سرویس: سیاسی
کد خبر: 39241
|
07:41 - 1398/08/11
نسخه چاپی

دستگاه قضا با اسحاق جهانگیری بابت اظهاراتش درباره FATF برخورد کند

دستگاه قضا با اسحاق جهانگیری بابت اظهاراتش درباره FATF برخورد کند
نماینده دوره نهم مجلس گفت: دستگاه قضا باید در قبال اظهارات اخیر معاون اول رئیس‌جمهور درباره پذیرش لوایح FATF وارد عمل شود و با این موارد که سبب دو قطبی شدن در جامعه می‌شود،‌ برخورد کند.

به گزارشايلام بيدار،

فاطمه آلیا نماینده ادوار مجلس، در گفت و گو با خبرنگار گروه سیاسی خبرگزاری فارس، با اشاره به موضع اخیر دولت در خصوص پذیرش لوایح مربوط به پالرمو، اظهار داشت: در مورد الحاق و پیوستن به کنوانسیون های جهانی، مقام معظم رهبری قاعده مشخصی را بیان فرمودند و بارها هم بر این قاعده تأکید کردند مبنی بر اینکه بعضی از کنوانسیون ها ممکن است مفادش اساسا با قانون اساسی ما یا با احکام الهی ما مغایرت داشته باشد، اما صرف نظر از این هشدار، قاعده کلی که مقام معظم رهبری برای قانونگذاران و مسئولان تبیین کردند،‌به عنوان یک نقشه راه بسیار مهم بود. 

وی ادامه داد:‌ نقشه راه مقام معظم رهبری در خصوص الحاق به کنوانسیون های جهانی این است که کنوانسیون های بین المللی را با توجه به اقتضائات داخلی کشور در خود مجلس خودمان قانون گذاری کنید.

نماینده ادوار مجلس تصریح کرد: در آن دوره ای که نماینده مجلس بودم، طرحی درباره پول شویی به مجلس دادیم و قانون مبارزه با پولشویی در کشور تصویب شد. در موارد دیگر مفاد و محتوای پالرمو و بخش های متعدد دیگر مربوط به FATF،‌ قاعده کلی مقام معظم رهبری این است که چنین طرح هایی را در مجلس خودمان قانون گذاری کنیم.

وی بیان کرد:‌ این موضوع را مردم می دانند که چندین بخش از FATF را دولت قبول و اجرا کرده است. علاوه بر مطالب مقام معظم رهبری که از یک حکمتی نشأت می گیرد و پیشرفت، سعادت، عزت و سربلندی کشور را مدنظر دارد،کارشناسان و متخصصان حوزه و دانشگاه در این خصوص اظهارنظر کرده اند که الحاق به این کنوانسیون ها به ضرر کشور است.

آلیا با اشاره به اظهارات اخیر اسحاق جهانگیری معاون اول رئیس جمهور درباره پذیرش لوایح مربوط به پالرمو، گفت:‌ متأسفانه معاون اول رئیس جمهور اخیرا به یکباره اخیرا اعلام کرد که سران قوا این موضوع را تصویب کردند، یعنی در جلسه سران قوا به تصویب رسیده است و  مقام معظم رهبری موضوع را قبول دارند، در حالی که این موضوع مورد تعجب حوزه های دانشگاهی و مردم شد که چرا آقای جهانگیری این چنین صحبت کرد و هدفش چیست؟

وی ادامه داد:‌ اهداف مختلفی برای صحبت های اشتباه اخیر آقای جهانگیری مطرح شد. عده ای گفتند که پس از ناکامی برجام شرایطی پیش آمده است تا موج ایجاد کنند و عده ای هم بر این تصور هستند که آنها تصمیماتی در پیش دارند و می‌خواهند فضاسازی کنند تا همه موارد تحتالشعاعاین موضوع گیری ها قرار بگیرد.

