سرویس: گروه شهرستانی
کد خبر: 41486
|
10:11 - 1399/02/02
نسخه چاپی

ایلام بیدار گزارش می دهد؛

ضرورت ایجاد پاسگاه حفاظتی برای زیستگاه حیات وحش ملکشاهی

ضرورت ایجاد پاسگاه حفاظتی برای زیستگاه حیات وحش ملکشاهی
زیستگاه های حیات وحش منحصر بفرد شهرستان ملکشاهی نیازمند ایجاد پاسگاه های محیطبانی و حفاظتی هستند.

به گزارشايلام بيدار، شهرستان ملکشاهی با وسعت حدود 1608 کیلومترمربع معادل 8 درصد مساحت استان را به خود اختصاص داده است.

 

این شهرستان در دامنه جنوبی کبیرکوه واقع شده و رودخانه های گاوی، سیاه خر و رودخانه های فصلی سرچشمه و سد چم گردلان در آن واقع هستند.

 

شهرستان ملکشاهی دارای اقلیم سرد و کوهستانی می باشد، میانگین بارش سالانه در این شهرستان حدود 500 میلیمتر و متوسط آن از 7- الی 48 درجه سانتیگراد در تغییر است.

 

این شهرستان دارای 103260 هکتار مراتع بوده و مساحت جنگل های طبیعی آن 110970 هکتار و مساحت جنگل های مصنوعی آن نیز 560 هکتار می باشد .

 

شهرستان ملکشاهی در حال حاضر دارای زیستگاههای مهم ، غنی و با ارزش و مناطق بکر و دست نخورده و ذخائر ژنتیکی و چشم اندازهای طبیعی و از استعدادهای بالائی برخوردار می باشد و نیازمند مراقبت و حضور مداوم مأمورین در رویشگاه ها و شکارگاههای حائز اهمیت می باشد، حفاظت از محیط زیست بایستی همگام با اصول مدیریت و توسعه پایدار رونق یابد.

 

شناسائی و تعیین زیستگاهها و رویشگاهها، حمایت بیشتر از حیات وحش موجود در سطح شهرستان، گشت و کنترل مناطق کوهستانی و حفظ ذخائر ژنتیکی و عرصه های جنگلی و منابع غنی طبیعی، انجام مطالعات زیست محیطی، بررسی و مطالعه سد چم گردلان از لحاظ زیستگاه و مأمن آبزیان و پرندگان مهاجر و بومی منطقه از جمله نیازهای زیست محیطی این شهرستان به شمار می روند.

 

 

رئیس اداره محیط زیست شهرستان ملکشاهی گفت: شهرستان ملکشاهی دارای مناطق بکر حیات وحش همچون دره زیبای باجک ، منطقه ویژدرون ، کبیرکوه ، نشاط و بیوره است که انواع جانداران در این مناطق زندگی می کنند.

 

وی اظهار کرد: خرس قهوه ای ، پلنگ ، کاراکاس ، گرگ ، گربه وحشی ، کفتار و انواع پرندگان وحشی از جمله گونه های جانوری هستند که در زیستگاه های طبیعی این شهرستان مشاهده می شوند.

 

برمغاز افزود: حیات وحش ملکشاهی نیازمند ایجاد پاسگاه های محیط بانی است و اداره محیط زیست شهرستان با کمبود نیرو و نبود امکانات مناسب توانایی حفاظت و حراست از زیستگاه های حیات وحش متعدد منطقه را ندارد.

 

رئیس اداره محیط زیست شهرستان ملکشاهی تصریح کرد: بیش از 90 درصد شهرستان ملکشاهی را مناطق کوهستانی و منابع طبیعی تشکیل می دهد و وسعت عرصه های طبیعی این شهرستان بیش از 150 هزار هکتار است که تاکنون در محدوده مناطق حفاظت شده قرار نگرفته اند.

 

با توجه به نیاز ضروری حیات وحش و مناطق طبیعی و بکر شهرستان ملکشاهی به پاسگاه حفاظتی، امید است مسئولین مربوطه در این راستا اقدامات لازم را انجام دهند تا حیات وحش و مناطق طبیعی شهرستان در معرض آسیب قرار نگیرد.

 

 

انتهای پیام/ش

نظر شما

دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیریت در وب سایت منتشر خواهد شد

تازه ترین مطالب