سرویس: گروه شهرستانی
کد خبر: 41413
|
16:46 - 1398/10/27
نسخه چاپی

ایلام بیدار گزارش می دهد؛

صلح و سازش بین دوطایفه بعد از ۱۲ سال در ملکشاهی

صلح و سازش بین دوطایفه بعد از ۱۲ سال در ملکشاهی
مراسم صلح و سازش و مصالحه بین دو طائفه بزرگ از شهرستان ملکشاهی که دارای اختلاف دیرینه حدود دوازده ساله بودند برگزار شد.

به گزارشایلام بیدار، از دیرباز تا کنون همواره در میان افراد، اختلاف ها و نزاع های مختلف بر سر مسائل گوناگون وجود داشته و دارد.

برای حل این اختلافات راههای گوناگونی از جمله اقدام از طریق اقامه ی دعوا در مراجع قضایی ، رفع نزاع از طریق داوری، صلح و سازش و حتی گذشت کردن وجود دارد.

صلح به معنی تسالم و گذشت طرفین است و هر دوطرف تاحدودی گذشت و مسامحه میکنند.

رفع اختلاف از طریق صلح و سازش از جمله راههای کم هزینه و سریع به حساب می‌آید و هر یک از طرفین در هر مرحله از رسیدگی میتواند تقاضای سازش نماید.

صلح و سازش یکی از سنت های حسنه به شمار می رود که با اقبال عمومی جامعه مواجه است.

 

مراسم صلح و سازش و مصالحه بین دو طائفه بزرگ از شهرستان ملکشاهی که دارای اختلاف دیرینه حدود دوازده ساله بودند برگزار شد.

این اختلاف با تلاش و کوشش شبانه روزی اعضا هیات صلح استان و شوراهای حل اختلاف صلحی به صلح و سازش منجر شد.

مراسم صلح و سازش بین این دو طایفه با حضور امام جمعه ملکشاهی، معاون قضایی رئیس کل در امور شوراهای حل اختلاف استان، رئیس دادگستری شهرستان ، دادستان عمومی و انقلاب ، فرماندار، فرماندهان نظامی و انتظامی ، اعضای شوراهای تامین و اداری شهرستان و خیل عظیمی از مردم به خصوص دو طایفه بزرگ ملکشاهی در مسجد جامع شهر ارکواز ملکشاهی برگزار گردید.

در این مراسم سرپرست شوراهای حل اختلاف استان با تسلیت فرا رسیدن ایام فاطمیه و همچنین شهادت سردار دلها حاج قاسم سلیمانی و نیز به شهادت رسیدن هموطنانمان در سانحه سقوط هواپیمای اوکراینی گفت : طبق کلام الله مجید که می‌فرماید إِنَّمَا الْمُؤْمِنُونَ إِخْوَةٌ فَأَصْلِحُوا بَيْنَ أَخَوَيْكُمْ وَاتَّقُوا اللَّهَ لَعَلَّكُمْ تُرْحَمُونَ یعنی در حقيقت مؤمنان با هم برادرند پس ميان برادرانتان را سازش دهيد و از خدا پروا بداريد اميد كه مورد رحمت قرار گيريد امروز جامعه و کشور ما بیش از هر زمان دیگری احتیاج به وحدت و یکپارچگی دارد و همانطور که در آموزه های دینی ، روایات ، احادیث و آیات قرآنی به آن اشاره شده است و مومن برادر مومن است و رابطه عمیق برادری بین آنهاست و مودت و دوستی دو برادر متقابل و بسیار عمیق است و اگر دشمنی بین آنها به وجود می‌آید باید سریعاً به رفع کدورت و اقدام به صلح وآشتی شود .

آذرمنش افزود یکی دیگر از موضوعاتی که در قرآن به آن اشاره شده است اتحاد و همدلی دو برادر می‌باشد که در مقابل بیگانه و دشمن بازوی توانمند همدیگر هستند و همانطور که می دانید ما در جنگ تحمیلی همه برادر و فرزندان روح الله بودیم .

