سرویس: علمی و فناوری
کد خبر: 39151
|
07:34 - 1398/08/04
نسخه چاپی

استارت‌آپ‌ها؛ بهترین درمان برای بهبود درد اقتصاد کشور

استارت‌آپ‌ها؛ بهترین درمان برای بهبود درد اقتصاد کشور
محقق ایرانی معتقد است: در وضعیت رکود اقتصادی، راه حل مشکلات همین استارت‌آپ‌ها هستند و باید قدر این استارت‌آپ ها را بدانیم زیرا اهمیت ندادن به استارت‌آپ‌ها مانع پیشرفت کشور می‌شود.

به گزارشايلام بيدار، «تیم اختراعات ایران در نمایشگاه بین‌المللی اختراعات جهان که با حضور ۱۵۰ کشور جهان در کشور ترکیه برگزار شد، رتبه سوم را از آن خود کرد.»

خبر از آن خبرها بود که عِرق ملی را به خروش می‌آورد و با خواندنش احساس افتخار و غرور سراپای وجود هر ایرانی را فرا می‌گرفت.

خبر را خواندیم و احساس غرور کردیم و دوست داشتیم با اعضای تیم نیز از نزدیک آشنا شویم تا درباره افرادی که اینگونه پرچم ایران را در عرصه علمی برافراشتند، بیشتر بدانیم.

از امیر عباس محمدی‌کوشکی یکی از اعضای تیم ایران دعوت کردیم تا به خبرگزاری فارس بیاید و ساعتی را میهمان ما باشد.

محمدی‌کوشکی که جوان ۲۱ ساله متولد ۱۳۷۷ و اهل اسفراین خراسان شمالی است تاکنون موفق به کسب مدال طلای المپیک نوآوری و جهانی اختراعات wico کره در سال ۲۰۱۹ و همچنین کسب مقام پژوهشگر برتر خاورمیانه در سال‌های ۲۰۱۸- ۲۰۱۹ شده است. همچنین اختراع وی با عنوان «لباس هوشمند سربازان» به همراه تیم ایران در مسابقات جهانی اختراعات و نوآوری ترکیه توانست رتبه کسب کند.

مشروح گفت‌وگوی ما با پژوهشگر و مخترع ایرانی را در زیر می‌خوانید:

* کسب جایزه ویژه از سوی محقق ایرانی در مسابقات جهانی اختراعات

فارس: ابتدا از مسابقاتی که در آن شرکت کردید، بگویید.

محمدی‌کوشکی: این مسابقات یکی از مسابقات معتبر جهانی در دنیاست، حدود 150 کشور در این مسابقات شرکت می‌کنند و سطح مسابقات در داوری سطح بالایی هست زیرا تمام تکنولوژی‌های دنیا در مسابقات ارائه شده و تمام اختراعات نیز جدید و غیرتکراری است یعنی تکنولوژی‌هایی در این مسابقات ارائه می‌شود که محققان در یک سال گذشته به آن دست یافته‌اند.

البته در بخش مسابقات نمایشگاه 40 کشور رقابت کردند ولی در بخش هوافضا 150 کشور بودند که نمایشگاه یک و نیم میلیون بازدید کننده داشت. 

داوران این مسابقات از دانشگاه‌ها انتخاب می‌شوند و همین امر سبب شده تا دانش به صورت تجربی و عملی به یک اندازه در مسابقات وجود دارد، البته رقابت در حوزه هوافضا بسیار سخت است زیرا مخترعان بسیاری در این حوزه شرکت می کنند.

فارس: شما در این حوزه چه کردید؟

محمدی‌کوشکی:ما در بخش هوافضا جایزه ویژه را گرفتیم.

فارس: جایزه ویژه چه جایزه‌ای است؟

محمدی‌کوشکی:این جایزه فقط به یک اختراع در مسابقات داده می‌شود و فقط در این حوزه به اختراع ما جایزه ویژه داده شد و رتبه سوم حوزه دفاعی را هم دریافت کردیم.

