سرویس: فرهنگ و هنر
کد خبر: 41197
|
07:45 - 1398/10/22
نسخه چاپی

دبیر ایده آزاد اسباب بازی:

پنج محصول ایده آزاد وارد بازار می شود

 پنج محصول ایده آزاد وارد بازار می شود
مهدی زاده تهرانی از اعلام فراخوان سومین ایده آزاد اسباب بازی در اوایل بهمن خبر داد و گفت: پنج محصول از مجموع ۲۰ محصول این رویداد تا آخر سال وارد بازار می شود که در حد مناسبی برای یک جریان شتاب دهی است.

به گزارشايلام بيدار، طرحی با عنوان «ایده آزاد» به همت مرکز سرگرمی‌های سازنده و بازی‌های رایانه‌ای کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان با هدف تعامل هر چه بیشتر طراحان، صاحبنظران و تولید کنندگان اسباب بازی و رشد و پویایی این صنعت فرهنگی اقتصادی شکل گرفت. 19 بهمن 1394 نخستین رویداد ایده آزاد در حوزه اسباب بازی با همکاری کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان و دانشگاه امیر کبیر برگزار شد اما چون در گام نخست ایده ای نو و خام بود، اتفاقی رخ نداد و متوقف شد. دومین مرحله ایده آزاد اسباب بازی به طور جدی و رسمی برگزار شد. فراخوان  دومین ایده آزاد اسباب بازی 12 بهمن 1397 اعلام شد و به ایده پردازان فرصت یک ماهه داده شد و نهایتا اختتامیه آن در خرداد امسال برگزار شد. به منظور اطلاع از دستاوردهای دومین رویداد ایده آزاد اسباب بازی با دبیر این رویداد، «دکتر آیدین مهدی زاده تهرانی» که استاد دانشگاه ، طراح و ایده پرداز حوزه اسباب بازی است، گفتگویی ترتیب دادیم که بدین شرح است:

مهم ترین ثمره دومین ایده آزاد اسباب بازی چیست؟

دوره دوم ایده آزاد اسباب بازی را به نتیجه رساندیم، یک محصول آن در حال حاضر در بازار است و محصول دوم آن تا آخر دی ماه بیرون می آید. تا اواخر امسال می توانیم پنج محصول ایده آزاد را وارد بازار کنیم.

از سومین ایده آزاد اسباب بازی چه خبر ؟

فراخوان ایده آزاد سوم را بعد از نمایشگاه یعنی اوایل بهمن اعلام می کنیم و به امید خدا بهار آینده با همکاری کانون رورش فکری کودکان و نوجوانان اجرا می کنیم. خیلی دوست داشتیم که این طرح را شش ماهه برگزار کنیم اما چون خیلی کار می برد، یک ساله شد. احساس ما این است با توجه به موفقیتی که ایده آزاد 2 داشت و پنج محصول از مجموع 20 محصول آن رونمایی و وارد بازار می شود که در حد خیلی مناسبی برای یک جریان شتاب دهی است، امسال استقبال خیلی بیشتر از سال قبل خواهد بود و اتفاقات خوبی می افتد. از تمام علاقه مندان و فعالان حوزه اسباب بازی دعوت می کنم در این رویداد شرکت کنم.

ایده آزاد اسباب بازی چه اهدافی را دنبال می کند؟

هدف اصلی سرگرمی های سازنده و بازی های رایانه ای کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان این بود که فعالان و طراحان حوزه اسباب بازی را گرد هم آورد تا تعاملات آنها افزایش یابد و از ایده های هم استفاده کنند. شکل دهی شبکه طراحان و تولید اسباب بازی هایی که مطابق فرهنگ و دین ما باشد از دیگر اهداف این طرح است.

ایده آزاد اسباب بازی چقدر به تعامل ایده پردازان و فعالان حوزه اسباب بازی منجر شد؟

۱۲۳ ایده در دومین رویداد ایده آزاد به دست ما رسید که بعد از بررسی 43 ایده انتخاب و در نهایت از 12 ایده به عنوان ایده برتر رونمایی شد. ضمن اینکه به جای رقابت یک فضای دوستانه بین ایده پردازان و علاقمندان حوزه اسباب بازی و شرکت کنندگان در این رویداد شکل گرفت که با همکاری هم کارها را پیش بردند.به عنوان مثال ایده را یک نفر می داد و ماکت را فرد دیگر کمک می کرد که بسازد. از طرفی اختتامیه دومین رویداد برای ما افتتاحیه و آغاز کار بود.

به نظر شما مهمترین مشکلاتی که در حوزه اسباب بازی در کشور ما وجود دارد، چیست؟

مشکلات زیاد است. هر صنعتی همیشه دارای مشکل است اما مشکلات قابل حل هستند. یکی از مهم ترین مشکلات موجود در حوزه اسباب بازی این است که مسئولان ما این حوزه را جدی نمی گیرند. در صورتی امروزه در دنیا برای انتقال مفاهیم و آموزش از اسباب بازی و بازی استفاده می کنند.  حجم پایین تولید،مالیات و بحث طراحی هم از دیگر مشکلات حوزه اسباب بازی در کشورمان است. از طرفی نمی توان گفت که ما مشکل جدی و غیر قابل حل در این حوزه داریم. اگر همه دست به دست هم دهند مشکلات موجود حل خواهد شد. در این زمینه خرید مردم از محصولات داخلی و حمایت مسئولان مساله موثری است.

 

پایان پیام/ر

نظر شما

دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیریت در وب سایت منتشر خواهد شد