سرویس: گروه شهرستانی
کد خبر: 40021
|
07:35 - 1398/09/14
نسخه چاپی

ایلام بیدار گزارش می دهد؛

وقتی مناسب سازی معابردر ایوان ، دست به عصا پیش می‌رود+تصاویر

وقتی مناسب سازی معابردر ایوان ، دست به عصا پیش می‌رود+تصاویر
نامناسب بودن معابر جهت تردد و عبور معلولان و سالمندان در شهر ایوان باعث نارضایتی و گلایه مندی آنان شده است .

به گزارشايلام بيدار،مناسب سازی فضاهای شهری به ویژه تأکید و توجه به پیاده روسازی مقوله ای جدی است که از جهات مختلف اجتماعی، اقتصادی و بهداشتی در زندگی شهروندان و جامعه شهری تأثیر عمده و نقش برجسته ای دارد.

طراحی مناسب و بکارگیری مبلمان شهری متناسب با محیط در بخش های از شهر مانند پارک ‌ها،پیاده ‌روها و مراکز تجاری تأثیر زیادی در کیفیت زندگی شهری بر جای می ‌گذارد.

از طریق مناسب  سازی فضاهای شهری تمامی افراد اجتماع دسترسی به محیط و عناصر شهری و فعالیت در عرصه  های مختلف زندگی را که حق طبیعی و لازمه حیات انسان است، خواهند داشت.

از دیدگاه برنامه  ریزان، شهر سالم، شهری است که تمامی شهروندان بتوانند از فضاهای آن بهره  مند شوند، این فضای شهری باید ارائه  دهنده خدمات بیشتر به اقشار آسیب  پذیر باشد.

 

با مناسب سازی می  توان با معلولان در تعامل اجتماعی بود

آنچه در دانش طراحی شهری برای فضاهای شهری ارزش است نقش اجتماعی و تعاملی است که این فضا در زندگی جمعی شهروندان ایفا می  کند، پس با طراحی مناسب فضاهای شهری و مناسب سازی آن می  توان با معلولان در تعامل اجتماعی بود.

در این ارتباط یک کارشناس مسائل اجتماعی نامناسب بودن فضاها در ارتباط با اشخاص دارای معلولیت را از مهمترین مشکلات فضاهای شهری ایران و شهرستان ایوان دانست و گفت: این مهم در هر دو مورد کالبدی و رفتاری قابل ملاحظه است.

رستمی اظهار کرد: رفع موانع در شهر می  تواند از اقدامات مهمی باشد که مشارکت هر چه بیشتر معلولان در فعالیت  های اجتماعی و حضور در فضاهای شهری را برای آنان تضمین  کند.

وی عنوان کرد: تأمین شرایط زندگی از مهمترین عوامل جذب معلولان در جامعه است که این مهم تنها از طریق مناسب  سازی فضاهای شهری امکانپذیر است.

این کارشناس ادامه داد: سازگار ساختن فضاهای شهری با نیازهای افراد معلول در واقع بازگرداندن آنان به اجتماع است، با مناسب سازی فضاهای شهری و مشارکت تمام اقشار جامعه در تأمین منابع مادی و مالی موجب گسترش خدمات اجتماعی و بهبود امکانات اقتصادی می  شود و این امر به  ویژه برای اشخاص معلول از اهمیت ویژه ای برخوردار است.

وی یادآورشد: در حال حاضر مهمترین بحثی که در خصوص مناسب  سازی فضاهای شهری برای اشخاص با معلولیت مطرح است، برداشتن موانع در مسیرهای حرکتی و مناسب  سازی برای این قشر است.

بنابراین مناسب سازی فضاهای شهری برای افراد معلول و کم  توان نه تنها از نظر حمل و نقل و جابجایی بلکه از دیدگاه اجتماعی و بعد انسانی نیز حائز اهمیت است، معیار مطلوب یک محل برای معلولان و جانبازان مناسب بودن فضای شهری اطراف با نیازهای حرکتی آنان و قابل استفاده بودن آن برای این افراد است.

حال با وجود چنین مطالبی می طلبد مسئولان شهری در جهت ارائه خدمت به این قشر ،با مناسب سازی معابر و اماکن عمومی،ورودی بانک ها ،پارک شهرگام بزرگی را بردارند.

انتهای پیام/

 

 

 

نظر شما

دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیریت در وب سایت منتشر خواهد شد

تازه ترین مطالب