سرویس: فرهنگ و هنر
کد خبر: 40210
|
08:21 - 1398/09/20
نسخه چاپی

حذف کارگردانان زن از جشنواره گلدن گلوب/ جایزه‌ای که در طول 77 سال تنها به یک زن رسید

حذف کارگردانان زن از جشنواره گلدن گلوب/ جایزه‌ای که در طول 77 سال تنها به یک زن رسید
دیشب گلدن گلوب نامزدهای بخش‌های مختلف را اعلام کرد و یک بار دیگر بخش کارگردانان تنها به مردان تعلق داشت.

به گزارشايلام بيدار، در سالی که زنان کارگردان رکورد فیلم‌های سینمایی موفقی همچون «کلاهبرداران» و «وداع» را به ثبت رسانده‌اند، گلدن گلوب یک بار دیگر پنج مرد را در بخش بهترین کارگردانی به عنوان نامزد اعلام کرد.

 

در بخش کارگردانی هیچ زنی نامزد دریافت جایزه تشخیص داده نشده است. این فهرست شامل «مارتین اسکورسیزی» برای فیلم «مرد ایرلندی»، «کوئنتین تارانتینو» برای فیلم «روزی روزگاری در هالیوود»، «بونگ جون هو» برای فیلم «انگل»، «سَم مِندِز» برای فیلم «۱۹۱۷» و «تاد فیلیپس» برای فیلم «جوکر» می‌شود.(فهرست کامل نامزدها)


حذف کامل کارگردانان زن از لیست نامزدهای جایزه تعجب‌آور است اما شاید شوکه کننده نباشد! چرا که در تاریخ ۷۷ ساله گلدن گلوب تنها 5 زن به عنوان نامزد تشخیص داده شده و در این میان تنها یک زن برنده شده و او «باربارا استرِیسان» بود که در سال ۱۹۸۴ برای ساخت فیلم «ینتل» برنده گلدن گلوب شد. این کارگردان و هنرپیشه در سال ۱۹۹۲ مجددا برای کارگردانی «شاهزاده جزر و مد» نامزد این جایزه شد.

 

«جِین کمپیون» برای کارگردانی فیلم «پیانو» در سال ۱۹۹۴، «سوفیا کاپولا» برای ساخت «گمگشته در ترجمه» در سال ۲۰۰۴، «کاترین بیگِلو» برای ساخت «مهلکه» در سال ۲۰۱۰ و «سی دقیقه پس از نیمه شب» در سال ۲۰۱۳ و «آوا دووِرنی» برای ساخت فیلم «سلما» در سال ۲۰۱۵، دیگر زنان کارگردان نامزد گلدن گلوب در طول تمام تاریخ ۷۷ ساله این رویداد بوده‌اند.


در سال‌های اخیر با وجود تلاش‌های سازمان‌هایی نظیر «زنان در سینما»، آمار تعداد فیلم‌های کارگردانی شده توسط زنان کارگردان همچنان پایین باقی ماند اما این وضعیت به یکباره در سال ۲۰۱۹ به صورت چشمگیری رشد کرد.


فیلم «منجمد۲» که این روزها بر گیشه سینمای جهان حکمفرمایی می‌کند و در فروش خانگی خود در آمریکا از مرز ۳۰۰ میلیون دلار گذشته، یکی از دو کارگردانش خانم «جنیفر لی» است. فیلم جدید «کلاهبرداران» ساخته «لورن اسکافاریا» از مرز ۱۰۰ میلیون دلار گذشته است. همچنین تعداد قابل توجهی از دیگر فیلم‌ها ساخته زنان هستند که به موفقیت‌های بزرگی دست یافته‌اند که از آن میان می‌توان به فیلم «وداع» ساخته «لولو وانگ»، «هانی بوی» ساخته «آلما هارل» و «کوئین و اسلیم» ساخته «ملینا ماتسوکاس» اشاره کرد.

 

 

«آلما هارل» در توئیتی نوشت: صبح بخیر می‌گویم به تمام کسانی که احساساتشان را در مورد من و نبود نامم در میان نامزدهای گلدن گلوب امسال بیان کردند. من شما را کاملا درک می‌کنم و همه از اوضاع کنونی آگاه هستیم. من امسال در دل ماجرا بودم. این‌ها مردمان ما نیستند و ما را نمایندگی نمی‌کنند. در این سیستم رویدادهای جایزه‌ای به دنبال عدالت نباشید. ما دنیایی نو خواهیم ساخت!

 

 

چارلیز ترون نیز می‌گوید: فقدان نامزدهای زن در بخش کارگردانی گلدن گلوب حقیقتا و حقیقتا خنده‌دار است!

 

 

 

ساز و کار رای‌گیری گلدن گلوب توسط حدود ۱۰۰ عضو انجمن مطبوعات خارجی هالیوود انجام می‌شود و آن‌ها به دلیل تأثیرگذاری بر مسابقه اسکار به عنوان اولین رویداد نمایش بزرگ جوایز تلویزیونی سال شناخته می‌شوند.

برخی صاحب نظران تصور می‌کردند که «گرتا گرویگ» باید نامزد بخش کارگردانی زن گلدن گلوب می‌شد. فیلم این کارگردان به جز در بخش کارگردانی در چندین بخش  نامزد گلدن گلوب شد از جمله بهترین هنرپیشه نقش اول زن برای «سائِرشه رانِن».

 

این زن دو سال پیش پنجمین زن اسکار شد که تاکنون نامزد دریافت بهترین کارگردانی برای فیلم «کفشدوزک» شده بود.

این در حالیست که «لورنزو سوریا» رئیس جوایز گلدن گلوب پس از انتقادات شدید و انعکاس عدم حضور زنان در بین نامزدهای بخش کارگردانی در رسانه‌ها و شبکه‌های اجتماعی، تنها به این جمله بسنده کرد که: «ما رای‌گیری را براساس جنسیت انجام نمی‌دهیم!»

 

انتهای پیام/ر

نظر شما

دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیریت در وب سایت منتشر خواهد شد