سرویس: اجتماعی
کد خبر: 40044
|
07:01 - 1398/09/16
نسخه چاپی

«شیر» برای مدرسه‌ رفتن پول نیاز دارد!

«شیر» برای مدرسه‌ رفتن پول نیاز دارد!
هدف از توزیع شیر در مدارس، ترویج فرهنگ مصرف شیر در بین دانش‌آموزان و ارتقای سطح سلامت آنان است اما به رغم اهمیت مصرف شیر، اعتبار آن برای پوشش همه دانش‌آموزان تأمین نشد.

به گزارشايلام بيدار، پزشکان یکی از اقداماتی که در روزهای آلودگی هوا پیشنهاد می‌کنند، نوشیدن شیر است و چون دانش‌آموزان در سن رشد هستند به نوشیدن شیر نیاز بیشتری دارند.

اهمیت مصرف شیر در بین دانش‌آموزان تا آنجاست که طرح توزیع شیر رایگان در مدارس کشور، سال‌هاست که اجرا می‌شود البته در سال‌های اخیر به دلیل کمبود اعتبارات، این طرح با مشکلات متعددی مواجه شد و در نهایت تعطیل شد و امسال هم در 8 استان، توزیع شیر از سر گرفته شد. 

* آغاز طرح توزیع شیر رایگان در مدارس

سال 79 آغازگر طرح توزیع شیر رایگان در مدارس بود؛ در آن زمان مقرر شد که این طرح به صورت آزمایی اجرا شود و در آن سال 420 هزار دانش‌آموز تحت پوشش قرار گرفتند اما اجرای رسمی توزیع شیر رایگان را باید به سال 80 نسبت داد که در آن سال، یک‌ میلیون و 200 هزار دانش‌آموز شیر رایگان نوشیدند.

در ابتدا فقط دانش‌آموزان ابتدایی تحت پوشش قرار گرفتند اما کم‌کم دانش‌آموزان سایر پایه‌ها نیز به این جمع پیوستند؛ البته در این طرح تفاوتی بین دانش‌آموزان مدارس دولتی و مدارس غیردولتی نبود و همه تحت پوشش بودند.

در طرح توزیع شیر رایگان بین مدارس همچنین مقرر شده بود که 70 نوبت شیر بین دانش‌آموزان توزیع شود که البته در ابتدا، این 70 نوبت تکمیل می‌شد اما کم‌کم کمبود اعتبار، موجب شد که توزیع شیر با چالش مواجه شود.

* 4 حلقه در مسیر توزیع شیر

چند سالیست که وزارت آموزش و پرورش با چالش عدم توزیع شیر در مدارس مواجه شده است و نمی‌تواند اعتبار شیر مدارس را دریافت کند.

علی الهیار ترکمن معاون برنامه‌ریزی و توسعه منابع وزارت آموزش و پرورش در آذر سال 96 در خصوص شیر مدارس، اظهار داشت: موضوع شیر مدارس، کار بین بخشی است و برای توزیع شیر در مدارس 4 حلقه اجرایی باید فعال شوند؛ حلقه اول جهاد کشاورزی است یعنی تولید و توزیع یک میلیارد بطری 200 سی سی در سطح کشور در چرخه تولید و مصرف لبنات در کشور تأثیراتی دارد که باید توسط جهاد کشاورزی مورد بررسی قرار گیرد؛ حلقه دوم سازمان حمایت از مصرف کننده است که تعیین قیمت شیر مهم‌ترین وظیفه آن سازمان است.

