سرویس: فرهنگ و هنر
کد خبر: 39792
|
08:45 - 1398/09/07
نسخه چاپی

ده‌نمکی: آنتن را می‌توان با مضامین انقلابی پر کرد

ده‌نمکی: آنتن را می‌توان با مضامین انقلابی پر کرد
ساخت برخی مضامین شاید در سینما با برگشت سرمایه امکان پذیر نباشد، اما در تلویزیون با تبلیغات می‌توان زمینه بازگشت هزینه آنرا فراهم کرد.

به گزارشايلام بيدار، روز چهارشنبه نشست صمیمی سینماگران انقلاب و دفاع مقدس در  موزه انقلاب اسلامی و دفاع مقدس برگزار شد و در این مراسم طی تقدیر از جمال شورجه تقدیر صورت پذیرفت، در این مراسم که به همت بنیاد فرهنگی روایت فتح، انجمن  سینمای انقلاب و دفاع مقدس و باغ موزه دفاع مقدس و سازمان سینمایی بنیاد حفظ آثار و ارزش‌های دفاع مقدس،  بسیاری از سینماگران در مورد معضلات و مشکلات سینمای انقلاب سخنرانی کردند.

مسعود ده نمکی در این مراسم گفت: اگر در این جلسات هر فیلمسازی دو پیشنهاد عملیات و کاربردی به مسئولان بدهد، به نظرم خیلی کمک‌کننده است، به نظرم به اندازه کافی درباره غصه‌ها، اندوه‌ها و کاستی‌ها اطلاع داریم.

کارگردان مجموعه اخراجی‌ها در مورد موضوع مهم مخاطب در حوزه سینمای دفاع مقدس گفت: پتانسیل ۳۰۰ الی ۴۰۰ هزار نفری نیروهای مسلح حتی سربازان چیز کمی نیست . اگر همین تعداد مخاطب را بشود با یک بلیط دو الی سه هزار تومانی برای پر کردن اوقات فراغت روانه سینما کرد، مسیر ساخت آثار دفاع مقدسی هموارتر می‌شود. چون مخاطب کف چنین آثاری اگر اعضای نیروهای مسلح باشند، میزان فروش از مخاطب فیلم‌های اجتماعی بالاتر خواهد رفت. کاری که آنان در حوزه سینمای اجتماعی می‌کنند، آماری سازی و غیره و غیر که در جریان آن هستیم، این طرف مخاطب جریان سینمای دفاع مقدس به صورت واقعی شکل می‌گیرد.

ده‌نمکی در ادامه اشاره کرد: اگر این کار را کردیم و خانواده نیروهای مسلح را مخاطب سینمای انقلاب و دفاع مقدس شد، با احتساب خانواده‌های آنان مخاطبان به یک میلیون نفر خواهد رسید. این کار بودجه آنچنانی  هم نیاز ندارد. سالیانه مگر چند فیلم دفاع مقدس ساخته می‌شود؟با توافقی میان سران نیروهای مسلح می‌شود، بدون آنکه هزینه‌ای برای آنان داشته باشد.

ده‌نمکی در این مراسم خطاب  گفت: اگر به این سمت رفتیم سینمای انقلاب و دفاع مقدس را واتیکانیزه نکنیم. نگوییم که انقلابی‌های بیایند فیلم‌های سینمای انقلاب و دفاع مقدس را ببیند و افرادی که جز خانواده‌های نیروهای مسلح ما نیستندحذف شوند. باید سینمای انقلاب و دفاع مقدس را درون‌ها تمامی خانواده‌های ببریم، منظورم عموم مردم است. عموم مردم هستند که باید با چنین‌ قصه‌هایی آشنا شوند وبسترهایش را باید فراهم کرد.

 کارگردان معراجی‌ها افزود: غیراز بحث سیاست‌گذاری به نظرم برخی مشکلات قابل حل نیست مگر با اراده دوستان دلسوزد. شما اگر فیلم دفاع مقدس ساختید و در چرخه اکران قربانی شد، گویی فیلمی نساخته‌اید. باید برای ساخت چنین‌ آثاری امتیازات ویژه‌ای قائل شوید. من که دارم این حرف را می‌زنم از زاویه نگاه خودم می‌گویم چون نیازی نداشتم. نباید فیلم طنز را با سایر آثار مقایسه کرد.  چرخه اکران نظام باید به این مدیریت برسد که رقابت سالمی درآن باشد و برای سینمای انقلاب و دفاع مقدس امتیاز ویژه قائل شوند، یعنی تعداد سالن‌ها و سانس‌ها باید مدیریت شده باشد. اگر این سیاست اعلامی باشد قر می‌زنند و می‌گویند این‌ها دوباره رانت‌خواری کردند، البته اگر رانتی هم باشد برای مردم هست. مثل این کار را برای سایر آثار می‌کنند. شما ببیند در جدول اکران برخی فیلم‌ها را ده ماه در حوزه اکران نگاه می‌دارند. تصور کنید اگر فیلم ما بود و برنامه هفت گزارش پخش می‌کرد چرا این فیلم ۵ تا سالن بیشتر دارد، ... . ولی در مورد آثار خودشان که آثار ضد اجتماعی و حتی ضد ارزشی هست، کسی حرفی نمی‌زند. همه چیز برعکس شده آن‌ها پوزیسون شدند و ما اپوزیسون.

