سرویس: علمی و فناوری
کد خبر: 41081
|
07:25 - 1398/10/18
نسخه چاپی

محققان دهه‌هشتادی: از تحریم‌ها نمی‌ترسیم، هر چه محدودتر باشیم بیشتر پیشرفت می‌کنیم

محققان دهه‌هشتادی: از تحریم‌ها نمی‌ترسیم، هر چه محدودتر باشیم بیشتر پیشرفت می‌کنیم
برگزیدگان ایرانی مسابقات جهانی اختراعات و نوآوری کره جنوبی ۲۰۱۹ که اتفاقا از جوانان دهه هشتادی کشور هستند، می‌گویند: ما از تحریم‌ها نمی‌ترسیم و اتفاقا شرایط تحریم و محدودیت‌ها به پیشرفت ما کمک کرده است.

به گزارشايلام بيدار، می‌گویند: «از تحریم ها هراسی نداریم و اینگونه محدودیت‌ها و تحریم‌ها تاثیری بر روند پیشرفت ما ندارد»؛ می‌گویند: « انسان‌ها در محدودیت‌ها ستاره می شوند چرا که مجبور به تلاش برای رفع نیازها و محدودیت‌های‌شان هستند»؛ این‌ها صحبت‌های چند جوان بی تجربه و خام نیست، گویندگان این صحبت‌ها اتفاقا جوان هستند آن هم جوانان دهه هشتادی ایرانی اما این جوانان آنقدر برای پیشرفت علمی تلاش کردند و کسب افتخار برای میهن را به منصه عمل رساندند که حالا دیگر خود می‌توانند از تجربیات‌ پیشرفت‌شان در زمان تحریم برای دیگران نیز سخن بگویند.

این جوانان افتخارآفرین موفق به کسب مدال خوش رنگ طلا در مسابقات جهانی اختراعات و نوآوری کره جنوبی ۲۰۱۹ شدند تا پرچم کشورمان را در کره جنوبی برافرازند.

برای اینکه از روند پیشرفت این جوانان بیشتر بدانیم از آن‌ها دعوت کردیم تا ساعاتی را میزبان آنها در خبرگزاری فارس باشیم.

فارس: لطفا‌‌‌ خودتان را به صورت مختصر معرفی کنید و درباره مسابقات بگویید.

شریعتی: ۱۷ ساله هستم در رشته ریاضی تحصیل می‌کنم، از استان خراسان جنوبی و به صورت حضوری در مسابقات بین المللی کره جنوبی شرکت کردم.

 احمدی:من متولدسال 81 از استان خراسان جنوبی هستم، در رشته ریاضی ادامه تحصیل می‌دهم.   

* مدال طلا چگونه حاصل شد؟

در آغاز گفت‌وگوی‌مان از سرپرست تیم می‌خواهیم توضیحاتی درباره مسابقه ارائه دهد.

محمدی کوشکی:مسابقات در دو حوزه دانشجویی و دانش‌آموزی در سئول کره جنوبی با حمایت wipo سازمان مالکیت فکری جهانی انجمن توسعه فناوری و اختراعات کره جنوبی، دانشگاه ملی کره جنوبی، سازمان پتنت اختراعات کره جنوبی در دانشگاه معتبر کره جنوبی با حضور 60 کشور در بخش نمایشگاهی  برگزار شد.

این مسابقات به دلیل اینکه در نمایشگاه بزرگی برگزار می‌شود و با توجه به اینکه کره جنوبی ازجمله کشورهای توسعه ‌یافته به شمار می‌رود از سطح بالایی برخوردار است، بسیاری از شرکت‌های بزرگ در حوزه رباتیک، پزشکی، مکانیک و کشورهای توسعه‌یافته نیز در این مسابقات حضور داشتند و این مسابقات با حضور ۶۰ کشور و ۲ هزار مخترع با حدود ۱۸۰۰ اختراع برگزار شد.

در قسمت دانش‌آموزی دو طرح از ایران داشتیم که بچه‌ها‌ طرح دستگاه هوشمند تشخیص افسردگی و سامانه هوشمند را‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌ ارائه دادند و ما موفق به کسب مدال طلا شدیم.

ضمن عرض تبریک خدمت برگزیدگان به مناسبت کسب مدال خوش رنگ طلا برای کشورمان از آنها می‌خواهیم تا درباره طرح‌شان توضیح دهند، شریعتی صحبت را آغاز می‌کند.

* ارائه طرح سامانه تشخیص افسردگی از سوی جوانان ایرانی

شریعتی: طرحی که ما ارائه دادیم یک سامانه تشخیص افسردگی با استفاده از تکنولوژی جدید بلاک چین و همچنین هوش مصنوعی است، وجه تشخیص بیماری به هوش مصنوعی مربوط می‌شود که در دنیا تکنولوژی به روزی است.