برای توزیع شیر در مدارس 4 حلقه اجرایی باید فعال شوند

وی ادامه داد: سازمان برنامه و بودجه، حلقه سوم فرآیند شیر مدارس است که وظیفه تأمین اعتبار را برعهده دارد و نهایتاً حلقه چهارم آموزش و پرورش است که کار تعیین و تنظیم قراردادهای تولید شیر با کارخانجات، نظارت بر تولید و نحوه توزیع را برعهده دارد؛ جالب است که افکار عمومی و رسانه ها، موضوع شیر مدارس را تنها از حلقه چهارم مطالبه می‌کنند و این در حالی است که 3 حلقه دیگر ابتدا باید تعهداتشان را درخصوص شیر انجام دهند تا آموزش و پرورش به عنوان حلقه چهارم این فرآیند را اجرایی کند.

* توزیع شیر در مدارس 8 استان

در آن سال و سال بعد از آن هم حلقه‌ها نتوانستند شیر مدرسه را تأمین کنند و به امسال رسیدیم؛ باز هم مثل همیشه ردیفی برای توزیع شیر مدرسه در بودجه پیش‌بینی شد و حلقه چهارم پیگیری کرد که این اعتبار را تأمین کند.

توزیع شیر مدرسه در بوشهر، خراسان جنوبی، سیستان و بلوچستان،کرمان، ایلام، خوزستان، کهگیلویه و بویراحمد و هرمزگان

معاون برنامه‌ریزی و توسعه منابع وزارت آموزش و پرورش اوایل مهر امسال در خصوص امکان توزیع شیر در مدارس، اظهار کرد: شیر مدارس با وجود آنکه در قانون بودجه ردیف دارد ولی هنوز به ما ابلاغ نشده است؛  ستاد تنظیم بازار، پیشنهادی دارد که برای ۸ استان محروم کشور، شیر اختصاص دهد و خودشان حمایت کند؛ ان‌شاءالله امسال بحث شیر را خواهیم داشت یا از طریق شکل مرسوم قدیم یا همان شیوه که ستاد تنظیم بازار پیشنهاد داده است.

اما 30 مهر، موضوع توزیع شیر در 8 استان محروم محقق شد؛ بر اساس تصمیم پنجمین جلسه بررسی طرح توزیع رایگان شیر مدرسه قرار شد که از تدای آبان سال جاری، این طرح اجرایی شود و عباس قبادی معاون وزیر صنعت، معدن و تجارت طی ابلاغیه‌ای، نحوه اجرای این طرح در سال جاری را به انجمن صنایع فرآورده های لبنی ابلاغ کرد.

بر اساس این ابلاغیه، 8 استان کمتر برخوردار بوشهر، خراسان جنوبی، سیستان و بلوچستان،کرمان، ایلام، خوزستان، کهگیلویه و بویراحمد و هرمزگان برای توزیع رایگان شیر مدرسه در نظر گرفته شده‌اند.

اما شیر در همین 8 استان هم از اول آبان توزیع نشد؛ اول آذر امسال معاون برنامه‌ریزی و توسعه منابع وزارت آموزش و پرورش در خصوص دلیل عدم توزیع شیر در 8 استان مطرح شد، گفت: «شیر مدرسه» در قانون بودجه 200 میلیارد تومان اعتبار دارد ولی 100 میلیارد تومان ابلاغ اعتبار شده است البته این پول ابلاغ شده ولی هنوز تخصیص نیافته است. 

دوم آذر توزیع شیر مدرسه در مدارس ابتدایی و دوره متوسطه اول 8 استان آغاز شد و الهیار ترکمن عنوان کرد که با این اعتبار 3 میلیون دانش‌آموز را در استان‌های هدف توانستیم تحت پوشش دهیم بنابراین تا پایان سال تحصیلی جاری بین 21 تا 31 نوبت شیر مدرسه توزیع خواهد شد.

* آیا سایر دانش‌آموزان شیر می‌نوشند؟

نهم آذر امسال محسن حاجی‌میرزایی وزیر آموزش و پرورش در نشست خبری خود به توزیع شیر در مدارس اشاره کرد و گفت: اقدامی که در هفته گذشته انجام شد و بعد از وقفه دو ساله انجام شد، توزیع شیر برای مدارس است.

