سرویس: وبگردی
کد خبر: 38792
|
07:04 - 1398/07/21
نسخه چاپی

یک پند طلایی به عربستان؛ امنیت وارداتی نیست!

یک پند طلایی به عربستان؛ امنیت وارداتی نیست!
وزارت دفاع آمریکا (پنتاگون) با انتشار بیانیه ای اعلام کرد که مارک اسپر وزیر دفاع آمریکا با استقرار سه هزار سرباز آمریکایی در عربستان سعودی به همراه تجهیزات نظامی و دفاعی، موافقت کرده است.

به گزارشايلام بيدار، وزارت دفاع آمریکا (پنتاگون) با انتشار بیانیه‌ای اعلام کرد که مارک اسپر وزیر دفاع آمریکا با استقرار سه هزار سرباز آمریکایی در عربستان سعودی به همراه تجهیزات نظامی و دفاعی، موافقت کرده است.

هیچ کارشناس سیاسی آمریکایی نمی‌تواند دورنمای سیاست‌های آمریکا را در سایه هرج و مرج ایجاد شده در موضع گیری‌های واشنگتن در زمان ریاست جمهوری دونالد ترامپ رییس جمهور این کشور نسبت به مسائل خطیر بین المللی، پیش بینی کند.

ترامپ مدتی قبل گفته بود که ارتش آمریکا خاورمیانه را ترک خواهد کرد و این کشور هرگز خود را درگیر مشکلات داخلی این منطقه نمی‌کند. وی حتی از سیاست‌های دولت‌های سابق آمریکا که این کشور را در جنگ‌های بی فایده گرفتار کردند، انتقاد کرد، اما دیری نپایید که آمریکا به شکلی ناگهانی اعلام کرد که قصد استقرار ۳ هزار سرباز همراه با تجهیزات جنگی و دفاعی را در عربستان سعودی دارد.

کارشناسان معتقدند که این رفتار‌ها و سخنان، نشانه وجود نوعی ناهماهنگی و هرج و مرج در دولت آمریکا، نبود یک استراتژی مشخص و روشن در این دولت درباره مسائل گوناگون و همچنین اختلاف نظر شدید میان مسئولان آمریکایی درباره اوضاع منطقه است.

البته برخی از تحلیلگران سیاسی وابسته به آل سعود معتقدند که این تصمیم آمریکا برای تقویت موضع عربستان سعودی در هر گونه گفت و گوی احتمالی با ایران است به ویژه که اخباری درباره تلاش کشور پاکستان برای کاهش تنش میان ایران و عربستان سعودی جهت ایجاد زمینه گفت و گوی فراگیر برای حل اختلافات فی مابین منتشر شده است.

اما گروه دیگری از تحلیلگران سیاسی، نظری کاملا متفاوت دارند و معتقدند که این تصمیم آمریکا برای به شکست کشاندن هر نوع تلاش برای کاهش تنش میان ایران و عربستان سعودی است تا به این شکل آمریکا به دوشیدن عربستان سعودی به عنوان گاو شیرده و چپاول منابع این کشور ادامه دهد. این تحلیلگران جهت اثبات مدعای خود، به سخنان اخیر ترامپ اشاره کردند که گفت، ریاض موافقت کرده که هزینه اعزام نیرو‌های آمریکایی برای دفاع از عربستان سعودی را بپردازد.

اما صرف نظر از اینکه کارشناسان سیاسی چه نظری درباره اعزام نیرو‌های آمریکایی به عربستان سعودی دارند، یک واقعیت، انکارناپذیر است و آن است که، امنیت وارداتی نیست و این کشور‌های منطقه هستند که باید خود، امنیت را برای منطقه ایجاد کنند. همچنین نباید فراموش کرد که هر نوع حضور نیرو‌های بیگانه در منطقه، عامل بی ثباتی هر چه بیشتر منطقه است که رویداد‌های چند دهه گذشته بهترین گواه بر این مدعاست؛ بنابراین حکمت و عقل ایجاب می‌کند که کشور‌های منطقه وارد دور باطل ایجاد شده توسط آمریکا و دیگر طرف‌هایی نشوند که نسبت به منابع ملت‌های منطقه چشم طمع دارند، دور باطلی که هدف از آن ایجاد فتنه، هرج و مرج و درگیری در منطقه است.

انتهای پیام/ش

نظر شما

دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیریت در وب سایت منتشر خواهد شد

تازه ترین مطالب