فارس: نحوه کارکرد این سامانه به چه صورت است؟

شریعتی:با استفاده از این تکنولوژی بستری را‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌ فراهم کردیم که بیماران وارد سامانه آنلاین شوند و چهره خودشان را‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌ اسکن کنند که در بخشی از سامانه نتیجه احتمالی از افسردگی آنها اعلام می‌شود، پس از اینکه این فرایند انجام شد یک سری خدمات درمانی به بیماران‌مان ارائه می‌دهیم که بتوانند برای ادامه فرایند درمان و تصدیق‌ بخشیدن آن فرایند بیماری‌‌شان را‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌ تشخیص دهند.

احمدی:همانطور که گفته شد طرح ما سامانه هوشمند تشخیص افسردگی است، سامانه ما متشکل از دو بخش است، بخش اول مربوط به هوش مصنوعی است و بیماری را‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌ به صورت احتمالی با احتمال حدود ۹۰ درصد تشخیص می‌دهد و بخش دوم سامانه نیز جنبه درمانی دارد.، سامانه به صورت هوشمند یک پلت‌فرم ایجاد می‌کند که در‌ آن می‌توانند بیماران با روانشناسان ارتباط برقرار کنند.

فارس:کاربران به چه صورت می توانند با پزشک مربوطه ارتباط برقرار کنند.

 احمدی:برقراری ارتباط هم می‌تواند به صورت متنی و صوتی و هم به صورت تصویری باشد، که در حین تماس تصویری خدماتی را‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌ به بیمار ارائه می‌دهیم به عنوان نمونه هنگامی که تماس به شیوه تصویری گرفته می‌شود، داده‌هایی از فرد بیمار برای پزشک ارسال و فرد بیمار آنالیز می‌شود، مثلا میانگین خنده‌ها و احساس فرد را‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌ به پزشک منتقل می‌کند تا روانپزشک از این اطلاعات استفاده کند و با کیفیت بهتری این کار را‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌ انجام دهند و روند درمان به خوبی انجام شود.

فارس: نحوه استفاده از این اپلیکیشن به چه شکلی است؟

شریعتی: در استفاده از این برنامه برای ورود به این اپلیکیشن هزینه‌ای از افراد دریافت نمی‌شود اما در ادامه کاربران با توجه به امکاناتی که می‌خواهند از سامانه استفاده کنند می‌توانند هزینه‌ای را‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌ پرداخت کنند به عنوان نمونه برای برقراری تماس تصویری با پزشک معالج باید هرینه ای پرداخت کنند، از زمانی که کاربران وارد سامانه می‌شود رفتارشان بررسی می‌شود و با توجه به بررسی‌های صورت‌گرفته به پزشک مربوطه معرفی می‌شوند تا رابطه‌ای دوستانه با یکدیگر برقرار کنند و مورد رضایت طرفین قرار خواهند گرفت.

فارس: برای انجام این طرح چقدر زمان صرف شد؟

احمدی:برای این طرح یک سال و نیم زمان گذاشتیم و روزی نبود که روی این طرح کار نکنیم، چون طرح تخصصی است و کار زیادی می‌برد و در آینده این طرح را در زمینه های مختلف گسترش خواهیم داد، همه کارهای طرح ما از ابتدا زیرنظر یک استاد راهنما و پزشکان بوده و در کلینیک انجام شده تا افراد صلاحیت پزشکی را‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌ داشته باشند، ما از هزاران آزمونی که گرفتیم ۹۰ درصد این آزمون‌ها توسط پزشکان ناظر ما تایید شده وبه همین خاطر است که با اطمینان خاطر از طرحمان صحبت می‌کنیم.

 فارس : ایده این طرح از کجا به ذهن شما رسید؟

شریعتی: در محیط اطراف‌ زندگی‌مان افرادی هستند که با بیماری افسردگی دست و پنجه نرم می‌کنند، ما  ایده اصلی طرح را‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌ از این افراد گرفتیم، برخی از این افراد نیز از مراجعه پزشک اجتناب می‌کنند یا دسترسی به پزشک معالج ندارند که این سامانه برای آن‌ها بسیار کاربردی است.

ایراداتی هم در آزمون‌های افسردگی وجود دارد به طور مثال ما آزمون‌های خیلی طولانی را‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌ از بیمار می‌گیریم که باعث می‌شود‌‌ بیمار خسته شود، به همین علت ما این شیوه را‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌ آسان‌تر کردیم و گسترش دسترسی را‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌ برای کاربران انجام دادیم که همه بیماران بتوانند دسترسی سریع‌تری به فرایند درمانی داشته باشند و همین که فرایند درمانی به کمک سیستم‌های هوشمند انجام می‌شود دقیق‌تر است، طرح را‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌ در مدرسه خودمان انجام دادیم و تست اولیه افسردگی را‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌ هم از بچه‌های خودمان که حدود ۳۰۰ نفر هستند گرفتیم.

