سرویس: جهاد و مقاومت
کد خبر: 38681
|
08:10 - 1398/07/17
نسخه چاپی

رضا برجی در آیین تقدیر از عوامل «کمان» :

نشریه «کمان» سوره ادبیات بود

نشریه «کمان» سوره ادبیات بود
عکاس دوران دفاع مقدس با اشاره به اینکه سرهنگی و بهبودی بدون هم در نشریه کمان به جایی نمی‌رسیدند، گفت: کمان به قله‌ها نزدیک شد و در واقع سوره ادبیات بود.

به گزارشايلام بيدار،  اولین نشست «باهمستان» با هدف تقدیر از دوهفته نامه «کمان» و تجلیل از مرتضی سرهنگی سردبیر، هدایت‌الله بهبودی مدیر مسئول، احد گودرزیانی مدیر داخلی و کوروش پارسانژاد طراح این نشریه در ساختمان مرکزی سازمان تبلیغات اسلامی برگزار شد.

در این مراسم رضا برجی عکاس و مستندساز جنگ در سخنانی با بیان اینکه برخود لازم دانستم تا در این مراسم حضور پیدا کنم، گفت: چند روزی کسالت داشتم و از خانه بیرون نیامده بودم اما امروز با خودم گفتم حتما باید در این مراسم حضور پیدا کنم زیرا ما باید امروز از جا برخیزیم، کلاه سر برداریم و به آقای سرهنگی و آقای بهبودی تعظیم کنیم.

وی با اشاره به اینکه نشریه کمان به پختگی‌های خوبی رسیده بود و به قله نزدیک شده بود، گفت: یکی از اتفاقات مهم در نشریه کمان این بود که این دو بزرگوار همدیگر را به خوبی پوشش می‌دادند و در واقع نوع نگاه سرهنگی و بهبودی بود که که کمان را به اوج رساند.

وی ادامه داد: به نظر من هر کدام از این دو عزیز به تنهایی نمی‌توانستند موفق شوند و اگر امروز شاهد موفقیت آنها هستیم برای این است که این کار را با هم انجام دادند.

برجی کمان را سوره ادبیات انقلاب اسلامی دانست و گفت: همانطور که سوره در زمینه هنر فعالیت می‌کند کمان هم سوره‌ای برای ادبیات بود و تفاوتش با جاهای دیگر این بود که هر کجا می‌رفتید به شما چای می‌دادند اما اگر می‌خواستید به کمان بروید باید با خود قند و چای می‌بردید.

وی با اشاره به ساخت فیلم مستند مدالهای شکسته با الهام از مطالب نشریه کمان گفت: کمان بدعت‌های زیبایی از خود برجای گذاشت مثلاً مطلبی با عنوان نام «این ژنرال را به خاطر بسپارید» نهایتاً تبدیل شد به فیلم مدال‌های شکسته که در جشنواره سیما به عنوان بهترین فیلم ۵ سال تلویزیون انتخاب شد در حالی که این مستند شاید آنچه باید یک مستند داشته باشد نداشت اسامی آن واقعی نبود، چهره‌ها نمایش داده نمی‌شد، زبان اصلی عربی بود اما مردم به آن توجه کردند زیرا جنس حرف‌هایی که در آن زده می‌شد متفاوت بود.

این نویسنده ادبیات انقلاب اسلامی با بیان این که کمان دشمن را آنگونه که بود به ما نشان داد، گفت: کمان آن سوی خاکریزها را هم به ما نشان داد و جنگ را درست نوشت. در واقع کمان ادبیات محض دفاع مقدس بود و اهالی آن نشان دادند که می‌توانند کاملاً حرفه‌ای از جنگ صحبت کنند

برجی اهالی کمان را همسو با خواست مخاطب معرفی کرد و گفت: کمان کاری کرد که انتظار مخاطب هر روز بالا برود و این اتفاق اهالی کمان را وادار می‌کرد که خودشان را مطابق با خواست مخاطب تطبیق دهند. در واقع این نشریه کلاس خوبی بود و منبع خوبی شد برای کسانی که از جنگ می‌نویسند و راه درست نوشتن درباره جنگ را به ما یاد داد.

در ادامه حسین دهباشی مستندساز طی سخنانی با بیان اینکه من به نمایندگی از خوانندگان نشریه کمان اینجا حضور دارم، گفت: کمان تأثیر زیادی روی نسل آن موقع داشت ذهن نسل ما را شخم زد، بذر پاشید و آبیاری کرد.

وی کمان را نشریه سراسر نوآوری دانست و گفت: این نشریه از اسمش، طراحی‌اش، رنگ‌بندی‌اش قطع‌اش و دیگر خصوصیاتش نوآوری محض بود و تأثیرش هم گفتنی نیست.

