سرویس: خواندنی ها
کد خبر: 41529
|
15:18 - 1398/10/30
نسخه چاپی

با موج دوم آنفولانزا چه کنیم؟

با موج دوم آنفولانزا چه کنیم؟
در حالی که موج اول آنفولانزا که از نوع A است هنوز قربانی می گیرد نوع دوم آن یعنی آنفولانزای نوع B هم در کشور در حال شیوع است.

به گزارشايلام بيدار،آنفولانزای نوع B بر خلاف نوع A آن میان انسان و حیوان مشترک نیست و دامنه محدودتری خواهد داشت با این حال شیوع این بیماری را باید جدی گرفت.

در حالی که هنوز موج اول آنفولانزا فروکش نکرده چطور می توان با موج دوم این بیماری مقابله کرد؟

احمدرضا مددیان پزشک متخصص بیماری عفونی و تنفسی در اینباره گفت: آنفولانزا قابل پیشگیری است و می توان با راهکارهایی ساده از مبتلا شدن به آن جلوگیری کرد. مهم ترین و نخستین راهکار رعایت بهداشت فردی است.

دکتر مددیان عنوان کرد: همواره تاکید می شود که شستن مرتب دست ها و زدودن آلودگی از آن راه حلی بسیار ساده در برابر بیماری آنفولانزا است، حالا هر نوعی که می خواهد باشد. بسیاری از بیماری ها از جمله همین آنفولانزا از طریق دست های آلوده وارد بدن می شوند و فرد را مبتلا می کنند.

این پزشک متخصص با تاکید بر همراه داشتن محلول ضدعفونی کننده دست بیان داشت: هر وسیله ای که در اطراف ما قرار دارد می تواند حاوی ویروس آنفولانزا باشد. باید بسیار دقت کنیم در اماکن عمومی و حتی منزل و محل کار به چه چیزی دست می زنیم.

وی افزود: علاوه بر شستن مداوم دست ها، داشتن خواب کافی، زدن واکسن، کنترل استرس، خوردن مایعات و بستن سر هم از دیگر موارد پیشگیری این بیماری است.

وی یادآور شد: علایم مهم آنفلوانزا تب، لرز، درد بدن، سرفه، گلودرد و در آنفلوانزای نوع B همراه با اسهال حاد و استفراغ است.

دکتر مددیان در ادامه در رابطه با علائم بیشتر آنفولانزا گفت: علائم این بیماری به صورت ناگهانی در بدن فرد پدیدار می شود. همانطور که گفتم تب و لرز، گلودرد و سرفه به همراه اسهال و استفراغ مهم ترین علائم محسوب می شوند. تب های بالا همراه با دردناک شدن اعضای بدن و عضلات و البته بی اشتهایی شدید از دیگر علائم به شمار می روند.

وی تصریح کرد: از زمانی که ویروس آنفولانزا وارد بدن فرد می شود تا زمانی که علائم خود را نشان دهد زمانی بین یک تا چهار الی پنج روز طول می کشد. زمانی که علائم ظاهر شد در ۲۴ ساعت به اوج می رسد اما این بیماری یک تا دو هفته بهبود می یابد.

دکتر مددیان ادامه داد: نوع B آنفولانزا از نوع A خفیف تر است. هفته گذشته بر اساس آخرین آماری که خواندم ۲۴ مورد مبتلا به این آنفولانزا ثبت شده است. نمی توان پیش بینی کرد که این ویروس تا چند هفته دیگر همه گیر شدن آن ادامه خواهد شد اما این نوع بیماری نسبت به نوع A خفیف تر است و احتمالا دامنه زمانی کمتری دارد.

این پزشک متخصص در پایان گفت: تشخیص و درمان آنفلوانزای نوع B بستگی به پزشک دارد. با توجه به شرایط فرد و نوع آنفولانزا پزشک اقدام به تجویز داروهایی برای کاهش علائم بیماری می کند.

منبع:جام جم

نظر شما

دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیریت در وب سایت منتشر خواهد شد

تازه ترین مطالب