سرویس: علمی و فناوری
کد خبر: 38753
|
07:01 - 1398/07/20
نسخه چاپی

پرداخت تسهیلات دانشجویی بعد از بازگشت از اربعین

 پرداخت تسهیلات دانشجویی بعد از بازگشت از اربعین
تسهیلات دانشجویی اعزام به اربعین بعد از برگشت به زائران پرداخت می‌شود؛ برخی دانشجویان به این موضوع انتقاد دارند اما پرداخت‌کننده تسهیلات استدلال‌هایی برای این شیوه دارد.

به گزارشايلام بيدار، دانشگاه‌ها برای اعزام دانشجویان به اربعین حسینی تسهیلاتی را در نظر می‌گیرند؛ از جمله این حمایت‌ها، تسهیلات صندوق رفاه دانشجویان برای عتبات و تسهیلات دانشگاه‌ها است که در دو قالب اعزام انفرادی و اعزام از طریق کاروان عتبات پرداخت می‌شود.

دانشجویان برای حضور در اربعین حسینی می‌توانند از تسهیلات صندوق رفاه دانشجویان یا تسهیلات دانشگاه‌ استفاده کنند

به این صورت که اگر متقاضی دریافت وام از صندوق رفاه، از طریق کاروان‌های عتبات اعزام شود، به دانشجوی مجرد یک میلیون تومان و به دانشجویان متأهل یک میلیون و ۵۰۰ هزار تومان پرداخت خواهد شد و اگر دانشجو به صورت آزاد و انفرادی در اربعین حاضر شود از ۷۰۰ هزار تومان تسهیلات استفاده خواهد کرد.

اما شرایط دریافت این تسهیلات به گونه ای است که برخی دانشجویان نسبت به آن انتقاد دارند.

*وام اعزام به اربعین بعد از برگشت داده می‌شود

کاظم مزینانی یک دانشجوی متقاضی حضور در اربعین و استفاده از تسهیلات مربوط در گفت‌وگوبا خبرنگار گروه علمی و دانشگاهی خبرگزاری فارس درباره نحوه پرداخت تسهیلات اربعین، گفت: صندوق رفاه دانشجویان این تسهیلات را پس از بازگشت دانشجو از اربعین پرداخت می کند و دریافت این تسهیلات منوط به ارایه اسکن صفحه مشخصات و صفحهممهور به مهر خروج در گذرنامه است.

دانشجوهای متقاضی دریافت وام اربعین باید گذرنامه خود را که مهر خروج و ورود در آن ثبت شده را ارائه کنند و پس از بازگشت از اربعین تسهیلات اختصاص یافته را دریافت خواهند کرد

وی گفت: پرداخت این تسهیلات به دانشجویان به خودی خود بسیار کمک کننده است اما اگر این تحصیلات قبل از اعزام پرداخت می‌شد، بهتر بود.

*حمایت صندوق‌های قرض‌الحسنه از حضور دانشجویان در اربعین

خبرنگار فارس این موضوع را پیگیری کرده است.

مجید سرسنگی معاونت فرهنگی و اجتماعی دانشگاه تهران درباره این انتقاد، گفت: علاوه بر اینکه دانشجویان می‌توانند برای دریافت وام از صندوق رفاه درخواست بدهند، دانشگاه تهران هم باوجود همه مشکلات مالی امسال، تلاش کرد که در حد توان به حضور دانشجویان در اربعین کمک کند.

وی با اشاره به تسهیلات اضافه در نظر گرفته شده برای دانشجویان، گفت: برای اینکه زائران با آسایش بیشتری این سفر معنوی را انجام دهند، دانشگاه مبلغ کمی را به صورت بلاعوض به دانشجویانپرداختکرده است؛ همچنین امکان استفاده از وام صندوق باقرالعلوم دانشگاه به مبلغ ۵۰۰ هزار تومان برای زائران اربعین فراهم شد و حتی به تعدادی از کسانی که در پرداخت هزینه‌ها مشکل داشتند مساعدت شد و هزینه‌های آنان تامین شد.

