سرویس: اجتماعی
کد خبر: 39063
|
10:36 - 1398/07/30
نسخه چاپی

ارتقای شاخص‌های جمعیتی، نیازمند برنامه جامع و فراگیر است

ارتقای شاخص‌های جمعیتی، نیازمند برنامه جامع و فراگیر است
استاد مدیریت استراتژیک در نظام سلامت گفت: بدون برنامه جامع، فراگیر و متوازن، شاخص‌های جمعیتی ارتقاء نخواهد یافت.

به گزارشايلام بيدار،خلیل علی محمدزاده پزشک و استاد دانشگاهبا اشاره به نامه 20 مهرماه 1398 وزیر بهداشت، درمان و آموزش پزشکی به محضر مقام معظم رهبری(مدظله العالی) درباره «مسأله مهم تحولات جمعیت» اظهار داشت: این نامه سند مهم و درستی است و چنین اقدامی از سوی وزارت در وهله نخست بی سابقه و قابل تقدیر است.

وی گفت: نمکی در همین مدت کوتاه نشان داده که وزیر بهداشت متفاوتی است و با انصاف، استقلال و جدیت بیشتری نسبت به سایرین، در برخی عرصه‌ها، اقدامات و اصلاحات لازم مدیریتی را پیگیری می‌کند.


*اجرای سیاست‌های کلی سلامت جمعیت  به اقدام درخوری منجر نشده است

وی با یادآوری بعضی از کلید واژه‌های این نامه از جمله نرخ باروری کلی(TFR) بیان داشت: در بخش اول این نامه بحث اختلاف در عدد این شاخص از 1.7 تا 2.1 فرزند مطرح شده و نتیجه‌گیری درستی صورت گرفته و آن اینکه TFR ایران در محدوده 1.7 تا 1.84 است. اما باید دید اعدادی نظیر 2.1 را در این چند سال چه کسانی در آن وزارتخانه اعلام کرده‌اند و یا به عبارتی سفارش داده‌اند و اعدادی نزدیک به 1.7 تا 1.8 را چه افرادی استدلال کرده‌اند و نتیجه اینکه تاکنون اجرای فراگیر سیاست‌های کلی سلامت جمعیت در راهبردی‌ترین بخش مربوطه به اقدام درخوری منجر نشده است.

دارنده جایزه ملی جمعیت «ایران جوان بمان» به لزوم ارائه یک برنامه جامع، فراگیر و متوازن در مدیریت سلامت جمعیت کشور اشاره کرد و گفت: با تحولات لازم در این بخش، مراقبت‌های مربوط به بهداشت خانواده، مادر و کودک کامل‌تر و دقیق‌تر از قبل انجام خواهد شد. شبکه چند صد هزار نفری رابطین و بهورزان با عزمی جزم برای تحقق راهبرد جدید جمعیتی کشور فعال خواهند شد و وظایف تولیتی وزرات بهداشت در تمام عرصه‌ها با ساماندهی و نظارت پذیری بهتری انجام خواهد‌پذیرفت.

وی با ذکر این مطلب که از سال 1390 تا 1395 فعالان جمعیتی در حوزه‌های گوناگون از جمله در حوزه بهداشتی و درمانی کلیه اصلاحات ضروری در این زمینه را احصاء و مورد پژوهش قرار داده‌اند، گفت: آنچه در نامه وزیر بهداشت به محضر مقام معظم رهبری در بخش اقدامات نوشته شده، گوشه‌ای از مواردی است که پیش‌تر نیز مکتوب شده بود، ولی قطعا همین موارد هم تنها با گفتن و نوشتن و بدون زمینه‌سازی و تدارک آموزش‌های لازم در دانشگاه‌ها و تغییر در رویکردها، نگرش‌ها و سیاست‌ها و تدوین محورهای اجرایی روشن در کلیه سطوح مدیریتی و انتشار درون بخشی و برون بخشی مفاهیم، الزامات و ملاحظات آن میسور نخواهد شد.

*13 سال از مدت 40 ساله پنجره طلایی جمعیتی ایران سپری شده

این استاد مدیریت استراتژیک در نظام سلامت با تاکید بر این نکته که 13 سال از مدت 40 ساله پنجره طلایی جمعیتی ایران سپری شده است و متاسفانه اکثر دستگاه‌های مرتبط با این امر دچار غفلت هستند و فرهنگ‌سازی در این ارتباط کمرنگ است، تصریح کرد: باید با کار کارشناسی و با شفافیت هر چه بیشتر، مسؤولین مستقیم این موضوع، کلیه قوانین و دستورالعمل های لازم در این مسأله را در راستای تحقق کامل اهداف استراتژیک مورد اصلاح قرار دهند، تا در عمل و در فضای آموزشی دانشگاه ها و محیط گفتمانی جامعه، نتایج مورد انتظار بروز کند.

علی محمدزاده با اشاره به تجارب قبلی و تاکید بر این نکته که با حفظ وضعیت حاکم و صرف پذیرش موضوع در سطح بالای مدیریتی، در ارتباط با شاخص‌های جمعیتی اتفاق مهمی صورت نگرفته است، اظهار داشت: من و سایر همکاران فعال در حوزه تبیین بیانات و رهنمودهای جمعیتی مقام معظم رهبری در طی سالیان اخیر، با برگزاری صدها جلسه دانشگاهی، نخبگانی و اندیشه ورزی، هر آنچه از قوانین و دستورالعمل ها که نیاز به تغییر و ارتقاء دارند را مورد بحث و تحلیل قرار دادیم و سرانجام با ارائه راهکارهای مناسب جمع بندی و منتشر کردیم و خوشبختانه همه اینها امکان عملیاتی شدن داشته و در دسترس نیز هستند.


وی به عنوان مثال کتاب دو جلدی مدیریت سلامت و تناسب جمعیت را معرفی کرد که اغلب مطالب آن در دانشگاه‌ها و درجمع استادان و دانشجویان رشته‌های مختلف علوم پزشکی ایراد شده است.

این استاد مدیریت استراتژیک در نظام سلامت ضمن تشکر از برنامه‌های مفید سیما از جمله برنامه «بدون تعارف» که اخیرا با هدف آگاهی بخشی به جامعه و ترویج گفتمان جمعیتی در بین نسل جوان و با مشارکت فکری آن‌ها تولید می‌شود، با تقدیم دو کتاب مورد اشاره به وزیر محترم بهداشت و همکاران ایشان، ابراز امیدواری کرد که همه دستگاه‌ها و سازمان‌های مرتبط با شاخص‌های جمعیتی در سه قوه، به وظایف خود در این دوران حساس عمل کنند و هشدارهای کارشناسان جمعیت شناس و جمعیت پژوه و همچنین انذارهای مقام معظم رهبری را که در زمره بزرگترین استراتژیست‌های سیاسی و دینی دنیا هستند را جدی بگیرند.

انتهای پیام/ش

 

نظر شما

دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیریت در وب سایت منتشر خواهد شد