سرویس: فرهنگ و هنر
کد خبر: 39878
|
09:46 - 1398/09/10
نسخه چاپی

چکناواریان رشادت و شهادت را شنیدنی کرد/ تمجید شخصیت‌ها از رهبر ارکستر سمفونیک

چکناواریان رشادت و شهادت را شنیدنی کرد/ تمجید شخصیت‌ها از رهبر ارکستر سمفونیک
جبهه، جنگ، رشادت، از جان گذشتگی و شهادت، همه اینها را می‌شد در کنسرت ارکستر سمفونیک تهران به رهبری چکناواریان دید و شنید و به راستی که روایتی شنیداری تمام و کمال بود. تا جایی که رئیس سازمان انرژی اتمی گفت: آقای چکناواریان یکی از موسیقیدانان برجسته جهانی هستند.

به گزارشايلام بيدار، ارکستر سمفونیک تهران به رهبری لوریس چکناواریان طی سه شب متوالی با اجرای آثاری از «دفاع مقدس» با استقبال پرشور مخاطبان در تالار وحدت روی صحنه رفت.

اولین قطعه که اجرا شد به فاصله یک دقیقه مخاطب خود را در بحبوحه جنگ حس می‌کرد و ترتیب اجراها تصویری در ذهن مخاطب ایجاد می‌کرد که همچون فیلمی از جلوی نظرش می‌گذشت. جبهه، جنگ، رشادت، از جان گذشتگی و شهادت، همه اینها را می‌شد در کنسرت ارکستر سمفونیک تهران به رهبری چکناواریان دید و شنید و به راستی که روایتی شنیداری تمام و کمال بود. همین احساس شاید باعث شد که آقای علی‌اکبر صالحی رئیس سازمان انرژی هسته‌ای کشور که در سالن حضور داشت بگوید «آقای لوریس چکناواریان یکی از موسیقیدانان برجسته جهانی است».

 

 

ارکستر سمفونیک تهران سه شب متوالی به رهبری «لوریس چکناواریان» در تالار وحدت روی صحنه رفت. محور قطعات این کنسرت «دفاع مقدس» و «صلح و دوستی» بود. صدادهی و دینامیک بالای ارکستر، هماهنگی و یکدستی آرشه‌ها، اجرای پاساژهای سرعتی توسط سازهای زهی و انتقال و سوال جواب ویلن‌های یک و دو و آلتو‌ها، هماهنگی کم‌نظیر نوازندگان ویلنسل و کنترباس و سرضرب‌های دقیق و هماهنگ با تیمپانی و هماهنگی دیگر بخش‌های ارکستر همه و همه علاوه بر توانمندی تک تک نوازندگان ارکستر سمفونیک تهران، نشان از توانمندی و تجربه سالیان آقای چکناواریان داشت که در این اجرا به بهترین شکل ممکن به نمایش گذاشته می‌شد.

دفاع مقدس و صلح و دوستی محور قطعات جدیدترین اجرای ارکستر سمفونیک تهران بود. این ارکستر با حضور لوریس چکناواریان به ‌عنوان رهبر مهمان، همراهی گروه کر بنیاد رودکی به رهبری رازمیک اوحانیان، طی سه شب متوالی از ششم تا هشتم آذرماه در تالار وحدت روی صحنه رفت. 

 

 

این برنامه در دو بخش اجرا شد. بخش اول با اجرای سوییت سمفونی «دفاع مقدس» که شامل شش «موومان»(بخش) «تشویش»، «حمله»، «فریادها»، «شب شهدا»، «تشییع پیکر شهدا» و «آزادی خرمشهر» می‌شد. 

 

 

اجرای قطعه «دفاع مقدس» حال و هوای هشت سال دفاع مقدس را تداعی می‌کرد، بخصوص برای کسانی که آن دوران را تجربه کرده‌اند با شنیدن این حجم صداهایی که به صورت حرفه‌ای به گونه‌ای تنظیم و تصنیف شده بودند تا آدمی را به خود به خط مقدم جبه ببرند، بسیار خاص و احساس برانگیز بود.

علی‌اکبر صالحی رئیس سازمان انرژی اتمی در گفتگویی کوتاه با خبرنگار فارس در مورد این شب و این اجرا گفت: «آقای چکناوریان یکی از موسیقیدانان برجسته جهانی هستند و ما افتخار می‌کنیم که یکی از هموطنان خوب ما توانسته نقش آفرینی در حماسه‌سازی جنگ را به نحو احسن از طریق موسیقی به نمایش دربیاورد. قطعه‌ای که در ابتدا اجرا کردند، از حماسه عاشورا است و پس از آن به دفاع مقدس وارد می‌شوند و خود موسیقی به قدری زیبا تنظیم شده است که انسان با مختصر توجهی می‌تواند متوجه شود که چه داستانی را تعریف می‌کند. من از طرف خودم به عنوان یک ایرانی از ایشان سپاسگزارم که توانستند این میراث فرهنگی ما و حماسه عظیم دفاع مقدس را در عالم موسیقی به صورت پایدار و ابدی دربیاورند.»