فارس: طرح شما چه بود؟

محمدی‌کوشکی:طرحی که ما ارسال کردیم طرح سرباز آینده است، این طرح حدود 4 سال پیش با یک اولویت پژوهشی جهانی شروع شد که تمام کشورها به آن نیاز دارند زیرا هر چقدر می‌گذرد جنگ دارای تکنولوژی بیشتری می شود و نیروی انسانی عملا در جنگ کمرنگ می شود که تکنولوژی بالای این طرح می‌تواند در جنگ‌ها به نیروی انسانی کمک کند.

* خواستم نیازی از جامعه را برطرف کنم

فارس: درباره طرح بیشتر توضیح دهید.

محمدی‌کوشکی: این طرح یک لباس است که قابلیت نمایش و کنترل علائم حیاتی بدن سرباز را دارد و این اطلاعات را به همراه علائم محیطی مانند دما و جی پی اس به سامانه‌ای انتقال می‌دهد، به عنوان مثال زمانی که تیر به سرباز اصابت می‌کند برای جلوگیری از بی‌هوشی و با استفاده از سنسورهای نبض، دستگاه شوکی که بر روی سمت چپ لباس قرار دارد، شوکی به قلب سرباز وارد می‌کند که باعث احیاء قلب می‌ شود.

این لباس دارای ال سی دی است و ال سی دی مانند تلفن همراه دارای پردازش رنگی است و می‌تواند فیلم پخش کند یا به سامانه ای ارسال شود.

لباس هوشمند سربازان مجهز به اسکنر است، اسکنر موجود در پوتین می‌تواند مین‌ها و مواد رادیو اکتیو را تا شعاع ۵ متر از سطح اسکن کند.

پوتین‌ها قادر به اسکن کردن ۳۰ تا ۴۰ سانتی‌متری زمین برای یافتن مین است و قابلیت اسکن مواد رادیو اکتیو و مین‌ها را دارد و تمامی موارد را با آلارم روی نمایشگر نمایش می‌دهد.

از آنجایی که این لباس مجهز به سنسورهای مختلفی است، زمانی که به سرباز گلوله‌ای اصابت می‌کند، این لباس با استفاده از سنسور نبض، بر اساس وضعیت علائم حیاتی چون کاهش نبض یا فشار خون، به قلب شوک وارد می‌کند تا سرباز بیهوش نشود، این کار از این طریق انجام می‌شود که بر روی سمت چپ لباس یک دستگاه شوک نصب شده است و از این طریق شوک به قلب سرباز مجروح وارد می‌شود.

این لباس قابلیت گرم کردن بدن در سرما و خنک نگه داشتن بدن در گرما را داشته و این لباس مجهز به ۱۲ سنسور است که نبض، فشار خون، رطوبت، دما، مختصات جغرافیایی، فاصله و نور و لیزر از جمله این سنسورها هستند.

علائم حیاتی و بدن یک سرباز بسیار مهم است، اینکه یک سرباز در کجای جبهه جنگ است و در چه وضعیت جسمانی و حیاتی به سر می‌برد برای تمام کشورها مهم است.

برخی کشورها ربات‌هایی ساخته اند شلیک می کند یا پدافند عامل است، اما پروژه ما یک لباس کاملا هوشمند است که از سه بخش تشکیل می‌شود، یک پوتین یک دستکش و یک لباس است، من یک طرح کارت بیمه هوشمند را هم ارائه کردم.

فارس: درباره این طرح هم توضیح دهید.

پروژه کارت بیمه هوشمند مانند کارت ملی است اما نمی‌توانم مسائل فنی آن را به طور کامل بیان کنم.

این کارت امنیت اطلاعاتی بالایی دارد و اطلاعات را به طور کامل ذخیره می‌کند.

این کارت می‌تواند جایگزین دفترچه بیمه و حتی پرونده‌های پزشکی فرد باشد اما کارت به صورتی طراحی شده که حتی اگر کارت مفقود شود بیمار می تواند بدون کارت به پزشک مراجعه کند.

