سرویس: علمی و فناوری
کد خبر: 38977
|
08:47 - 1398/07/28
نسخه چاپی

دانشگاه‌ها باید پیش‌قراول ارتباطات بین‌المللی باشند

دانشگاه‌ها باید پیش‌قراول ارتباطات بین‌المللی باشند
رئیس دانشگاه تهران گفت: باید برای پیشرفت بیشتر در حوزه فناوری‌های نوین در صحنه بین‌المللی فعالیت گسترده‌تری انجام دهیم و دانشگاه‌ها باید به عنوان پیش‌قراولان ارتباطات بین‌المللی در حوزه تخصصی خودشان فعالیت‌هایشان را افزایش دهند.

به گزارشايلام بيدار،محمود نیلی احمدآبادی رئیس دانشگاه تهران با بیان اینکه ایران در فناوری‌های نوین جایگاه مناسبی در دنیا دارد، گفت: خوشبختانه‌ جایگاه ایران در فناوری‌های نوین در دنیا خوب  است و در حوزه تحقیق و فعالیت‌های دانشگاهی نیز وضعیت خوبی داریم.

* در پیاده سازی تکنولوژی عقب هستیم

وی افزود: متاسفانه ما در پیاده‌سازی تکنولوژی در همه حوزه‌ها از جمله کشاورزی و تولیدات صنعتی عقب هستیم. در واقع باید به این نکته اشاره کنم آن ارزش افزوده‌ای که فناوری‌های نوین در دنیا ایجاد کرده‌اند ما نتوانستیم در کشور ایجاد کنیم.

* چالش اصلی ما استفاده کاربردی از فناوری‌های نوین است

نیلی‌احمدآبادی تصریح کرد: در حال حاضر چالش اصلی ما در ایران این است که برای استفاده کاربردی از فناوری‌های نوین بر روی آنها فکر شود.

* نظام جمهوری اسلامی تصمیم دارد از علم و دانش در همه زمینه‌ها استفاده کند

رئیس دانشگاه تهران همچنین درباره دیدار مقام معظم رهبری با دانشگاهیان، خاطرنشان کرد: این موضوع که مقام معظم رهبری با دانشگاهیان دیدارهای مختلفی دارند، نشان می‌دهد که نظام جمهوری اسلامی تصمیم دارد از علم و دانش در همه زمینه‌ها استفاده کند. در واقع به دانشمندان بها داده و آنها را حمایت می‌کند به طوری که نظام اسلامی با این کار به لحاظ معنوی و مادی یک پیام بزرگ را به همه دانشگاهیان اعلام می‌کند.

* دیدارهای مقام معظم رهبری چراغ راه کودکان و نوجوانان را مشخص می کند

وی ادامه داد: دیدارهای مقام معظم رهبری با دانشگاهیان به دانشمندان و اساتید دلگرمی و انگیزه می‌دهد و همچنین به دستگاه‌های دولتی سیاست‌های کنونی نظام را اعلام و در واقع برای جوانان چراغ راه آینده‌ را مشخص می‌کند.

* اعلام مواضع مشخص در زمینه علمی از سوی مقام معظم رهبری بسیار ارزشمند است

نیلی احمدآبادی افزود: مشخص ساختن مسیر حرکت نوجوانان باعث می‌شود که آنها بدانند اگر در زمینه علمی گامبردارنددر آینده مورد توجه و تشویق قرار می‌گیرند و در نهایت آینده‌شان تضمین و تأمین خواهد شد. این در حالی است  که اعلام مواضع مشخص در زمینه علمی از سوی مقام معظم رهبری بسیار ارزشمند است.

* باید در بحث بودجه اقتصادی سیاست‌گذاری درستی انجام شود

رئیس دانشگاه تهران گفت:‌ صحبت‌های مقام معظم رهبری در دیدار با دانشگاهیان و نخبگان کشور به عنوان یک جریان در همه بحث‌های سیاستی و اجرایی باید برنامه‌ریزی و دنبال شود که در این زمینه ما در کشور دچار کاستی هستیم. یعنی علت اینکه یافته‌های ما در دانشگاه‌ها به طور کلی در صنعت و حوزه‌های مختلف پیاده نمی‌شود به دلیل جدایی و همچنین جزیره‌ای نگاه کردن است که در این رابطه باید در بحث بودجه اقتصادی سیاست‌گذاری درستی انجام شود.

* پیشرفت علمی ایران در دنیا مشخص است

وی دربارهانکار کردنپیشرفت‌های علمی توسط برخی افراد خاطرنشان کرد: پیشرفت علمی ایران در دنیا مشخص است اگر کسی در این رابطه پیشرفت‌های علمی را انکار کند، اهمیت ندارد چون گزارشات رسمی نشان‌دهنده پیشرفت‌های قابل توجه کشور ایران است به طوری که شیوه انتشار علم امروز در دنیا به راحتی قابل مشاهده است چرا که مستندات آن در مراجع و منابع موثق علمی انتشار یافته و قابل انکار نیست.

* دانشگاه ها  باید پاسخ  نقدهای علمی بدهند

نیلی احمدآبادی افزود: بعضی از افراد به شیوه‌های علمی ما ایراد می‌گیرند که برخی از این ایرادات ممکن است درست باشد و برخی دیگر نادرست است که در  این رابطه باید پاسخ این نقدها را بدهیم. در واقع مهمترین کار دانشگاه‌ها این است که هر کسی از مراکز علمی انتقاد می‌کند بشنویم و در ادامه آن بخشی که درست است را بپذیریم و بخش دیگری که از فعالیت‌های علمی سوء استفاده می‌شود را پاسخ دهیم.

رئیس دانشگاه تهران در پایان گفت: برای پیشرفت علمی باید در صحنه بین‌المللی فعالیت خود را افزایش داده به طوری که دانشگاه‌ها باید به عنوان پیش‌قراولان ارتباطات بین‌المللی فعال‌تر شوند، در واقع این بزرگ‌ترینعاملی است که هرگونه بداندیشی و حرف خلاف را سرکوب می‌کند. از طرفی باید به این نکته اشاره کنم در حال حاضر دانشجویان خارجی وقتی وارد دانشگاه‌های کشور ما می‌شوند خودشان اعتراف می‌کنند آنچه که ما می‌بینیم و با آنچه که می‌شنیدیم متفاوت است.

انتهایپیام/ش

 

نظر شما

دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیریت در وب سایت منتشر خواهد شد