سرویس: گروه شهرستانی
کد خبر: 40317
|
09:15 - 1398/09/24
نسخه چاپی

به بهانه روز پژوهش؛

لزوم شناسایی و توسعه مقوله پژوهش در ملکشاهی

لزوم شناسایی و توسعه مقوله پژوهش در ملکشاهی
با استفاده از مقوله پژوهش های علمی در شهرستان ملكشاهي می توان شاهد توسعه در این شهرستان بود.

به گزارشايلام بيدار، از زمان خلقت آدمي كنجكاوی و جستجوي تازه ها و يافتن راه حل هاي مسائل و مشكلات زندگي منجر به تحقيق در هر زمينه اي براي بشر شده است.

 

تحقيق و پژوهش كه امروزه وشايد هزاران سال پيش وهزاران سال آينده در مسير زندگي آدمي همواره پله اي براي پيشبرد و راهي به سوي ترقي بوده، سبب شده كه ملتهاي جهان به موضوع پژوهش بصورت جدي و گسترده نگاه كنند و برنامه توسعه علمي خود را براساس آن تهيه و تنظيم نمايند.

 

دانشگاهها و مراكز عالي علمي و فرهنگي كه عرصه توليد، اشاعه و بهره برداري از علم و دانش مي باشند، بخش اعظمي از فعاليتهاي علمي پژوهشي را عهده دار هستند. اما درصورتي كه اين پژوهش ها به توليد علم و توسعه علمي و به تبع آن پيشرفت و ترقي منجر نشود، به قطع مي توان گفت كه اثرگذار نبوده اند.

 

عرصه هاي نوين علمي نظير علوم فضايي، پزشكي جديد، علوم هسته اي، نانوتكنولوژي و... به پژوهشهاي اساسي براي توسعه و بومي سازي نياز دارند.

 

توليد بويژه توليد مواد غذايي دربخش كشاورزي و درمجموع رونق اين بخش به پژوهش وابسته است، ارتقاء بخش هاي مهم ديگر توليدي و صنعتي و مكانيزه كردن آنها در گروه پژوهش هاي اثرگذار است.

 

اين تنها مقدمه اي بر اهميت پژوهش و تحقيق مي باشد و آنچه ضروري است ارتقاء كيفي پژوهشهاي رايج است نه تعداد و كميت آماري آنها.

 

يكي از نمودهاي پژوهش انجام پروژه هايي در قالب پايان نامه و تزهاي دانشگاهي است كه تعداد وكميت آنها بالا است اما اغلب آنها در مرحله تئوري مي مانند و به مرحله عملي شدن نمي رسند، برخي نيز در سطح پائين علمي و درحد رفع تكليف براي دانش پژوهان محسوب مي شوند ودر نهايت جاي آنها بايگاني كتابخانه هاي دانشگاهي خواهد بود.

 

حكايت پايان نامه هايي كه خريد وفروش كپي برداري مي شوند ويا موضوع آنها تكراري و غيركاربردي است، نيز مدتهاست نقطه ضعفي در عرصه پژوهش دانشگاهي و كلاسيك است.

 

به هرحال پژوهش عرصه اي براي گسترش علم وتوسعه محسوب مي شود و در هرمنطقه مي تواند اختصاصي شود.

 

در استان ايلام و شهرستان ملكشاهي موضوعات كشاورزي و دامپروري، منابع معدني، گياهان دارويي و در زيرمجموعه هايي مانند اصلاح نژاد دام، اصلاح گونه هاي درختي وگياهي و پيوند درختان ميوه به درختان جنگلي مي توان پژوهش هاي علمي خوبي در راستاي توسعه منطقه به انجام رساند.

 

حمايت از توان بومي پژوهشي در استان و منطقه با همكاری پارک علم وفناوري و ترغيب پژوهشگران در همه موضوعات از انتظارات جامعه پژوهشي بشمار مي آيد.

 

انتهاي پيام/ش

نظر شما

دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیریت در وب سایت منتشر خواهد شد