کارت هوشمند سلامت موجود کنونی از لحاظ  اقتصادی صرفه ندارد زیرا کارت باید وارد یک دستگاه شود و نیاز به اینترنت دارد اما سیستم ما به صورتی طراحی شده که اگر کارت مفقود شود هم کارایی دارد و حتی بدون اتصال به اینترنت هم می‌توان از آن استفاده کرد.

شاید بیمار به بیمارستان مراجعه کرده باشد و اینترنت قطع باشد در اینصورت اگر کارت برای کار کردن نیاز به اینترنت داشته باشد بیمار باید معطل اتصال به اینترنت بماند اما از طریق این کارت اتصال به اینترنت نیست و اطلاعات در خود کارت ذخیره می‌شود.

به طور مثال فردی در جایی خلوت تصادف کرده و کسی همراهش نیست، اورژانس به بالای سر بیمار می‌رسد اگر نداند که بیمار مثل به یک دارو حساسیت دارد و دارویی را بدون آگاهی از این اطلاعات به بیمار تزریق کند چه اتفاقی رخ می‌دهد؟ از طریق کارتی که ما طراحی کردیم این مشکلات پیش نمی‌آید زیرا تمام اطلاعات بیمار در کارت همراه وی ذخیره شده است.

پرستاران برای رسیدگی اولیه به بیمار نیاز به اطلاعات اولیه‌ای درباره بیمار و سوابق بیماری وی دارند که می‌توانند از طریق این کارت به تمام اطلاعات پزشکی بیمار دست یافته و از طریق آن مراحل درمانی را آغاز کنند.

این طرح دارای سیستم امنیتی بسیار بالایی هم هست که می‌توان سِرور آن را در وزارت بهداشت نصب کرد.

ما برای اجرای این طرح فعالیت‌های مختلف در کشورهای دیگر را بررسی و 400 مقاله مطالعه کردیم.

البته پیش از این هم من دستکش هوشمند را برای کوهنوردان طراحی کردم که این دستکش به تجاری سازی رسیده است.

فارس: دستکش هوشمند چه قابلیت‌هایی دارد؟

محمدی‌کوشکی:این دستکش دمای لازم برای کوهنوردان را در دمای منفی 40 درجه تامین می‌کند، تمام امکانات لازم برای کوهنوردان را دارد، یک ال سی دی دارد که مختصات جغرافیایی و علائم حیاتی بدن را نشان می دهد طول و عرض جغرافیایی را برای مرکز اطلاع رسانی می‌کند و زمانی که علائم حیاتی بدن و مختصات جغرافیایی را می‌سنجد در مکان‌هایی که آنتن نیست هم می‌تواند اطلاعات را به مرکز ارسال کند.

با توجه به اینکه یکی از مشکلات حال حاضر برای کوهنوردان گم شدن آن ها در ارتفاعات است، به همین دلیل این دستکش‌ها برایشان مورد نیاز است، جی پی اس ها هم از طریق ماهواره اطلاعات را تبادل می کند و هزینه بالایی دارد به همین دلیل ایده دستکش ها بسیار اهمیت دارد.

یکی از ظرفیت های مهم دستکش هوشمند این است که با وجود استفاده کامل، باتری آن  12 ساعت کار می‌کند.

هدف من این بوده که یک ایده یا اختراع و پژوهش یا پروژه ای را شروع کنم که یک سری از نیازهای جامعه را برطرف کند

یک سری ایده‌ها کاربرد و بازار ندارند و مفید نیستند اما برای ایده‌های کاربردی باید زیرساخت صادرات این محصولات و بازارسازی در کشور دیگر نیز فراهم شود.

* استارت‌آپ‌ها درمان درد اقتصاد

فارس: این زیرساخت‌ها  به چه صورت باید فراهم شود؟

محمدی‌کوشکی: در کشور ما آنچنان به تجاری سازی بها داده نمی شود و در راه استارتاپ‌ها سنگ اندازی می کنند، در صورتیکه در وضعیت رکود اقتصادی، راه حل مشکلات همین استارتاپ‌ها هستند و باید قدر این استارتاپ ها را بدانیم زیرا اهمیت ندادن به استارتاپ ها مانع پیشرفت کشور می شود.