 

 

سوییت سمفونی «دفاع مقدس» به اجرا درآمد و فضایی کاملاً حماسی برای حضار به وجود آمد. به دنبال آن چهار بخش دیگر این قطعه نیز روایتگر سال‌های جنگ و دفاع مقدس بود، بخش‌هایی که به زیبایی هرچه‌تمام‌تر با موسیقی ارکسترال و در نهایت تاثیرگذاری اجرا شد.

 

 

اجرای قطعه «صلح و دوستی» آغازگر بخش دوم اجرای ارکستر سمفونیک تهران بود که شامل ۹ بخش‌ «درود»، «بنی‌آدم»، «سماع»، «دادوبیداد»، «نیایش»، «آشنایی»، «شادی»، «عشق» و «دوستی ملل» می‌شد.

 

 

قطعه «صلح و دوستی» که با بخش «دوستی ملل» براساس سرودهای ملی بیش از هشتاد کشور جهان از جمله قسمتی از «سمفونی نهم بتهوون»، «آرانخوئز مونامور» اثر «واکین رودریگو» و چند ترانه عاشقانه بسیار زیبا تنظیم شده بود، به پایان رسید. شعرهای این اجرا از «فردوسی»، «سعدی» و «حافظ» انتخاب و تنظیم را «یارتا یاران» انجام داده بود.

 

 

اجرای قدرتمندی که محتوایی ارزشمند از دفاع مقدس و شهدا را روی صحنه می‌برد حاصل زحمت استادی پیشکسوت بود که سال‌هاست چوب رهبری را به دست نگرفته است. چکناوریان بعد از سال‌ها در این سه شب در آستانه ۸۵ سالگی ارکستر سمفونیک تهران رهبری می‌کرد.

 

حمید شاه‌آبادی معاون صدای جمهوری اسلامی ایران که رضایت از ظاهرش هویدا بود، در این شب به خبرنگار موسیقی فارس گفت: استاد چکناواریان یک شخصیت جهانی در این حوزه است. آن چیزی که امروز می‌بینیم، یک بُعد فنی و تخصصی دارد که باید اهل فن نظر بدهند  و یک وجهی دارد که ما نیز به عنوان بهره‌بردار و استفاده کننده و مصرف کننده موسیقی می‌توانیم از آن استفاده کنیم. طبیعی است آن وجهی که از نظر بنده مورد اهمیت است، این است که ما یک دوره پرافتخاری را از گذشته داشته‌ایم که باید آن را با زبان بین‌المللی برای مخاطبان عرضه کنیم و آن چیزی که امروز شاهد آن هستیم، این ویژگی را دارد که با زبان موسیقی بتوانیم هشت سال دفاع مقدس را برای افرادی که شاید تمام این فراز و فرودها را درک نکرده‌اند، به تصویر بکشیم.

وی افزود: این هنر کشور ما است و کشور ما چهره‌های ارزشمند و جهانی در حوزه موسیقی دارد و استاد چکناواریان یک شخصیت جهانی در این حوزه است و اینکه ایشان امشب قطعاتی  با همراهی ارکستر سمفونیک تهران را در حوزه دفاع مقدس اجرا می‌کند و یا در حوزه آداب، سنن و مفاهیم بومی ما کاری در تراز جهانی انجام می‌دهد، برای کشور یک افتخار محسوب می‌شود و به بنیاد رودکی و مجموعه وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی تبریک می‌گویم و امیدوار هستم که این کار جای خودش را در آثار جهانی باز کند و با اجراهای ارزشمند در مجامع بین‌المللی بتواند صدای انقلاب اسلامی را به گوش جهانیان برساند.

 

 

محمدباقر نوبخت معاون رئیس جمهور و رئیس سازمان مدیریت و برنامه‌ریزی، محمود واعظی رئیس دفتر رئیس‌جمهور، سردار دهقان مشاور فرماندهی کل قوا، علی‌اکبر صالحی رئیس سازمان انرژی اتمی، مرتضی بانک مشاور رییس جمهور و دبیر شورایعالی مناطق آزاد، سیدعباس صالحی وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی، اشرف بروجردی رییس سازمان اسناد و کتابخانه ملی، سیدمجتبی حسینی معاون امور هنری وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی، حمید شاه‌آبادی معاون صدای رسانه ملی، محسن مومنی‌شریف رئیس حوزه هنری، حجت‌الاسلام احمد مازنی و فریده اولادقبا نمایندگان مجلس شورای اسلامی، سفرای کشورهای ایتالیا، کرواسی، ترکیه، روسیه و بنگلادش  از مهمانان ویژه این سه شب اجرا  ارکستر سمفونیک تهران به رهبری مهمان «لوریس چکناواریان» بودند.

 

 

انتهای پیام/ر

نظر شما

دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیریت در وب سایت منتشر خواهد شد

تازه ترین مطالب