احمدی:من و شهریار بیشتر از یک سال است که روی این ایده سرمایه‌گذاری و تمرکز کرده‌ایم و این ایده نیز همانطور که گفته شد از مشاهده اطرافیان به ذهن هر دوی ما رسید.

فارس: از مسابقات بین‌المللی کره جنوبی بگویید، شرایط کشور کره و شیوه برخورد داوران چگونه بود؟

شریعتی: مسابقات کره جنوبی به دلیل اینکه مسابقات جهانی است سطح بالایی دارد و شرکت کنندگانی که از کشورهایی مثل کره، ژاپن، فرانسه و آلمان در این مسابقات شرکت کردند قطعا از سطح بالایی برخوردار بودند، اما طرحی که ما ارائه دادیم چون از تمامی فناوری‌های روز دنیا استفاده کرده بودیم و از تخصص بالایی در آن بهره گرفته شده بود رتبه اول را‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌ به خود اختصاص داد.

طرح‌های دیگر بچه‌ها نیز از سطح بالایی برخوردار بود، از جمله کشور آلمان و کره که طرح خوبی داشتند، ولی در بازار رقابت یکی از شاخص‌ها این است که بتوان تشخیص داد آن طرح اول می‌شود یا خیر.

البته در مسابقات نحوه دفاع از طرح و تشریح عملکرد طرح هم مهم است، شاید یک طرح خوب باشد ولی شخصی نتواند از طرحش دفاع کند و خدا را‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌ شکر شاخصی بود که ما تجربه داشتیم و توانستیم از طرح‌مان دفاع کنیم و در بخش تخصصی نیز چون طرح  ما از سطح دانش‌آموزی خیلی بالاتر بود به همین خاطر در مسابقات برجسته شد.

احمدی:همانطور که گفته شد، از آنجا که شرکت کنندگان از کشورهای متعدد در این مسابقات حضور داشتند، سطح داوری بسیار بالا و تخصصی بود و ما خیلی خوشحال هستیم که توانستیم سطح استاندارد مسابقات را‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌ ارائه داده و رتبه اول را‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌ کسب کنیم. ما با ۱۲ کشور رقابت می‌کردیم که رتبه دوم را‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌ کشور چین و رتبه سوم را‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌ کره جنوبی کسب کردند.

بیشتر طرح‌ها در حوزه پزشکی بود که به تشخیص و درمان بیماری‌های خاص هر کشور مرتبط بود.

* از تحریم‌ها نمی‌ترسیم

فارس: آیا اولین بار بود که در مسابقات شرکت می‌کردید؟

شریعتی:پیش از این در مسابقات کشوری شرکت کرده بودیم ولی شرکت در مسابقات جهانی اولین بار بود، البته یک سری کم‌ لطفی‌ها از طرف مسؤولان نسبت به ما انجام می‌شود که در نهایت به ضرر هر دو طرف است اما از نظر من افراد موفق از جاهایی می‌آیند که محدودیت‌های بیشتری دارند.

فارس:چرا؟

شریعتی: چون وقتی محدودیت داشته باشیم می‌دانیم برای رفع محدودیت‌های زیاد چه راهکارهایی ارائه دهیم.

 فارس: تحریم ها چه تاثیری بر روی شما داشته است؟

احمدی:اولین موضوعی که در شرایط تحریم حائز اهمیت است قیمت ارز است، ما برای توسعه نرم‌افزار از خدمات خارجی استفاده می‌کنیم و تحریم ها بر روی روند کار ما تاثیر دارد ولی بااین وجود می‌شود با تلاش از این موانع هم عبور کرد؛ ما ازتحریم ها نمی‌ترسیم و اثری روی ما ندارد.

فارس: برنامه شما برای آینده چیست؟

احمدی:من و شهریار کنکوری هستیم و برای کنکور خودمان را‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌ آماده می‌کنیم و امیدواریم که در دانشگاه‌های برتر کشور قبول شویم و این طرح را‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌ ارتقا و در حوزه عمومی گسترش دهیم، قصد داریم رشته نرم‌افزار را‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌ در دانشگاه ادامه دهیم.

فارس: قبولی در دانشگاه‌های تهران و دوری از خانواده برای شما سخت نیست؟

شریعتی: قطعا دوری از خانواده سخت است، ولی کلانشهرها باعث می‌شود تا ما به جهان بیرون بیشتر متصل باشیم و استارت‌آپ‌های زیادی هستند که در کلان‌شهرهای تهران وجودارد و قطعا فضای پیشرفت برای فرد خیلی زیاد است.