 

ده‌نمکی در مورد چرخه تبلیغات باز گفت: توقع از صدا و سیما هست که موضوع تبلیغات سینمای انقلاب و دفاع مقدس حل کند. شما فیلم دفاع مقدسی بسازید اما اگر امکان تبلیغ نداشته باشید، فیلم قربانی خواهد شد. با این سیاست‌گذاری این امکان بوجود می‌آید که فیلم‌های دیگر به سمت مسائل ارزشی بروند، نه اینکه صرفا در مورد دفاع مقدس باشد. مثلا سازمان صدا و سیما اعلام می‌کرد هر کس در فیلمش احترام به پدر و مادر یا سلام دادن را ترویج کند،فلان امتیازی تبلیغی به فیلم داده خواهد شد. جالب اینجاست که در فیلم‌های ما اصلا سلام دادن وجود ندارد. در حوزه سینمای انقلاب و دفاع مقدس هم می‌‎شود چنین کاری کرد.

کارگردان فیلم رسوایی در ادامه گفت: چه بساطی است که راه‌انداختند که فیلم دفاع مقدسی باید با ده تا واسطه باید در رده‌های بالا بتواند آشنا پیدا کند، تا تیزر آن پخش شود.

سینماگر ارزشی نمی‌تواند تیزر تبلیغاتی برای فیلمش بگیرد. امتیازات تشویقی و تبلیغی باید برای کسانی اتفاق بیفتد که همه سرمایه خودشان را برای مضامین ارزشی می‌گذارند، باید امکان تبلیغ برایشان فراهم شود. اگر نیروهای انقلابی به سینمای انقلاب و دفاع مقدس بها ندهند در این حوزه دیگه کلاهمان پس معرکه است. اگر این اتفاق هم شکل بگیرد ،؛مثلا ۴ نفر را هم ‌می‌گذارند که این فیلم در مسیر انقلاب هست یا خیر، که مثلا ۱۰۰ تا تیزر آیا بدهند آیا ندهند.

شما فیلم مطربی هم بسازی همین مقدار تیزر به شما می‌دهند شما درباره شهدا هم فیلم بسازی همان مقدار تیزر می‌دهند. این مسئله باید در رده‌های بالا حل بشود که کف تیزرهای  یک فیلم تبلیغاتی و انقلاب دفاع مقدس ۷۰۰ الی ۸۰۰ باید باشد، بیشترتیزر دادن را باید به محتوای اثر مرتبط کنند. یک بحث دیگر هم دارم که برخی مضامین را شاید در سینما نتوان کار کرد اما می‌توان درباره آن‌ها سریال ساخت. این افرادی که در حوزه سینمای جنگ استخوان خرده کرده‌اند، بیکار توی خانه نشسته‌اند. ساخت برخی مضامین شاید در سینما با برگشت سرمایه امکان پذیر نباشد، اما در تلویزیون با تبلیغات می‌توان زمینه بازگشت هزینه آنرا فراهم کرد. آنتن را می‌شود با مضامین ارزشی و انقلابی پر کرد و در حوزه سیاست‌گذاری باید ساخت ۴ الی ۵ اثر انقلابی باید در سیاستگذاری‌ها نقش اساسی داشته باشد. در بحث ارزان سازی باید به این نکته اشاره کنم که باید ادوات سینمای جنگ را تولید کنیم. نیروهای مسلح توانایی این کار راهم دارند، شما وزارت دفاع را مامور کنید که ادوات نمایشی جنگ را تولید کند، یعنی اسلحه و ادوات نمایشی جنگ را تولید کند و تولید کردن آن بسیار ارزان تمام می‌شود، وقتی تولید سینمای جنگ ارزان شود، تعداد تولیدات هم بالا خواهد رفت.

 

انتهای پیام/ر

نظر شما

دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیریت در وب سایت منتشر خواهد شد