سرویس: خواندنی ها
کد خبر: 39874
|
09:32 - 1398/09/10
نسخه چاپی

شما پسر دوست داريد يا دختر؟ / تعيين جنسيت جنين

شما پسر دوست داريد يا دختر؟ / تعيين جنسيت جنين
هر چند که بيشتر والدين مي گويند پسر يا دختر فرق نمي کند فقط فرزندمان سالم باشد اما بعضي ها هم هستند که دوست دارند جنسيت جنين خود را تعيين کنند اما چگونه؟

به گزارشايلام بيدار،بر اساس مطالعات صورت گرفته مادرانی که طی بارداری دچار استرس جسمی یا روحی می‌شوند، احتمال داشتن نوزاد پسر در آن‌ها کمتر بوده و همچنین ممکن است خطر بیشتری برای تولد نوزاد زودرس داشته باشند.* کاترین مونک، مدیر بهداشت روان زنان در کلمبیا گفت: "رحم اولین خانه نفوذپذیر است. اگرچه جنیست فرزند طبق قاعده‌ای صورت می‌گیرد، اما بارداری پسران به مراتب آسیب پذیرتر است. ما میدانیم که مردان در رحم آسیب پذیرترند و احتمالا استرس در این زنان ماهیت دیرینه دارد."

به طور طبیعی به ازای تولد هر ۱۰۰ دختر به طور میانگین ۱۰۵ پسر به دنیا می‌آید. از این گذشته مردان به احتمال زیاد در اثر تصادفات یا جنگ جان خود را از دست بدهند. * در این مطالعه، زنانی که فشار خون بالاتر و سایر علائم استرس جسمی را داشتند احتمال تولد دختر به پسر در آنها ۹ به ۴ بود؛ در حالیکه در مادرانی که از نظر روانی تحت استرس بودند، به ازای هر ۳ دختر ۲ پسر داشتند. همه زنان بارداری سالم داشتند.

زنان بارداری که تحت فشار جسمی قرار داشتند نسبت به مادران فاقد فشار احتمال زایمان زودرس داشتند. همچنین مادرانی که دارای فشار روحی و روانی هستند بیشتر از مادرانی که استرس جسمی دارند، دچار زایمان‌های پیچیده‌تر و طولاتی تری می‌شوند.

*نقش حمایت و پشتیبانی

با این وجود، هنگامی که مادران پشتیبانی مناسب مانند کسی که با او صحبت کنند یا به مادران کمک کند، داشته باشند؛ خطر زایمان زودرس از بین می‌رود. هر چه حمایت و پشتیبانی از یک مادر بیشتر باشد شانس او برای داشتن نوزاد پسر بیشتر می‌شود. این حمایت می‌تواند از طرف خانواده و دوستان باشد.

حمایت اجتماعی برای ایجاد اعتماد به نفس در یک مادر جدید بسیار مهم است. بارداری یک لحظه مهم در زندگی زنان است که همزمان با تعریف مجدد از خود، خانواده و جامعه است؛ بنابراین وقتی برنامه‌های حمایت اجتماعی را به زنان باردار ارائه می‌دهیم، پیشرفت‌های روانی- اجتماعی آن‌ها را می‌بینیم.

*استرس مزمن و بارداری

حدود ۳۰ درصد از زنان باردار از فشار روانی اجتماعی مثل فشار شغلی یا افسردگی و اضطراب رنج می‌برند. برخی مطالعات نقش هورمون استرس یعنی کورتیزول را در این زنان بررسی کرده اند. کورتیزول بخشی از سیستم هشدار بدن است و به محض پایان خطر از بین می‌رود. افزایش مزمن این هورمون می‌تواند فشار خون را بالا ببرد و فرد را مستعد ابتلا به بیماری کند.

زنان بارداری که تحت فشار هستند، سطح بالاتری از کورتیزول دارند. این هورمون همچنین در مایع آمنیوتیک کودک در هفته ۱۷ ام حاملگی وجود دارد. استرس در دوران بارداری هم برای مادر و هم برای کودک مضر است و می‌تواند احتمال افسردگی پس از زایمان را افزایش دهد. همچنین می‌تواند منجر به زایمان زودرس و کم وزن شدن نوزاد هنگام تولد شود.

*استرس بخشی از زندگی است

استرس بخشی از زندگی روزمره است. در حقیقت استرس "خوب" باعث ایجاد انگیزه و توجه می‌شود. در حالیکه استرس بیش از حد ناسالم است. بیشتر زنان حداقل یک واقعه استرس زای زندگی را در سال قبل از زایمان تجربه می‌کنند، بنابراین تجربه استرس در بارداری اغلب اجتناب ناپذیر است. اما هنگام مواجه با استرس بهترین مادر کسی است که بتواند تأثیر استرس را در زندگی روزمره خود به حداقل برساند و سعی کنند عادت‌های خواب خوب، تغذیه و ورزش را حفظ کند.

منبع:باشگاه خبرنگاران جوان

نظر شما

دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیریت در وب سایت منتشر خواهد شد

تازه ترین مطالب