سرویس: اقتصادی
کد خبر: 41742
|
08:43 - 1398/11/07
نسخه چاپی

مفروضات دولت برای محاسبه درآمدهای ناشی از فروش داخلی فرآورده‌های نفتی در بودجه 99+جدول

مفروضات دولت برای محاسبه درآمدهای ناشی از فروش داخلی فرآورده‌های نفتی در بودجه 99+جدول
براساس مفروضات در نظر گرفته شده توسط وزارت نفت و سازمان برنامه و بودجه درخصوص میزان مصرف و قیمت هریک از فرآورده‌های نفتی در سال 1399 در جدول تبصره 14 لایحه بودجه، میزان مصرف بنزین در سال آینده 96 میلیون لیتر در روز تخمین زده شده است.

به گزارشايلام بيدار، یکی از مهمترین سوالات مطرح درباره جدول تبصره 14 لایحه بودجه 99 درباره هدفمندی یارانه ها، نحوه محاسبه درآمدهای ناشی از فروش داخلی فرآورده های نفتی در جدول این تبصره بوده که حدود 77 هزار میلیارد تومان تخمین زده شده است.

براساس گزارش مرکز پژوهش‌های مجلس درباره جدول مذکور، مفروضات در نظر گرفته شده توسط وزارت نفت و سازمان برنامه و بودجه درخصوص میزان مصرف و قیمت هریک از فرآورده‌های نفتی در سال 1399، به شرح جدول زیر است که مجموع آن به عنوان مجموع درآمد حاصل از فروش داخلی فرآوردههای نفتی در ردیف 1 جدول تبصره (14) لایحه بودجه 99 درج شده است.

*دولت در محاسبه مصرف بنزین در سال آینده دچار بیش برآورد شده است

دیدگاه بازوی کارشناسی مجلس درباره مفروضات دولت درباره محاسبه درآمدهای ناشی از فروش داخلی فرآورده های نفتی (مندرج در جدول فوق) بدین شرح است: «همانطور که در جدول 1 مشاهده میشود مجموع سه ردیف اول جدول، پیش‌بینی مصرف روزانه بنزین کشور و معادل 96 میلیون لیتر است. به قرار اطلاع متوسط مصرف بنزین کشور در سال 1398 تا قبل از شروع طرح سهمیه‌ بندی و افزایش قیمت بنزین حدود 96 میلیون لیتر در روز بوده، لذا به‌نظر می‌رسد مصرف روزانه 96 میلیون لیتر در سال آینده بیش برآورد شده است، زیرا با افزایش قیمت بنزین، کاهش مصرف آن (تجربه سهمیه‌بندی بنزین در سال 1386 و کاهش مصرف آن در سالهای 1387 و 1388 مؤید این موضوع است) حداقل در سال اول پس از اجرای طرح قابل پیش‌بینی است. به قرار اطلاع مجموع مصرف بنزین سهمیه‌ای و آزاد در حال حاضر حدود 80 میلیون لیتر در روز  است و این رقم کاهش مصرف را نشان می‌دهد. اگر افزایش مصرف سالیانه بنزین را حدود 10 درصد در نظر بگیریم مصرف بنزین در سال آینده 88 میلیون لیتر در روز (معادل 63.5 میلیون لیتر بنزین سهمیه‌ای، 21 میلیون لیتر بنزین آزاد و 3.5 میلیون لیتر بنزین سوپر) برآورد میشود. اما باتوجه به اینکه میزان بنزین سهمیه‌ای تخصیص یافته به خودروهای عمومی، آمبولانس، انواع تاکسی و... در حال افزایش است، مجموع مصرف بنزین در سال 1399 حداکثر به رقم 92 میلیون لیتر در روز خواهد رسید. لذا لازم است مصرف بنزین آزاد پیش‌بینی شده در جدول 1 از رقم 25 میلیون لیتر در روز به 21 میلیون لیتر در روز کاهش یابد. این کاهش مصرف، منابع دولت از محل فروش بنزین داخلی را معادل 42.340 میلیارد ریال کاهش خواهد داد، لذا پیشنهاد میشود رقم مندرج در ردیف 1 جدول با رقم 728.375 میلیارد ریال جایگزین شود».

 

انتهای پیام/ر

نظر شما

دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیریت در وب سایت منتشر خواهد شد

تازه ترین مطالب