* بازار کار ما در کشور خودمان است

فارس: و در صورت دریافت پیشنهاد از خارج کشور؟

شریعتی:من جنبه خارج از کشور را‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌ فرصت مطاالعاتی در نظر می‌گیرم تا اینکه برای سکونت و زندگی آنجا را انتخاب کنم، اگر بازار کاری برای ما وجود داشته باشد، در ایران اتفاق خواهد افتاد. برای همین اگر قرار باشد به خارج از کشور برویم به لحاظ جنبه تحقیقاتی به آن نگاه می‌کنیم. چون فضای استارت‌آپی در ایران خلاء خیلی زیادی دارد و اگر این خلاء را‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌ پر کنیم بازار بیشتر می‌شود، ولی در فضای جهانی کشورهای جهان اول خیلی گسترده‌تر هستند، ولی در ایران کمتر است یعنی اگر شما ایده‌ خوبی را‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌ در ایران ارائه دهید سرعت رشدش خیلی بیشتر از کشورهای دیگر است و من خارج از کشور را‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌ برای فرصت‌های مطالعاتی قبول دارم.

احمدی:رفتن به خارج از کشور برای فضای مطالعاتی و تحقیقاتی خوب است ولی در آخر اگر استارت‌آپی قرار است صورت گیرد بهترین مکان برای اجرای آن ایران است، در کشورهای در حال توسعه خلاء از نظر خدمات و استارت‌آپ‌ها خیلی زیاد است و با استفاده از مطالعاتی که در خارج از کشور انجام می‌شود و تجربیاتی که کسب می‌شود می‌توان این مشکلات را‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌ شناسایی و به حل این مشکلات بپردازند. 

* موانع بسیاری را پشت سر گذاشتیم تا خودمان را اثبات کردیم

فارس: قطعا شما نمی‌خواهید در همین حد متوقف شوید و به پیشرفت‌های بیشتر فکر می‌کنید که برای این پیشرفت‌ها و بخصوص برای کار در استارت‌آپ‌ها موانعی پیش روی شماست، آیا با این موانع آشنایی دارید؟

شریعتی:موانع زیادی در کار وجود دارد، ولی وقتی مشکلی از مردم جامعه حل شود موانع حل خواهد شد؛ ما ازابتدای کار موانعی که بر سر راهمان وجود داشت را شناسایی کردیم و همانطور که خیلی از افراد ما را تشویق کردند افرادی نیز بودند که می گفتند این طرح کاربردی نیست و ما با اساتید و پزشکان مشورت کردیم تا طرح مان را از نظر علمی اثبات کنیم و زمانی که کاربرد طرح برجسته باشد کسی از کاربردی بودن و حل کردن مشکلات بدش نمی‌آید و در این صورت حتی موانع هم قطعا به پیشرفت طرح کمک می کند.

 فارس: آیا قصد دارید کار بر روی این طرح را‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌ ادامه دهید؟

احمدی: با توجه به زمان این طرح را ادامه خواهیم داد ولی طرح‌های دیگری هم با توجه به گذر زمان ارائه خواهیم داد البته کاربردی‌تر و جدی‌تر.

* از موانع هراسی نداریم

فارس: از شرایط مالکیت معنوی طرح‌ها اطلاع کافی دارید؟

شریعتی:بله، ما هر ایده‌ای را‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌ که به ذهن‌مان می‌رسد و طراحی می‌کنیم را به ثبت می‌رسانیم و پتنت ایده‌ها را‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌ داریم، حتی اگر از طرح ما سرقتی شود چون طرح برای اولین بار به ذهن ما رسیده بوده است قطعا ما از زوایای بیشتری به آن طرح نگاه کردیم و برگ برنده‌ای داریم، ما هراس زیادی نداریم از اینکه طرح‌مان به سرقت برود، البته ملاحظاتی داریم که طرح را‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌ نسبت به طرح های دیگر بسته نگه داریم تا زمانی که انجام شود ولی بازار رقابت دست کسی است که بخواهد عملیات را‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌ بهتر انجام دهد و ما از مانعی هراس نداریم ولی اگر موانع را‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌ بزرگ ببینیم نمی‌توانیم کاری کنیم.

ما از موانع هراس نداریم و برای هرکدام از موانع راه حل خواهیم داشت، با پیشرفت علمی خودمان موانع را دور خواهیم زد

فارس: برای تجاری‌سازی طرحتان روی چه سازمان‌هایی حساب کرده‌اید؟

احمدی:ما روی سازمان‌های حوزه بهداشت و سلامت تمرکز داریم که بتوانیم این ایده را‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌ به آنها ارائه دهیم و چون یک طرح آنلاین است ما می‌توانیم در قسمت آنلاین این طرح را‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌ گسترش دهیم و بخشی از تبلیغات را‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌ کاربرمحور کنیم.

انتهای پیام/ش

نظر شما

دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیریت در وب سایت منتشر خواهد شد

تازه ترین مطالب