سرویس: اقتصادی
کد خبر: 40266
|
08:35 - 1398/09/21
نسخه چاپی

مالیات پزشکان آمریکایی سه برابر صادرات نفت ایران

مالیات پزشکان آمریکایی سه برابر صادرات نفت ایران
آمارهای موجود نشان می‌دهد میزان مالیات پرداخت‌شده از سوی پزشکان در آمریکا برای سال 2015 سه برابر میزانی است که ایران برای صادرات نفت خود در سال 99 روی آن حساب کرده است.

به گزارشايلام بيدار، پزشکان در آمریکا از جمله مشاغلی هستند که در کنار حسابداران، آرایشگرها،‌ دندانپزشکان، مکانیک‌های خودرو، لوله‌کش‌ها و کارگزاران بازار سهام نه تنها باید مالیات خود را تمام و کمال بپردازند بلکه ممکن است شاهد اعمال عوارض بیشتری از سوی دولت نیز باشند.

از آنجا که پزشکان هم در آمریکا و هم در ایران از جمله اقشار پر درآمد محسوب می‌شوند در گزارش پیش رو به بررسی میزان مجموع مالیات پزشکان آمریکایی پرداخته‌ایم. لازم به ذکر است که آخرین آمار مربوط به مالیات پرداخت شده توسط پزشکان در آمریکا به تفکیک ایالت‌ها مربوط به سال 2015 است.

به گزارش استاتیستا، در میان ایالت‌های آمریکا بیشترین مالیات اخذ شده از پزشکان مربوط به ایالت کالیفرنیا است و در این ایالت در سال 2015 معادل 11.219 میلیارد دلار مالیات از پزشکان اخذ شده است.

پس از کالیفرنیا ایالت نیویورک، شاهد بیشترین اخذ مالیات از پزشکان بوده است و در سال مذکور 7.346 میلیارد دلار از پزشکان در نیویورک مالیات گرفته شده است.

سومین ایالت با بیشترین مالیات پزشکان در آمریکا در سال 2015 فلوریدا است. چرا که پزشکان در این ایالت 3.677 میلیارد دلار مالیات داده‌اند.

اداره خدمات داخلی آمریکا از تمام پزشکان در تمام ایالت‌های این کشور بر اساس درآمد آنها مالیات دریافت می‌کند به گونه‌ای که حتی در ایالت‌های دور افتاده‌ای نظیر مین، تگزاس، مونتانا و حتی آلاسکا نیز شاهد پرداخت مالیات از سوی پزشکان هستیم.

پزشکان آلاسکا 79.5 میلیون دلار، در مونتانا 167.7 میلیون دلار و پزشکان تگزاس 3.521 میلیارد دلار در سال 2015 مالیات پرداخت کرده‌اند. پزشکان در ایالت مین آمریکا نیز در مجموع 269.6 میلیارد دلار در سال 2015 مالیات پرداخت کردند.

ایالت‌هایی که پزشکان آنها در آمریکا در سال 2015 بالای میلیارد دلار مالیات پرداخت کرده‌اند به جز ایالت‌هایی که آمار آنها گفته شد، شامل کلورادو، آریزونا، کانکتیکات، جورجیا، ایلینوی،‌ مریلند، ماساچوست، میشیگان، مینه‌سوتا، میزوری، نیوجرسی، کارولینای شمالی، اوهایو، پنسیلوانیا، ویرجینیا، واشنگتن و ویسکانسین می‌شود.

کمترین مالیات پرداخت شده از سوی پزشکان مربوط به ایالت وایومینگ با مجموع 43.8 میلیون دلار بوده است.

* پزشکان ایرانی و آمریکایی چقدر مالیات پرداخت می‌کنند؟

آمار موجود حاکی از آن است که در سال 2015 پزشکان آمریکایی در مجموع بیش از 66.8 میلیارد دلار مالیات پرداخت کرده‌اند.

تعداد پزشکان در آمریکا حدود 880 هزار نفر برآورد می‌شود که با توجه به آخرین آمار مربوط به تعداد پزشکان ایرانی که از سوی وزارت بهداشت 117 هزار نفر عنوان شده است، تعداد آنها حدود 7 برابر پزشکان ایرانی است. جمعیت آمریکا حدود 300 میلیون نفر و جمعیت ایران نیز 80 میلیون نفر است. بر اساس اعلام سازمان امور مالیاتی، پزشکانی ایرانی سالانه 150 میلیارد تومان مالیات پرداخت می‌کنند.

همانطور که گفته شد پزشکان آمریکایی در مجموع در سال 2015 معادل 66.8 میلیارد دلار مالیات داده‌اند که با در نظر گرفتن جزئیات بودجه پیشنهادی دولت ایران برای سال آینده که پیش‌بینی درآمد 22 میلیارد دلاری از محل صادرات نفت در آن قید شده است، مالیات پرداخت شده پزشکان آمریکایی در سال 2015 سه برابر پولی است که دولت ایران پیش‌بینی می‌کند از محل صادرات نفت، میعانات گازی و گاز طبیعی در سال آینده درآمد کسب کند.

در شرایط عادی و بدون تحریم صادرات نفت و میعانات گازی ایران با فرض قیمت 50 دلار برای هر بشکه کمتر از 40 میلیارد دلار خواهد بود که باز هم کمتر مالیات پرداخت شده از سوی پزشکان آمریکایی است.

در سال 2016 هر خانوار آمریکایی به طور متوسط 14.2 درصد از درآمد خود را به عنوان مالیات به دولت این کشور پرداخت کرده است و این در حالی است که برای سال 2017 شاهد آن بوده‌ایم که میزان این رقم 10 درصد افزایش یافته و به متوسط 24 درصد رسیده است.

موضوع اخذ مالیات از تمام اقشار منجمله پزشکان در آمریکا به قدری جدی است که هر گونه تخلف در اظهار میزان درآمد و تسلیم اظهارنامه مالیاتی و یا ندادن مالیات می‌تواند به جریمه‌های سنگین و حتی زندان ختم شود.

موضوع فرار مالیاتی در بسیاری از کشورهای جهان از جمله آمریکا جرمی کیفری است و از سوی دادگاه‌ها تخلفات بسیار سنگین و جدی محسوب می‌شود. چرا که برخلاف کشورهای نفتی نظیر عربستان درآمدهای محقق شده از محل اخذ مالیات از مشاغل و دیگر فعالیت‌های اقتصادی نظیر صادرات و واردات از جمله اصلی‌ترین منابع تامین بودجه جاری دولت‌هاست.

در همین پاکستان که یکی از کشورهای همسایه ماست فرار مالیاتی چند پزشک طی سال جاری سر و صدای زیادی به پا کرد.

در سال 2016 نیز اقدام بیش از 200 پزشک در تایوان در استفاده از پوشش کمک به مؤسسات خیریه برای فرار مالیاتی باعث شد تا تمام این افراد مورد بازجویی قرار گرفته و با متخلفین به شدت برخورد شود.

برای دریافت اطلاعات بیشتر در مورد برخورد نظام قضایی کشورها و اداره‌های مالیاتی با پزشکانی که از پرداخت مالیات سر باز زده یا مالیات خود را کم اظهاری کرده‌اند به این گزارش مراجعه کنید.

*سجاد زمانی علیشاه

انتهای پیام/ر

نظر شما

دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیریت در وب سایت منتشر خواهد شد

تازه ترین مطالب