سرویس: سیاسی
کد خبر: 41571
|
13:10 - 1398/11/01
نسخه چاپی

طرح نمایندگان برای دریافت غرامت از انگلیس به خاطر خسارات وارده به اتباع ایرانی

طرح نمایندگان برای دریافت غرامت از انگلیس به خاطر خسارات وارده به اتباع ایرانی
نماینده مردم شاهین‌شهر در مجلس گفت: نمایندگان مجلس طرحی راطرح پیگرد حقوقی علیه دولت انگلستان برای جبران خسارات وارده به اتباع ایرانی تهیه و با بیش از 100 امضا آن را برای بررسی به هیأت رئیسه تقدیم کردند.

به گزارشايلام بيدار،حسینعلی حاجی‌دلیگانینماینده مردم شاهین‌شهر در مجلس شورای اسلامی، نمایندگان طرحی را با عنوان طرح پیگرد حقوقی علیه دولت انگلستان برای جبران خسارات وارده به اتباع ایرانی با قید یک فوریت تهیه و تدوین کردند.

وی افزود: این طرح با امضای بیش از 100 نفر از نمایندگان برای بررسی به هیأت رئیسه مجلس تقدیم شد تا یک فوریت آن در جلسه یکشنبه هفته آینده مورد بحث و بررسی قرار گیرد.

متن کامل طرح طرح پیگرد حقوقی علیه دولت انگلستان برای جبران خسارات وارده به اتباع ایرانی به شرح زیر است:

عنوان طرح: طرح پیگرد حقوقی علیه دولت انگلستان برای جبران خسارات وارده به اتباع ایرانی

مقدمه: دلایل توجیهی

از آنجایی که سیاست‌های خبیث دولت انگلیس در قبال ملت ایران تمامی ندارد و به استناد اصول قانون اساسی و در جهت استیفای حقوق ملت ایران لازم است دولت جمهوری اسلامی ایران که متعهد به دفاع از حقوق ملت و پاسداری از آن است هولوکاست واقعی تاریخی در کشتار جمع کثیری از مردم را در زمان جنگ جهانی اول که به دست حکومت استعمارگر بریتانیا انجام شد پیگیری نماید.

قحطی مصنوعی طراحی شده توسط انگلیس در سال‌های 1917 تا 1919 (میلادی) مقارن با 1296 تا 1298 شمسی یکی از بزرگترین قحطی‌های تاریخی بود و بدون تردید بزرگترین فاجعه‌ای است که ایران به آن مبتلا شد. تنها نکته بسیار روشن در این فاجعه قربانی شدن ایران بیطرف در جنگ جهانی بود هیچ یک از طرف‌های متخاصم خواه به صورت نسبی و خواه مطلق تلفاتی با این وسعت متحمل نشدند. فاجعه‌ای که منجر به فروپاشی جامعه ایرانی تثبیت تسلط استعمار بریتانیا، بر ایران، تشکیل حکومت‌های وابسته به بریتانیا و کودتا علیه دولت‌های منتخب مردمی شد اسناد این قتل عام قریب به 9 میلیون نفری همچنان در ردیف اسناد طبقه بندی شده و سری انگلستان قرار دارد و این کشور هنوز هم از انتشار آنها ممانعت می‌کند.

لذا با توجه به سابقه استعماری و دخالت دولت انگلستان و نقش حاکمیت ملی ایران و همچنین نقض مواد 4-5-و 8 و بند ب 11) اعلامیه جهانی حقوق بشر که موجب آسیب‌های جدی انسانی و مادی و معنوی زیادی در طی زمان‌های متوالی گردیده است.

به استناد بند (ج) اصل دوم و بند (5) اصل سوم قانون اساسی و ماده واحده قانون پیگیری حقوق سیاسی نقش و دخالت آمریکا و انگلیس در کودتای 28 مرداد 1332 علیه دولت ملی ایران مصوبه 10.6.1392و ماده واحده قانون افشای نقض حقوق بشر توسط آمریکا و انگلیس در جهان امروز مصوبه 3.2.1391 و به استناد بند 4 ماده 2 و بند یک ماده 1 و بند 1 ماده 33 منشور سازمان ملل متحد، حق پیگیری حقوقی و قضایی برای دولت جمهوری اسلامی ایران محفوظ می‌باشد که از حقوق اتباع ایرانی در مراجع داخلی و بین‌المللی دفاع نماید و در صدد اقدام مؤثر برای جبران خسارات وارده اتباع توسط دولت انگلستان به عمل آورد.

به استناد احترام و اصل حاکمیت کشورها و اعلامیه حقوق جهانی حقوق بشر و حقوق بشردوستانه که توسط دولت انگلستان بارها نقص گردیده است که برای احقاق حقوق اتباع ایرانی برای ویزای جبران خسارت‌های وارده شده نیاز به پیگیر حقوقی دولت ایران را دارد. لذا طرح مذکور تقدیم مجلس شورای اسلامی می‌گردد.

موضوع طرح: ماده 1- با توجه به نقض حاکمیت ملی و حقوق بشر و کشتار بالغ بر 9 میلیون نفر ایرانی توسط دولت انگلستان در سال‌های 1296 تا 1298 شمسی مطابق با (1917 تا 1919) میلادی که با ایجاد قحطی آغاز و منجر به جنایت علیه بشریت گردید. دولت جمهوری اسلامی ایران مکلف است کارگروهی به منظور جمع‌آوری اسناد، مدارک تکمیلی و برآورد خسارات انسانی و مادی و معنوی اتباع ایرانی تشکیل دهد.

تبصره: اعضایکارگروهعبارتند از:

1-وزیر امور خارجه به عنوان رئیسکارگروه

2-دادستان کل کشور

3-معاون حقوقی رئیس‌جمهور

4-وزرای اطلاعات، کشور، اقتصاد و دارایی و دفاع و پشتیبانی نیروهای مسلح و دادگستری

5-رؤسای کمیسیون‌های امنیت ملی و سیاست خارجی، قضایی و حقوقی و برنامه بودجه و محاسبات مجلس شورای اسلامی

6-سه نفر از فعالین ثمن‌ها با پیشنهاد وزیر شور و تصویب اعضای حقوقی

7-دو نفر از حقوقدانان برجسته کشور به پیشنهاد معاون حقوقی و رئیس‌جمهور و تصویب اعضای حقوقی

ماده 2-کارگروهموظف است راهکارهای پیگیری برای دریافت خسارات مادی و معنوی را تبیین نسبت به احقاق حقوق ملت ایران اقدامات لازم را به عمل آورد.

تبصره:رئیسکارگروههر سه ماه یک گزارش عملکرد و اقدامات صورت پذیرفته را به مجلس شورای اسلامی ارائه نماید.

انتهایپیام/

 

نظر شما

دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیریت در وب سایت منتشر خواهد شد

تازه ترین مطالب