وی خاطر نشان کرد: امسال ۳ کاروان از دانشگاه تهران به اربعین اعزام می شود که یک کاروان از پردیس کشاورزی و منابع طبیعی در کرج و یک کاروان از پردیس ابوریحان در پاکدشت است که شامل دانشجویان، اعضای هیات علمی و کارمندان می‌شود؛ همچنین یک کاروان دانشجویی متشکل از ۳۰۰ دانشجو با همت بسیج دانشجویی اعزام شده‌ است.

*ورود کانون خیرین دانشگاه‌ها به حمایت‌های اربعین

وحید شال چی معاون فرهنگی دانشگاه علامه طباطبایی نیز در گفت‌وگوبا خبرنگار گروه علمی و دانشگاهی خبرگزاری فارس، اظهارداشت: بودجه فرهنگی دانشگاه‌ها محدود است و هنوز برای تسهیلات قرعه‌کشی داریم؛ از این رو از کمک خیرین هم استفاده کرده‌ایم؛ به این ترتیب بخشی از هزینه‌ها را دانشگاه تقبل می‌کند، بخشی از هزینه‌ها وام است و بخشی از هزینه را هم برای افرادی که توان مالی محدود دارند، خیرین می‌پردازند؛ البته در این باره بسیار با حساسیت برخورد می‌کنیم که شان دانشجوها حفظ شود. 

شال‌چی با بیان اینکه هر دانشگاه کانون خیرینی دارد، خاطر نشان کرد: البته این رویه در دیگر بخش‌ها از جمله غذای دانشجویی هم وجود دارد و به بخشی از دانشجوها که برای خرید فیش غذای دانشجویی در مضیقه هستند هم توسط کانون خیرین دانشگاه‌ها کمک می‌شود.

*استدلال الزام ثبت مهر خروج و ورود عراق در پاسپورت برای پرداخت تسهیلات

خبرنگار فارس این موضوع را از صندوق رفاه دانشجویان پیگیری کرده است و مسئول مربوط در صندوق استدلال این شیوه عمل را توضیح داد.

علیرضا سجادی معاون امور دانشجویان صندوق رفاه دانشجویان در گفت‌وگوبا‌ خبرنگار گروه علمی و دانشگاهی خبرگزاری فارس، اظهارداشت: دریافت تسهیلات عتبات و اربعین پس از بازگشت زائر و با ارایه مهر ورود و خروج در گذرنامه انجام می‌شود.

با احراز زائر و مسافر بودن دانشجو از طریق درج مهر خروج و ورود در گذرنامه، از ایجاد هر گونه شائبه و سوء استفاده در هزینه کرد  تسهیلات مربوط پیشگیری می‌شود

وی گفت: حتما نیاز است که مسافر بودن زائر احراز شود و خروج و ورود انجام شده باشد.

سجادی توضیح داد: این شیوه اقدام، برای جلوگیری از ایجاد هر گونه شائبه انتخاب شده است تا شاهد هیچ سوء استفاده‌ای در هزینه کرد این تسهیلات نباشیم.

معاون امور دانشجویان صندوق رفاه دانشجویان ادامه داد: برای دانشجویانی که در قالب کاروان‌های ستاد عتبات اعزام می‌شوند، اطلاعات مسافران به صورت سیستمی منتقل می‌شود. 

*تسهیلات دانشگاه‌ها اضافه‌بر وام صندوق رفاه دانشجویان

به این ترتیب به نظر می‌رسد با وجود تسهیلات صندوق رفاه دانشجویان برای اعزام به عتبات، دانشگاه‌ها هم تسهیلاتی را برای حضور دانشجویان در اربعین در نظر گرفته‌اند و تاحدی نیاز دانشجویان به دریافت تسهیلات صندوق رفاه کاهش یافته است.

انتهایپیام/ش

نظر شما

دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیریت در وب سایت منتشر خواهد شد

تازه ترین مطالب