رئیس شورای حل اختلاف استان با تقدیر و تشکر از هیئت های صلح استان و شوراهای حل اختلاف که باعث ترویج فرهنگ صلح و سازش و برادری در جامعه می‌شوند گفت سعدی علیه الرحمه می فرماید که بنی آدم اعضای یکدیگرند که در آفرینش ز یک گوهرند ، چو عضوی به درد آورد روزگار دگر عضوها را نماند قرار لذا وظیفه همه ما در جامعه اسلامی ایجاد وحدت و برادری در بین مردم و جامعه است و چنانچه اختلافی بین دو نفر یا دو طایفه به وجود آید باید همه ما مانند عزیزانمان در هیئت صلح استان و شوراهای حل اختلاف که بدون هیچ چشم داشتی و فقط جهت رضای خداوند ورود می‌کنند و عداوت و دشمنی را با صلح و سازش جایگزین می کنند ورود کنیم .

آذرمنش ضمن تقدیر و تشکر مجدد از بانیان این مراسم گفت: امروز در این مکان مقدس جمع شده ایم که بین دو برادر و طایفه که ارتباطات نزدیک و قرابت نسبی و سببی زیادی دارد ولی متأسفانه بیش از ۱۲ سال در بین آن‌ها دشمنی و کدورت پیش آمده بود صلح و آشتی برقرار کنیم .

 

حجت الاسلام "سید علی حسینی احمد فداله"، امام جمعه ملکشاهی با تسلیت ایام فاطمیه و شهادت سردار سرافراز اسلام حاج قاسم سلیمانی و هموطنانمان در سانحه سقوط هواپیما گفت: تقدیر و تشکر می کنم از همه بزرگواران و دست اندرکاران این مراسم که موجب صلح و صفا و صمیمیت شده‌اند و از خداوند باریتعالی می‌خواهم همه کسانی که در زمینه صلح و سازش فعالیت می کنند پاداش و اجر دنیوی و اخروی به آنها عنایت فرماید .

وی اظهار کرد:  اگر همه مسلمانان بر اساس دستور های دین مبین اسلام عمل کنند قطعا بسیاری از معضلات و مشکلات به وجود نخواهد آمد .

حجت الاسلام حسینی افزود: باید فرهنگ صلح و سازش را در جامعه نهادینه کنیم و اگر بخواهیم این فرهنگ متعالی را در جامعه رونق دهیم باید به جوانانمان یاد بدهیم که هر مسلمانی از هر طایفه ای که باشد همه برادران مسلمانی و دینی ما هستند و چنانچه اگر اشتباهی از مسلمانی سر بزند بایستی از روال قانونی آن پیش برویم و اگر مشکلی هم هست باید به جنگ و دعوا تبدیل نشده و از طریق گفتمان حل و فصل گردد.

امام جمعه ملکشاهی تاکید کرد: اگر مشاهده کردیم که در بین افراد و طوایف مشکلی پیش آمده است باید بزرگان ، ریش سفیدان و مصلحین بلادرنگ به موضوع ورود کرده و بین آنان صلح و سازش برقرار نمایند که عواقب سوء بعدی به دنبال نداشته باشد.

 

"جبار کارزانی"، دبیر هیئت صلح استان ایلام گفت: همکاری بزرگان و ریش سفیدان طوایف در سطح استان و گذشت و بزرگواری مردم باعث شده تا هیئت صلح استان با افتخار به عنوان هیئت صلح برتر در سطح کشور معرفی شود و این کار خیر و خداپسندانه همچنان با قوت و با همکاری همه بزرگان و ریش سفیدان در سطح استان ادامه یابد

 

انتهای پیام/ش

نظر شما

دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیریت در وب سایت منتشر خواهد شد

تازه ترین مطالب