سرویس: گروه شهرستانی
کد خبر: 39412
|
08:29 - 1398/08/20
نسخه چاپی

گزارش؛

عقبه سد کرخه و نارضایتی مردم منطقه چم شالان بخش کلات

عقبه سد کرخه و نارضایتی مردم منطقه چم شالان بخش کلات
عدم اجازه برداشت آب از عقبه سد کرخه باعث نارضایتی مردم منطقه چم شلان بخش کلات مورموری شده است.

به گزارشايلام بيدار،مردم منطقه چم شالان بخش کلات مورموری سال ها انتظار کشیدند تا با آبگیری سد کرخه زمین هایشان سیراب شود اما کرخه آبگیری شد و سال هاست که زمین های کشاورزی عقبه سد کرخه در بخش کلات مورموری آبدانان تشنه آبی هستند که از کنارشان می گذرد.
سال ها انتظار کشیده بودند تا مستعدترین زمین های کشاورزی جان بگیرند و به کمک توسعه منطقه بیایند اما این انتظار هنوز در هاله ای از مشکلات به سرانجام مطلوب نرسیده است. 
با آبگیری سد کرخه استان خوزستان در سال 78 امیدها برای رونق کشاورزی در دورترین مناطق مسکونی و کشاورزی آبدانان در جنوب استان ایلام زنده شد اما این امید سال هاست چشم انتظار همتی است تا شاید محرومیت از این دیار کوچ کند. کشاورزانی که سال ها منتظر آبگیری سد کرخه بودند تا پس از آن طبق مصوبه و هدف گذاری وزارت نیرو، کشاورزی در بخش گرمسیری کلات مورموری آبدانان نیز متحول شود اما از آن انتظار سال ها می گذرد و زمین های کشاورزی عقبه سد کرخه همچنان تشنه آبی هستند که از کنارشان می گذرند. 
سد کرخه با سرچشمه گرفتن از رودخانه های" زال" در خوزستان" کشکان" در لرستان و "سیمره " و "سیاه گاو" در استان ایلام با 20 هزار هکتار وسعت و ظرفیت 7 میلیارد و 300 میلیون مترمکعب بزرگترین سد خاکی خاورمیانه به شمار می رود که 60 کیلومتر از عقبه آن در شهرستان آبدانان وجود دارد.
 
پا استفاده از آب عقبه سد کرخه  هزار و صد نفر خانوار آبدانانی در حوزه کشاورزی و گردشگری صاحب شغل و ۱۵هزار هکتار از اراضی کشاورزی و ملی قابلیت آبی شدن خواهند داشت 
باتوجه به اینکه بسیاری از ساکنان منطقه چم شالان و عقبه سد کرخه دارای زمین های کشاورزی(دیم) مستعد می باشند در صورت شکوفایی این استعداد بالفعل ، توسعه و تحول زیادی در زمینه ایجاد اشتغال ، تولید محصولات کشاورزی و جلوگیری از مهاجرت روستاییان به شهرها به وجود خواهد آمدولی متاسفانه عدم اجازه برداشت آب باعث مغفول ماندن این زمینها شده است.

۵۸۰ متر مکعب سهم حجم برداشت آب سد کرخه در استان ایلام است که تنها ۳۰۰ متر مکعب آن برای اراضی دشت عباس و دهلران برداشت میشود و حدود ۲۸۰ متر مکعب از حق سهم برداشت آب در سد کرخه تا کنون استفاده نشده است و کشاورزان آبدانانی در منطقه چم شالان از آن محروم هستند.
 
لذا ضروری است مسئولین ذیربط با درک صحیح از موقعیت از این فرصت خدادادی استفاده نمایند و نهایت تلاش برای عملیاتی نمودن آن بکار گیری نمایند.


انتهای پیام/

نظر شما

دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیریت در وب سایت منتشر خواهد شد