سرویس: جهاد و مقاومت
کد خبر: 39741
|
08:24 - 1398/09/05
نسخه چاپی

برگرفته از خاطرات یک رزمنده؛

روایتی از گردانی که هر کسی جرأت حضور در آن را نداشت

روایتی از گردانی که هر کسی جرأت حضور در آن را نداشت
در دوران دفاع مقدس معمولا رزمنده‌هایی که دل و جرات بیشتری داشتند به گردان تخریب می‌رفتند چرا که کار این گردان متفاوت از دیگر یگان‌ها بود.

به گزارشايلام بيدار،  بسیجی‌ها در بزنگاه‌های تاریخ انقلاب پیشرو و خط شکن روزهای سخت بودند. چه در دوران دفاع مقدس چه بعد از آن هرجا به نیروهای مخلص و پای کار برای پیشبرد انقلاب نیاز بود بسیجی‌ها داوطلب حضور در صحنه‌های مختلف می‌شدند. به مناسبت هفته بسیج یکی از نیروهای تخریب‌چی دوران دفاع مقدس نوشته است:

«یکی از شعارهایی که موقع دویدن در دوی صبحگاهی جبهه می‌خواندیم و شادی و شعف خاصی به جمع رزمندگان می‌داد این شعار بود که با آهنگی خاصی خوانده می‌شد و رزمنده‌ها کلمه آخرش که «نرو» بود را با هم تکرار می‌کردند و آن شعار این بود که می‌گفت: «مادرم می‌گفت جبهه نرو، جبهه میری بسیج نرو، بسیج رفتی تخریب نرو، تخریب رفتی رو مین نرو، رو مین رفتی هوا نرو، هوارفتی زمین بیا» و این جملات یکی از شوخی‌های جبهه بود.

از شوخی بگذریم، رفتن به گردان تخریب خیلی دل و جرات می‌خواست. از اعزام چند هزار نفری که به لشکر ما می‌آمد شاید 20 نفر داوطلب حضور در گردان تخریب می‌شدند و یک عده از این تعداد اندک هم در آموزش‌های سخت قبل از عملیات فرار را بر قرار ترجیح می‌دادند و به گردان‌های رزمی می‌رفتند.

شاید یکی از سخت‌ترین ماموریت تخریبچی‌ها، مین‌گذاری مقابل خط دشمن بود و سخت‌تر وقتی که دشمن خط را زیر آتش می‌گرفت و با توپ و خمپاره می‌کوبید و امکان انفجار مین وقت کار گذاشتن مقابل دشمن وجود داشت. کار وقتی دلهره آور بود که از مین‌‎های سنگینی مثل مین ام 19 که برای انهدام تانک از آن استفاده می‌شد و حداقل هر کدام بیش از 10 کیلو مواد منفجره تی ان تی داشت استفاده می‌کردیم.»

انتهای پیام/ر

نظر شما

دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیریت در وب سایت منتشر خواهد شد

تازه ترین مطالب