سرویس: استان ایلام
کد خبر: 39207
|
07:26 - 1398/08/09
نسخه چاپی

گزارش؛

شهرستان آبدانان در انتظار جاده استاندارد/ تونل کبیرکوه نقطه عطف توسعه منطقه

شهرستان آبدانان در انتظار جاده استاندارد/ تونل کبیرکوه نقطه عطف توسعه منطقه
شهرستان آبدانان در جنوب استان ایلام به دلیل قرار گرفتن در بین کوه های کبیرکوه و دینارکوه در بن بست جغرافیایی قرار گرفته و برای توسعه نیازمند جاده های استاندارد است.

به گزارشايلام بيدار، شهرستان آبدانان با جمعیتی بالغ بر ۵۰ هزار نفر در جنوب استان ایلام از جمله مناطق کم برخوردار در زمینه زیرساخت های جاده ای است، این شهرستان به دلیل قرار گرفت در بین کوه های بزرگ کبیرکوه و دینارکوه در بن بست قرار گرفته و ا در محرومیتی مضاعف قرار دارد.

یکی از مهمترین نیازهای شهرستان آبدانان در زمینه های راه های استاندارد است، متاسفانه اکثر جاده های این شهرستان، غیر استاندارد  بوده که عامل بسیاری از تصادفات در این مسیرها نیز همین غیراستاندارد بودن مسیرهای مواصلاتی است.

شهرستان آبدانان فاصله ای ۱۸۰ کیلومتری با مرکز استان دارد که  وجود جاده مناسب و استاندارد برای دسترسی آسان مردم شهرستان به دیگر مناطق استان و مرکز استان، بسیار حیاتی است.

عدم زیرساخت های لازم در بخش راهسازی باعث عدم سرمایه گذاری در دیگر بخش های شهرستان شده است و هم اکنون مردم نیز از وضعیت راه های شهرستان رضایت ندارند.

اکثر راه های شهرستان آبدانان غیر استاندارد است

یکی از شهروندان آبدانانی اظهار کرد: این شهرستان دارای مشکلات بی شماری از جمله راه دسترسی مناسب است، این شهرستان از طریق شهرستان  های دهلران، دره شهر، ملکشاهی به مرکز استان می تواند دسترسی داشته باشند که هر سه مسیر دارای مشکلات بی شماری هستند.

«حسن قلی زاده» افزود: راه های شهرستان اغلب باریک و به دلیل قرار گرفتن در ارتفاع مثل جاده پرپیچ و خم کبیرکوه(مسیر آبدانان-دره شهر) است که هم اکنون در حال احداث یک تونل عظیم برای حل این مشکل هستند.

وی ابراز کرد: جاده سمت آبدانان-ملکشاهی-ایلام نیز بسیار غیراستاندارد و هر ساله شاهد ریزش است، در فصل زمستان که اصلا تردد در آن امکان پذیر نیست و بیشتر روکش آسفالت آن از بین رفته است.

این شهروند آبدانانی یادآور شد: بیشتر مسیر جاده آبدانان-دشت عباس که به خوزستان متصل می شود نیز آسیب دیده و نیاز به ترمیم اساسی دارد.

 

قلی زاده بیان کرد: نقاط حادثه خیز زیادی در طول محورهای ارتباطی شهرستان وجود دارد، هر ساله اتفاقات تلخی در این شهرستان رخ می دهد.

وی عنوان کرد: به دلیل نبود امکانات درمانی تخصصی، اکثر مردم در رفت و آمد با مرکز استان هستند که نیاز است مسئولان توجه بیشتری به جاده های شهرستان داشته باشند.

آبدانان به مورموری پرحادثه خیزترین مسیر شهرستان آبدانان

یکی دیگر از شهروندان آبدانانی در گفت و گو با خبرنگار ما اظهار کرد: محور آبدانان-مورموری که این شهرستان را به دهلران و اندیشمک متصل می کند، جزو پرحادثه خیزترین محورهای استان است.

«حسن علی بیگی» افزود: سالانه تصادفات مرگباری در این مسیر رخ می دهد که بخش مهمی از تصادفات به خاطر مشکلات جاده است.

وی بیان کرد: در جاده آبدانان-مورموری و جاده مورموری-دشت عباس هم دید کافی وجود ندارد و هم شاهد شیب های بسیار تند هستیم.

حذف ۵ نقطه جادثه خیز در شهرستان آبدانان

فرماندار شهرستان آبدانان نیز با اشاره به اینکه توسعه راه های شهرستان از مهمترین مطالبات مردمی و مسئولان شهرستان است، گفت: با توجه به توپوگرافی شهرستان هزینه راهسازی در این شهرستان بسیار بالاست و نیازمند اعتبارات ملی است.