متناسب با افزایش اعتبار، سطح جمعیت پوشش و میزان دفعات توزیع شیر افزایش می‌یابد

وی ادامه داد: بر اساس قانون تمام مدارس دولتی و غیردولتی ابتدایی، متوسطه اول و دوم و شبانه‌روزی مشمول طرح شیر مدرسه می‌شوند که عدد آن 15 میلیون نفر است و باید برای همه دانش‌آموزان شیر فراهم شود اما چون اعتبار اختصاص یافته کافی نیست، اولویت را به 8 استان‌ محروم اختصاص دادیم.

وزیر آموزش و پرورش تصریح کرد: به عبارت دیگر توزیع شیر در 8 استان ایلام، بوشهر، خراسان جنوبی، خوزستان، سیستان و بلوچستان، کهگیلویه و بویراحمد، کرمان و هرمزگان آغاز شده است و متناسب با افزایش اعتبار، سطح جمعیت پوشش و میزان دفعات توزیع شیر افزایش می‌یابد.

* اهمیت مصرف شیر

مهم‌ترین سرمایه در هر جامعه نیروی انسانی آن جامعه است و دانش‌آموزان درصد شایان توجهی از نیروی انسانی را تشکیل می‌دهند؛ تغذیه سالم از مهم‌ترین عوامل تعیین کننده سلامت این گروه است.

دانش‌آموزان علاوه بر وعده‌های اصلی نیاز به میان وعده غذایی نیز دارند؛ مصرف میان وعدههای مغزی موجب افزایش تمرکز حواس دانش‌آموزان می‌شود و شیر به عنوان یک میان وعده دارای ارزش غذایی بالایی است.

شیر دارای پروتئین، اسیدهای آمینه ضروری و سرشار از کلسیم و فسفر، منبع خوب ویتامین‌های گروه B و همچنین تأمین کننده بخشی از نیاز بدن به ویتامین A است همچنین دارای چربی و لاکتوز بوده که بخشی از انرژی بدن را تأمین می‌کند.

در شرایطی که هوا آلوده است، نوشیدن شیر راهکار مناسبی است؛ حسن ضیاءالدینی مدیرکل سلامت و تندرستی وزارت آموزش و پرورش در این خصوص به خبرنگار فارس گفت: در روزهای آلوده، دانش‌آموزان باید مایعات بیشتر و به ویژه شیر بنوشند.

وی ادامه داد: مصرف شیر در روزهای آلوده برای دانش‌آموزان بسیار مفید است و توصیه می‌کنم که دانش‌آموزان حتما شیر بنوشند.

* توزیع شیر برای همه دانش‌آموزان منوط به تأمین اعتبار

هدف از توزیع شیر، ترویج فرهنگ مصرف شیر در دانش‌آموزان و ارتقای سطح سلامت آنان در مدارس کشور بوده است اما به رغم اهمیت مصرف شیر اما عالی الهیار ترکمن معاون برنامه‌ریزی و توسعه منابع وزیر آموزش و پرورش به خبرنگار فارس گفت: ما تلاش می‌‌کنیم که بتوانیم طرح توزیع شیر رایگان در مدارس را اجرای سراسری کنیم ولی این موضوع منوط به تخصیص اعتبار است.

به گزارش فارس، به رغم اهمیت توزیع شیر در مدارس اما این طرح به دلیل کمبود اعتبار فقط به بخشی از دانش‌آموزان اختصاص یافت اما اهمیت توزیع شیر در مدارس به حدی است که می‌توان اجرای آن، به فکر چاره بود و مسؤولان مختلف را نسبت به انجام آن حساس کرد.

چرا که دانش‌آموزان، آینده سازان کشور هستند و سلامت جامعه در گروی سلامتی آنهاست.

انتهای پیام/ش

نظر شما

دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیریت در وب سایت منتشر خواهد شد

تازه ترین مطالب