دبیرکل حزب زنان جمهوری اسلامی تصریح کرد: پس از اظهارات اخیر معاون اول رئیس جمهور، سخنگوی قوه قضاییه اعلام کرد که در جلسه سران قوا چنین چیزی مطرح نشده و به تصویب نرسیده است. بههرحالهمه می دانند که وظیفه سران قوا نیست که به این موضوعات بپردازند چراکه جلسه سران قوا دستور جلسه خاصی دارد که اختیارش مشخص است.

وی خاطرنشان کرد:‌ آقای جهانگیری بعد از آن موضوع عذر بدتر از گناه را آورد و در توجیه صحبت هایش، عنوان کرد که چون زمان رسیدگی به موضوع مربوط به پالرمو در مجمع تشخیص مصلحت نظام به پایان رسیده است ما بر نظر شورای نگهبان تکیه می کنیم در حالی که شورای نگهبان این موضوع را رد کرد و دلیل آنکه این موضوع به مجمع تشخیص مصلحت نظام رفت،‌به دلیل اختلاف بین شورای نگهبان و مجلس بود.

نماینده دوره هشتم مجلس شورای اسلامی تصریح کرد:‌ مجلس طرحی را با یک سیاست شبیه برجام تصویب کرد و شورای نگهبان از آن ایراد گرفت، به همین خاطر، طرح مربوط به پالرمو به مجمع تشخیص مصلحت نظام رفت. آقای جهانگیری به جای آن که از دروغ قبلی اش عذرخواهی کند، روی خشت کج، خشت دیگری می گذارد تا دروغش را توجیه کند. این دروغ ها برای ملت با بصیرت ما قابل هضم نیست.

وی بیان کرد: آن چیزی که صاحب‌نظران عنوان می کنند این است که پیوستن به این کنوانسیون ها،‌ سلطه و نفوذ دشمن را به ما بیشتر می کند و به صلاح کشور نیست. به‌نظر می آید پس از ناکامی در برجام، شاید هدف شان سرگرم کردن مردم و دو قطبی کردن جامعه باشد.

آلیا اظهار کرد:‌ دو قطبی کردن جامعه به صلاح نیست. متأسفانه هر روز سوژه ای برای دو قطبی کردن جامعه به وجود می آورند. یک روز مردم را نسبت به شورای نگهبان بدبین می کنند و روزی  دیگر در مورد مصوبات سران قوا و یا رهنمودهای رهبری به اشتباه صحبت می کنند.

نماینده دوره هفتم مجلس شورای اسلامی تصریح کرد: گاهی بحثی را مطرح کرده اما بعدها آن را توجیه و یا عذرخواهی می کنند، اما هدف اصلی دو قطبی کردن جامعه و آشفته کردن فضای جامعه است. دستگاه قضایی باید عادلانه با این موضع گیری هایی که  موجب تشویش اذهان عمومی می شود، برخورد کند تا دیگر چنین حرکاتی تکرار نشود.

وی یادآور شد: انتظار مردم از دستگاه قضایی این است که هرکسی در هر پست و مقامی موضوع گیری کرد که واقعیت نداشت و باعث تشویق اذهان عمومی شد، برخورد کند و گزارشش را به مردم ارائه کند.امسال قدم به قدم در آستانه انتخابات هستیم و باید فضای مناسبی را ایجاد کنیم.

آلیا اظهار داشت: به صلاح کشور نیست که در چند ماه مانده به انتخابات مجلس، هر روز سناریویی برای دو قطبی کردن جامعه تعریف شود،‌ این موضوع قابل بخشش نیست. کشور باید آرامش داشته باشد تا مردم بتوانند تصمیم مناسبی را بگیرند. این موضع گیری ها مردم را برای اهداف خاصی سرگرم می کنند که پشت صحنه اش بعدها مشخص خواهد شد.

لازم به ذکر است  کاربران فارس من با ثبتسوژ‌ه‌ای در سامانه «فارس من» درخواستپیگیری قضایی اظهارات معاون اول رئیس‌جمهور در مورد تایید لوایح FATF را داده‌اند.

انتهایپیام/

 

نظر شما

دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیریت در وب سایت منتشر خواهد شد

تازه ترین مطالب