البته در سال های گذشته با وجود سورنا ستاری معاون علمی و فناوری ریاست جمهوری به استارتاپ‌ها اهمیت داده شده اما هنوز دانش بنیان بودن محصولات به آن معنای واقعی وجود ندارد.

* مخترعان در صورت حمایت می‌توانند مشکلات کشور را برطرف کنند

فارس: این واقعی بودن چطور معنا می‌یابد؟

محمدی‌کوشکی:مقاله ‌ها باید فناوری و تکنولوژی جدید را شناسایی کرده و حداقل یک مشکل جامعه را برطرف کند در غیر اینصورت نوشتن مقالات و پایان نامه ها چه فایده‌ای دارد؟

بومی سازی محصولات بسیار برای کشور مهم است زیرا صرفه اقتصادی دارد و از ارزبری نیز جلوگیری می کند، ایران با توجه به مخترعان زیادی که دارد اگر زیرساخت فراهم شود در زمینه‌های بسیاری می‌توانیم محصولات بومی تولید کنیم.

اگر به اختراعات و طرح‌های دانش بنیان بها داده شود که حداقل مخترعان ما بتوانند طرح‌های خود را بدون هزینه در مسابقات شرکت دهند، شاید بتوان تسهیلات بسیاری را از سازمان ملل هم برای این بخش دریافت کرد.

* برای کسب موفقیت چه باید کرد

فارس: خود مخترعان برای رسیدن به موفقیت چه باید بکنند؟

محمدی‌کوشکی: آنچه من به عنوان یک جوان می‌توانم بگویم این است که باید در بحث اختراعات پشتکار داشته باشی و ناامید نشوی تا بتوانی اختراع را به محصول تبدیل کرده و تجاری سازی کنی.

* پیشنهاد برای مسؤولان در زمینه بهبود وضعیت دانش‌بنیان

فارس: چه پیشنهادی برای مسؤولان دارید؟

محمدی‌کوشکی:اگر مانند دفتر ارتباط با صنعت در دانشگاه‌ها دفتر ارتباط با بازار هم راه‌اندازی شود مشکلات فروش محصولات برطرف می‌شود؛ از طرفی مخترعان نیز باید مواردی از سرمایه گذاری و تجاری سازی بدانند، سرمایه گذاران نیز باید ایده‌های مورد نیاز را بشناسند، ما ایده و اختراع را می‌آوریم بعد نیاز بازار و کارخانجات را می‌سنجیم در صورتیکه باید اول نیازها و اولویت های صنایع مشخص باشد بعد از آن ایده مطرح شود تا سرمایه گذار هم بر روی این ایده سرمایه گذاری کند.

باید نیازها شناسایی شود تا ایده پردازان هم به این سمت سوق یابند و فارغ التحصیلان ما بیکار نمانند، اگر نیازها شناسایی و ایده‌ها تجاری سازی شود بسیاری از متخصصان دانشگاه ها فعال می‌شوند

اگر زیرساخت ها فراهم شده و محصولات مورد حمایت قرار گیرد این مشکلات برطرف می شود اما در حال حاضر کارهای پیشرفته ای از سوی ایده پردازان هست که حمایت نمی‌شود، اگر این ها حمایت شود می‌توانند مشکلات کشور را برطرف کند.

واقعا مسؤولان باید پشتیبان مخترع و پژوهشگر باشند، ما امیدمان این است که با حمایت مسؤولان بتوانیم مشکلی از جامعه حل کنیم.

بسیاری از ایده پردازان در کشور هستند که دیده نمی‌شوند این ها باید دیده شوند تا در مراحل بعدی بتوانند به خود دولت کمک کنند.

اینکه فارغ‌التحصیلان ما بیکار هستند شاید به این دلیل باشد که نیازها شناسایی نشده تا آنها بتوانند نیازها را برطرف کنند، باید کسی باشد حمایت کند که طرح ها عملی شود.

انتهای پیام/ش

نظر شما

دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیریت در وب سایت منتشر خواهد شد