزی با رگه‌های نمادگرایانه که هرچند پر است از بازیگران ریز و درشت، ولی سئانس‌های فیلم به‌تدریج کم و کمتر شده است.

به گزارشايلام بيدار، این کاهش مداوم سئانس‌ها باعث شکل‌گیری شایعاتی درباره احتمال توقیف فیلم هم شده. در چرایی این توقیف هم دلایل مختلفی ذکر شده که از شوخی‌های کلامی کاراکتر‌هایی که نقش آن‌ها را علی انصاریان و میرطاهر مظلومی بازی می‌کنند تا طعنه به روزنامه رسمی شهرداری را شامل می‌شود. بماند که فیلم تعریض‌هایی هم به یک فیلم کالت سینمای ایران یعنی «گاو» دارد و اساساً خط اصلی داستان هم براساس شاخ گاو شکل می‌گیرد و پیش می‌رود. از ضعف‌های کمدی اژدر که گریبانگیر غالب کمدی‌های سینمایی کشور است و سازمان سینمایی باید به شکلی منطقی و عملگرایانه این ضعف را ترمیم کند، ولی در این‌باره قدمی برنمی‌دارد که بگذریم «اژدر» را باید یک پله بالاتر از کمدی‌هایی بدانیم که همه چیز را خلاصه کرده‌اند در شوخی‌های کلامی چراکه کوشیده در کنار کمدی‌های کلامی از ایجاد کمدی-موقعیت برای پیشبرد داستان نیز استفاده کند و این نقطه قوت آن است. نقطه ضعف کمدی، ریتم کند تدوین است. انگار که یک فیلم تلویزیونی را می‌بینی نه یک فیلم سینمایی. کمدی‌سازی سینمایی نیاز به ضرباهنگی مناسب حال مخاطب دارد. عجول بودن تماشاگر این دوران و بدیهی است که «اژدر»، چون در تدوین خیلی آرام و باطمأنینه پیش می‌رود مطلوب مخاطب این دوران باشد.


«اژدر» می‌توانست بسیار پویاتر و باانرژی‌تر از فیلم فعلی باشد اگر تدوینی مناسب فضای فانتزی فیلم برایش درنظر گرفته می‌شد و نه یک تدوین آرام و خطی. ریتم آرام و باطمأنینه در ساخت فیلم‌های هنری مطلوب سینمای جشنواره‌ای به کار می‌آید، ولی وقتی بناست فیلمی کمدی مخاطب‌پسند بسازیم این ریتم مطمئناً کارساز نیست. رضا سبحانی کارگردان «اژدر» سینماگری تجربه‌گراست که هم سابقه ساخت فیلم‌هایی هنری همچون «خاک سرد» را دارد و هم سابقه ساخت فیلمی همچون «به تهران خوش آمدید». برای همین از نظر تکنیکی سینما را می‌شناسد و در کمدی‌سازی هم سعی می‌کند کم نگذارد، اما مشکل نوع نگاه هنری و صبورانه‌ای است که در تضاد با کمدی خود را نشان می‌دهد. حالا این سؤال مطرح است که چرا اژدر روز به روز از تعداد تماشاگرانش کم می‌شود و با محدودیت بیشتری در سئانس روبه‌روست و آیا این ناشی از ریتم است؟ هم بله و هم نه! بله از این جهت که شاید مخاطب فیلم را پس زده باشد و نه از این جهت که اژدر از ابتدای اکران، به دلیل محدودیت سئانس دچار مشکل شده است که گزینه اول محتمل‌تر به نظر می‌رسد.
 
 
انتهای پیام/ر

نظر شما

دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیریت در وب سایت منتشر خواهد شد