سرویس: دین و مذهب
کد خبر: 39344
|
07:46 - 1398/08/14
نسخه چاپی

عمره مفرده بدون رعایت عزتمندی ایرانیان برقرار نمی‌شود

عمره مفرده بدون رعایت عزتمندی ایرانیان برقرار نمی‌شود
معاون حج و عمره سازمان حج و زیارت گفت: برپایی عمره مفرده در دستور کار سازمان حج و زیارت است، اما بدون در نظر گرفتن سیاست‌های نظام، رضایت مقامات ارشد کشور و عزتمندی ایرانیان، این سفر معنوی از سر گرفته نمی‌شود.

به گزارشايلام بيدار، عمره مفرده پس از بی‌توجهی طرف سعودی نسبت به تعرض عوامل فرودگاه جده به دو نوجوان ایرانی در اوایل سال ۹۴ به دستور علی جنتی وزیر وقت ارشاد متوقف شد.

پس از آن نیز فاجعه منا در همان سال رخ داد و آل‌سعود، مسؤولیتی درباره بیش از ۷ هزار شهید این فاجعه نپذیرفت. این امر موجب شد تامسؤولانکشورمان حتی حج تمتع را نیز یک سال به تعویق بیندازند و سال ۹۵ هیچ زائری از ایران برای انجام مناسک حج تمتع به عربستان اعزام نشد.

با توجه به اهمیت برپایی حج تمتع و نظر علما، حج تمتع سال ۹۶ دوباره راه‌اندازی شد، در حالی که هیچ رابطه سیاسی بین عربستان و ایران نبود؛ اما با تفاهم‌نامه‌ای کهمسؤولانبعثهمقام معظم رهبری و سازمان حج و زیارت با وزارت حج عربستان منعقد کردند، حج تمتع در آن سال در آرامش و سلامت و امنیت کامل برگزار و همین امر موجب شد تا سال بعد نیز یعنی سال ۹۷ بار دیگر تفاهم‌نامه‌ای به امضای ایران و عربستان برسد و زائران حج تمتع ۹۷ نیز به عربستان اعزام شوند.

در مراسم حج تمتع ۹۷مسؤولانحج و زیارت وبعثهمقام معظم رهبری با برپایی جلسات مختلف پیگیر برپایی عمره مفرده شدند و با توجه به استقبال طرف سعودی، اخباری مبنی بر قوت گرفتن راه‌اندازی عمره مفرده منعکس شد، اما به دلیل برخی مسائل این امر اتفاق نیفتاد.

امسال نیزمسؤولانهمچنان در جلسات با طرف سعودی هم‌زمان با ایام حج تمتع پیگیر برپایی عمره مفرده بودند، تا جایی که حتی به گفته متولیان امور زیارتی کشورمان، طرف سعودی رغبت بسیاری به حضور زائران ایرانی در مناسک عمره مفرده نشان داده و ایران نیز شروط خود برای اعزام زائران کشورمان به عمره مفرده را اعلام کرده است.

با وجود پیگیری‌های صورت گرفته برای برپایی عمره مفرده در ماه‌های اخیر، برخی ازمسؤولانو حتی بسیاری از خانواده شهدای منا و مسجدالحرام مخالف برقراری عمره مفرده هستند.

در همین رابطه، اکبر رضایی معاون حج و عمره سازمان حج و زیارت در گفت‌وگوبا خبرنگار حج و زیارت خبرگزاری فارس با اشاره به اینکه برقراری عمره مفرده در دستور کار سازمان حج و زیارت است، گفت: مرحله مقدماتی کار برای راه‌اندازی مجدد عمره مفرده انجام شده است.

وی با بیان اینکه در جلسات متعدد با طرف سعودی، شرایط ایران به ویژه تأمین امنیت و سلامت زائران کشورمان برای اعزام به عمره مفرده لحاظ شده است، افزود: پس از قبول شرایط ایران برای برقراری عمره مفرده از سوی طرف سعودی، باید برنامه‌ریزی صورت گیرد و پس از آن نیز این امر توسط مقامات کشورمان بررسی می‌شود.

رضایی با اشاره به اینکه سیاست نظام در برقراری عمره مفرده باید مورد توجه قرار گیرد، گفت: بر اساس برنامه‌ریزی‌ها امسال عمره مفرده برگزار نمی‌شود؛ اما در مجموع، تصمیم مقامات و سیاست نظام در برپایی عمره مفرده باید مشخص شود و سازمان حج و زیارت بدون توجه به این امور و همچنین توجه به عزتمندی هموطنانمان، اقدام به برقراری عمره مفرده نخواهد کرد.

انتهایپیام/ش

نظر شما

دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیریت در وب سایت منتشر خواهد شد