سرویس: اقتصادی
کد خبر: 41561
|
08:22 - 1398/11/01
نسخه چاپی

تسهیلات بدون سود برای صنایع پیشرفته/ایران در بین چهار قدرت موشکی جهان

تسهیلات بدون سود برای صنایع پیشرفته/ایران در بین چهار قدرت موشکی جهان
رئیس کمیته فناوری‌های نوین کمیسیون صنایع مجلس، تولید موشک های نقطه‌زن را نمونه‌ای از پیشرفت در صنایع الکترونیک عنوان کرد و گفت: شرکت‌های دانش‌بنیان از تسهیلاتی مانند معافیت مالیاتی تا 18 سال و همچنین دریافت تسهیلات بدون سود برخوردارند.

به گزارشايلام بيدار، "محمدرضا منصوری"  با بیان اینکه ایران همواره از استعدادهای خوبی در صنایع پیشرفته برخوردار بوده است، اظهار داشت: نخبه‌های کشور به سمت رشته‌های فنی و مهندسی جذب شده‌اند و طی سال‌های گذشته دستاوردهای زیادی در این بخش داشته‌ایم و استعدادهای خوب ایرانی توانسته‌اند گام‌های بزرگی را بردارند. 

وی تصریح کرد: یک نمونه از این اقدامات چشمگیر، تولید موشک های نقطه‌زن است و پیشرفت‌های ایران در صنایع پیشرفته به حدی رسیده که کشورمان به عنوان یکی از چهار قدرت موشکی جهان شناخته شده است. 

منصوری افزود: شهید شهریاری از جمله نخبگان کشور بود که بعد از اتمام تحصیل در رشته الکترونیک، توانست دستاورد بزرگی را در دانش هسته‌ای برای کشور ایجاد کند. 

وی در ادامه با بیان اینکه در زمینه قوانین حمایتی از صنایع پیشرفته چیزی کم نداریم، گفت: در صورت بهبود وضعیت اقتصادی و توجه بیشتر به نخبگان کشور، پیشرفت‌مان در صنایع های‌تک بیش از پیش خواهد بود. 

وی با اشاره به بحث های مطرح شده در مجلس در خصوص لایحه بودجه سال آینده، گفت: تمام تلاشمان را می‌کنیم که حداکثر بودجه برای حمایت از نخبگان  صنایع پیشرفته لحاظ شود تا در بحث صنایع دانش‌بنیان و به ویژه صنایع الکترونیک توجه بیشتری به فعالان این بخش‌ها صورت گیرد. 

رئیس کمیته فناوری‌های نوین کمیسیون صنایع مجلس ادامه داد: البته شاید سهم صنایع پیشرفته در بودجه سال آینده قابل توجه نباشد، ولی اگر وضعیت دولت در بودجه‌ریزی بهتر شود می‌توان توجه بیشتری به این صنایع نیز داشت. 

وی اظهار داشت: در حال حاضر شرکت‌های دانش‌بنیان از تسهیلاتی مانند معافیت مالیاتی تا 18 سال و همچنین دریافت تسهیلات بدون سود برخوردار هستند و در زمینه قوانین کم و کاستی نداریم، اما باید با شناسایی دقیق توسط معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری، شرکت‌های توانمند از این امکانات برخوردار شوند.

وی همچنین در مورد وجود برخی ضعف‌ها در صنایع پیشرفته نیز با بیان اینکه در حال حاضر تولید IC را در برنامه نداریم، گفت: تاکنون نیازی به تولید این قطعات نبوده و شرکت‌های بزرگ اقدامی برای تولید آن نکرده‌اند.

وی با بیان اینکه در حال حاضر امکان تولید قطعات الکترونیکی ریز را نداریم، گفت: شاید تولید این قطعات صرفه اقتصادی ندارد و به همین دلیل به سمت تولید آنها نرفته‌ایم، اما باید برای تولید آن در آینده برنامه‌ریزی کنیم تا مانند کشورهای شرق آسیا قادر به تولید ICهای خاص باشیم. 

به گفته وی، تولید این ICها پرهزینه است ولی در دستیابی به دانش فنی تولید آن مشکلی وجود ندارد و در صورت لزوم می‌توان با یک فراخوان به نخبگان، تولید این قطعه را نیز عملیاتی کرد. 

انتهای پیام/ر

نظر شما

دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیریت در وب سایت منتشر خواهد شد