«سیروس مرادحاصلی» افزود: امسال مبلغ ۳۵۰ میلیارد ریال برای عمران و آبادانی شهرستان اختصاص یافته که بخش مهمی از این اعتبارات در بخش راه و توسعه راه های شهرستان هزینه می شود.

وی بیان کرد: برنامه مهم مسئولان استانی و شهرستان آبدانان بر این محور قرار دارد که ورودی های این شهرستان در سه سمت چهاربانده شوند.

مرادحاصلی یادآور شد: طی یک سال گذشته ۵ نقطه حادثه خیز در محورهای شهرستان حذف و تعریض و چهاربانده کردن ۱۰ کیلومتر از محورهای ورودی شهرستان  انجام گرفته است.

روکش آسفالت مسیر مورموری - دشت عباس در دست پیگیری است

وی با اشاره به اینکه بیش از ۱۲ میلیارد تومان برای این پروژه ها هزینه شده است، بیان کرد: این اقدامات نقش مهمی در کاهش تصادفات در شهرستان داشته است.

 

فرماندار آبدانان تصریح کرد: روکش آسفالت مورموری - دشت عباس که جزو پرترددترین جاده های شهرستان به شمار می آید با یک میلیارد و ۷۰۰ میلیون تومان از محل اعتبارات ملی نیز در ماه گذشه آغاز شده است.

مرادحاصلی عنوان کرد: برای حذف دیگر نقاط حادثه خیز محورهای ارتباطی شهرستان و همچنین تعریض جاده های شهرستان برنامه های مهمی طی سال جاری در دستور کار قرار گرفته است.

وی خاطرنشان کرد: همچنین روکش آسفالت راه های فرعی و روستایی شهرستان آبدانان به طول۱۲ کیلومتر نیز طی سال جاری در مناطق مختلف انجام شده است.

شروع تعریض جاده آبدانان-مورموری

وی در مورد مشکلات جاده آبدانان-مورموری نیز اظهار کرد: حذف نقاط حادثه خیز، احداث ۱۰ دستگاه پل، تعریض و بهسازی این مسیر نیز در سال جاری شروع شده است.

فرماندار آبدانان بیان کرد: هم اکنون عوامل راهداری در این جاده مشغول به کار هستند و در آینده ای نزدیک بخش زیادی از مشکلات این مسیر نیز حل می شود.

وی یادآور شد: علاوه بر این پروژه احداث تونل کبیرکوه بین شهرستان آبدانان-دره شهر در حال احداث که هم اکنون حفاری این پروژه به اتمام رسیده است.

وی تصریح کرد: در سال های آینده با راه اندازی کامل تونل بیش از ۳۶۰ پیچ خطرناک و گردنه صعب العبور بین ۲ شهرستان دره شهر و آبدانان حذف می شود و بخش مهمی از مشکلات دسترسی مردم شهرستان به مرکز استان حل می شود.

اتصال شهرستان آبدانان به آزادراه پل زال

مدیر کل راه و شهرسازی ایلام نیز اظهار کرد: یکی از مهمترین طرح های حوزه راهسازی استان ایلام اتصال شهرستان آبدانان به آزادراه پل زال است.

«علی اصغر کاظمی» تصریح کرد: این طرح در چهار فاز در حال اجراست که در آینده قطعا بخش زیادی از مشکلات شهرستان در بحث راه و دسترسی به دیگر مناطق کشور حل می شود.

 

وی بیان کرد: این طرح ۸۵ کیلومتر است که فاز به فاز اجرایی می شود، فاز اول آسفالت شده و در مجموع بیش از ۳۵ میلیارد تومان اعتبار برای این پروژه هزینه می شود.

کاظمی  خاطرنشان کرد: توسعه راه های شهرستان آبدانان نیز از اولویت های اداره راه و شهرسازی است و این اداره به مشکلات مردم کاملا واقف است ولی کمبود اعتبارات از موانع بزرگ بر سر راه پروژه های راهسازی است.

گفتنی است، شهرستان آبدانان از جمله مناطق توسعه نیافته استان ایلام به شمار می رود، قطعا نبود زیرساخت ها نقش مهمی در این توسعه نیافتگی دارد، در صورت توسعه زیرساخت های ارتباطی در شهرستان می توان شاهد سرمایه گذاری در دیگر بخش های مختلف شهرستان بود.

آبدانان خبر

انتهای پیام/س

نظر شما

دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیریت در وب سایت منتشر خواهد شد

تازه ترین مطالب