سرویس: فرهنگ و هنر
کد خبر: 40097
|
07:47 - 1398/09/17
نسخه چاپی

طراح پرچم و کتیبه‌های حرم حضرت معصومه(س) کیست+تصاویر

طراح پرچم و کتیبه‌های حرم حضرت معصومه(س) کیست+تصاویر
طراح پرچم و کتیبه‌های حرم حضرت معصومه(س) می‌گوید از سال ۹۵ این وظیفه را به صورت رایگان بر عهده گرفته و امیدوار است فاطمه معصومه(س) آن دنیا دستگیرش باشد.

به گزارشايلام بيدار، «عباس صالحی» متولد ۱۳۵۸ در تهران است. او در دوران نوجوانی هنر خوشنویسی را به صورت جدی دنبال کرد و موفق به دریافت مدرک «ممتاز» از انجمن خوشنویسان ایران و کسب ۱۱ مقام کشوری در مسابقات مختلف شد. صالحی در جوانی به هنر گرافیک روی آورد و در دانشگاه در رشته گرافیک مشغول به تحصیل شد و سپس به عضویت انجمن صنفی طراحان گرافیک ایران درآمد. تلفیق خوشنویسی با هنر گرافیک از صالحی هنرمندی خوش‌قریحه ساخت. 

این هنرمند در پی نذری که داشت، تصمیم گرفت یک «پوش» برای ضریح مطهر حضرت رضا (ع) تهیه کند. خودش می‌گوید برخی گفتند پوش که دیده نمی‌شود، اما برای من دیده‌شدن مهم نبود، مهم ادای نذری بود که داشتم.

همین نذر انگار که برکت را به زندگی صالحی وارد کرده باشد؛ موجب شد او برای حرم حضرت زینب(س) و حضرت رقیه(س)  در سوریه هم دست به کار شود و عرض ارادتش را با کار هنری و طراحی کتیبه‌های این حرم‌های متبرکه ثابت کند.

او درباره تفاوت کار هنری نمایشگاهی با کار هنری مذهبی ویژه اماکن مقدس به خبرنگار فارس می‌گوید: «بازدیدکننده هنر در نمایشگاه‌ها کمتر است، اما عموم مردم کار هنری را در اماکن متبرکه می‌بینند، به همین دلیل باید ساده‌تر باشد و از کارهای پیچیده و مفهومی هنری پرهیز کرد. ضمن اینکه کار هنری برای حرم‌ اهل‌بیت(ع) یک پله بالاتر از کار هنری و گرافیکی مرسوم است، چون هم زمان بیشتری می‌گیرد و هم دلی‌تر است.»

صالحی از سال ۱۳۹۵ طراحی کتیبه‌های داخل صحن، رواق‌ها و مصلی حرم مطهر حضرت معصومه(س) را انجام می‌دهد. او تأکید می‌کند برای کارهای هنری اماکن متبرکه تا کنون هیچ دستمزدی نگرفته است. او می‌گوید: «به خاطر دارم یک بار برای طراحی‌های کتیبه حرم حضرت معصومه(س)، ۳ شبانه‌روز نخوابیدم. یعنی اصلاً متوجه گذران زمان نمی‌شدم. خدا را شکر این ارتباطی است که با اهل‌بیت(ع) گرفته‌ایم و هر چقدر هم سختی در کار باشد، شیرین است. ان‌شاءالله آن دنیا حضرت معصومه(س) پیگیر کار ما باشند.»

این هنرمند، یک استودیوی طراحی به نام «رسم‌آسیم» دارد و برای شرکت‌های مختلف، پروژه‌های طراحی انجام می‌دهد. همچنین سابقه طراحی لوگوتایپ هم برای فیلم‌های سینمایی دارد و از این طریق اموراتش را می‌گذراند. با این حال تأکید دارد برای کارهای مذهبی اماکن متبرک تقاضای دریافت وجه ندارد. طراحی پرچم‌های گنبد حرم حضرت معصومه و حضرت عبدالعظیم و همچنین کتیبه‌های حرم امام رضا(ع) هم از دیگر فعالیت‌های هنری عباس صالحی است.

 


دوخت حاشیه‌های پرچم گنبد حضرت معصومه(س) درکارگاه رایگان خیاطی به مدیریت سیدمحمود طباطبایی (فردی که تیشرت آبی به تن دارد) که هفته گذشته بر اثر سرطان درگذشت.

 


عباس صالحی (نفر سمت راست) در دیدار تولیت حرم حضرت معصومه(س)

 


رونمایی از پرچم حرم حضرت معصومه(س).
به گفته رئیس اداره اطلاع رسانی و تشریفات آستان مقدس حضرت معصومه(س)، خطی که روی این پرچم استفاده شده، خط ثلث است که روی آن جمله «السلام علیک یا بنت موسی بن جعفر(ع)» نقش بسته و با ابتکاری خاص و با استفاده از عناصر اسلیمی و تذهیب، نام حضرت معصومه(س) بر آن، نقش بسته است.


کتیبه مناسبتی حرم حضرت معصومه(س) طراحی عباس صالحی

 

 

انتهای پیام/ر

نظر شما

دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیریت در وب سایت منتشر خواهد شد