سرویس: سیاسی
کد خبر: 40763
|
07:00 - 1398/10/08
نسخه چاپی

سرنخ‌های نشریه نیوزویک از تقویت داعش در اغتشاشات ایران

سرنخ‌های نشریه نیوزویک از تقویت داعش در اغتشاشات ایران
نشریه نیوزویک در شماره ۱۰ دسامبر خود در مطلبی به قلم «تام اوکانر» نویسنده ارشد این هفته‌نامه آمریکایی، پرده از دست‌های تقویت‌کننده داعش در پشت‌پرده اغتشاشات آبان‌ماه ایران برداشت.

به گزارشايلام بيدار،تام اوکانر ضمن‌ اشاره به تلاش ۴۰ ساله ایالات متحده آمریکا برای مقابله با انقلاب و نظام جمهوری اسلامی، تصریح کرد که از سال‌ها پیش و حتی قبل از عملیات مرگبار در عراق و سوریه، داعش قصد داشت در جنبش‌ها و اعتراضات داخلی ایران نفوذ کرده و به نبرد با نظام جمهوری اسلامی بپردازد.


اوکانر می‌نویسد: «اغتشاشات اخیر در ایران مورد استقبال دشمنان داخلی و خارجی جمهوری اسلامی قرار گرفت.»


نیوزویک پس از تأکید بر نقش مهم و کلیدی ایران در شکست داعش در منطقه از قول «رودگر شاناهان»، پژوهشگر موسسه لووی در برنامه غرب آسیا و مدیر سابق مرکز مطالعات جنگی استرالیا می‌نویسد:


«ایران نگران نفوذ داعش به خاک این کشور بود و این احتمال می‌رفت که این نفوذ توسط شورشیان سطح پایین در بین گروه‌های عربی و محلی در داخل ایران حمایت شود... آنها از پشتیبانی محدودی در داخل ایران برخوردارند، اما ممکن است از تمرکز نهادهای امنیتی بر اعتراضات سوءاستفاده کرده و به برخی عملیات‌های تاکتیکی محلی اقدام نمایند.»


نشریه نیوزویک با اشاره به نقش نیروهای خارجی و همچنین گروه‌های مسلح داخلی وابسته به آنها در اغتشاشات، اضافه می‌کند:


«از طرف دیگر چهره‌های برجسته‌ای از واشنگتن، مانند جان بولتون، مشاور پیشین امنیت ملی‌ ترامپ، علناً با نیروهای مخالف دولت ایران مانند سازمان مجاهدین خلق(منافقین) و همچنین جدایی‌طلبان رابطه داشتند.»


در گزارش تام اوکانر ضمن‌ اشاره به دو بار عملیات کور داعش و گروه‌ تروریستی موسوم به «الاحوازیه» در خاک ایران آمده: «یک تحلیلگر آنلاین بین‌المللی در نقد و بررسی اوضاع ایران به نیوزویک گفت در صورت هرگونه اغتشاشات داخلی یا جنگ بین‌المللی، من شک ندارم که داعش وارد خاک ایران می‌شود.» نویسنده نشریه نیوزویک این نظر را حتی با فشارهای مختلف توطئه‌های گوناگون سیاسی، اقتصادی آمریکا علیه ایران، محتمل‌تر می‌داند و هرگونه تضعیف ایران را منجر به تقویت داعش در کل منطقه محسوب می‌کند.


در واقع نویسنده نیوزویک با زبان بی‌زبانی بر نقش آمریکا و متحدانش در احیا و تقویت مجدد داعش از طریق برپایی شورش‌ها و اغتشاشات پر سروصدا در منطقه تأکید کرده است. هفته گذشته اورلا گوئرین، خبرنگار بی‌بی‌سی در شمال عراق نوشت که با استفاده از شورش‌های این کشور، داعش در حال تقویت خود و تربیت نیرو در کوه‌های شمال عراق است. او گفت که بی‌ثباتی سیاسی در عراق، زمانی طلایی برای بازسازی داعش ایجاد کرده است.


آنچه در اغتشاشات عراق درخواست می‌شد مثل بیرون راندن شبه‌نظامیان حشدالشعبی و یا نیروهای مستشاری ایران که عوامل اصلی سقوط داعش در عراق بودند، دقیقاً شعاری بود که از سوی نیروهای داعشی و تقویت‌کننده این گروه ‌تروریستی تکفیری بر زبان‌ها و شعارها جاری شده بود.
همچنین روزنامه «سان»،  طبق گزارش اندیشکده «مطالعات جنگ» در واشنگتن در ژوئن امسال نوشت داعشی‌ها به لطف «هسته‌های نهفته» خود و «میلیاردها دلاری که به‌صورت محرمانه» در اختیار دارند، در شرف «بازگشت» و ظهور مجدد در منطقه هستند. از نظر این اندیشکده آمریکایی، بازگشت داعش در قیاس با پیدایش آنها در سال ۲۰۱۴، ظهوری «سریع‌تر»، «ویرانگرتر»، «بزرگ‌تر» و «خطرناک‌تر» از دفعه قبل خواهد بود.


کارشناسان سیاسی بر این باور هستند که مشغول داشتن دولت‌ها و مردم عراق و لبنان و ایران به برخی اعتراضات و برپایی اغتشاشات پس از آن، فرصت مناسبی برای بازیابی داعش و استقرار مجدد در منطقه است.

منبع: کیهان

نظر شما

دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیریت در وب سایت منتشر خواهد شد