دهباشی نوع نگاه کمان به جنگ را متفاوت دانست و گفت: نوع نگاه این نشریه به جنگ جنسش را متفاوت کرده بود و من به نمایندگی از خوانندگان کمان و به عنوان کسی که این نشریه را خوانده و زندگی‌اش زیر و رو شده دست این دو بزرگوار را می بوسم.

در این مراسم سعید صادقی، عکاس جنگ نیز دقایقی سخنرانی کرد.

او ضمن تقدیر از زحمات دست اندرکاران مجله کمان گفت: در روزهایی که در روزنامه جمهوری اسلامی با مرتضی سرهنگی و هدایت الله بهبودی همکار بودیم، هر بار از مناطق جنگی به تهران می آمدم، قلم و نوشته های این دو بزرگوار بود که قاب دوربین من را پخته تر و عمیق تر می کرد.

صادقی همچنین به فعالیتش در زمینه پیدا کردن سوژه های عکس های جنگی اش در روزگار کنونی اشاره کرد و گفت: این کار هم یادگاری از دوران همکاری من با کمان بوده و همیشه بابت چیزهایی که در این مجله آموختم، شکرگذار خدا هستم.

در بخش دیگری از این مراسم محمود جوانبخت از نویسندگان دوران دفاع مقدس که در دفتر ادبیات مقاومت حوزه هنری مشغول به فعالیت است در این نشست با اشاره به اینکه خود را از شاگردان شهید آوینی می دانم، گفت: بخشی از نویسندگان دوران دفاع مقدس از زه «کمان» شهید آوینی بیرون آمدند.

وی با بیان خاطراتی از اولین برخوردهایش با شهید آوینی به طرح این موضوع پرداخت که در دوران پیش از انقلاب ادبیات داستانی ایران دست گروه های سیاسی با اندیشه های چپ بود و مرحوم آوینی شاگردانش را با ابیات مقاومت آشنا کرد و دفتر ابیات مقاومت حوزه هنری یک مکتب در این حوزه شد.

در ادامه این نویسنده ادبیات دفاع مقدس با بیان خاطره ای از دعوت به همکاری اش در روزنامه «سلام» گفت: بعد از این دعوت مشورتی با شهید آوینی انجام دادم و او پاسخ داد که این پیشنهاد را قبول کنم و اندیشه های خودم را در آن منعکس کنم.

جوانبخت یادی هم از نشریه کمان کرد و با اشاره به اینکه این نشریه به عنوان خانه ما بود و در روزنامه سلام هم خیلی سریع خبر مربوط به انتشار آن را بازتاب دادم، گفت: امروز باید به طرح این سوال پرداخت که چرا نشریه کمان تعطیل شد و نتوانست ادامه پیدا کند؟

مرتضی سرهنگی سردبیر، هدایت‌الله بهبودی مدیر مسئول، احد گودرزیانی مدیر داخلی و کوروش پارسانژاد طراح مجله کمان هم سخنرانان بعدی این مراسم بودند. آن ها ضمن بیان خاطراتی از دوران هشت ساله انتشار کمان، به بیان تلویحی علت تعطیلی آن اشاره کردند و عامل تعطیلی را مشکلات اقتصادی و بدعهدی برخی از مسئولان و سازمان ها در یاری رساندن به این مجله دانستند.

لذت کارگروهی در نشریه کمان

مرتضی سرهنگی، سردبیر نشریه کمان و از اعضای دفتر ادبیات مقاومت حوزه هنری با اشاره به ۲ تحولی که نشریه کمان رقم زد، گفت: نشریه کمان یک کارگروهی بود و همه ما در این نشریه لذت کارگروهی را تجربه کردیم.

وی ادامه داد: ۲۰۰ شماره این نشریه را منظم منتشر کردیم به غیر از یک شماره که مادر آقای گودرزیانی به رحمت خدا رفت و به حدی در این نشریه اعضای تحریریه به هم پیوسته شده بودند که بدون حضور یک نفر هم امکان کار وجود نداشت.

سرهنگی تأکید کرد: یکی از سالم ترین نگاه ها به حوادث و افراد انقلاب در نشریه کمان جای داشت و امروز این نشریه به عنوان یک سرمایه ملی است که باید برای جوانان حفظ شود و به دست آنها سپرده شود تا گره ها را بازکنند و کار را ادامه دهند و امیدواریم این نشریاتی بهتر از کمان منتشر شوند.

«کمان» نمی توانست ادامه پیدا کند

هدایت الله بهبودی، مدیر مسئول نشریه کمان هم بعد از سرهنگی پشت تریبون رفت و با اشاره به محدود بودن تعداد اعضای ثابت این نشریه، یادی از دیگر همکارانش کرد و توضیحاتی درباره تعطیلی این نشریه داد و اینکه امکان ادامه فعالیت در آن مقطع وجود نداشت.

شایسته بودن کمان برای تحقیقات علمی

بهبودی همچنین گفت: کمان در بین نشریات دوران دفاع مقدس دارای جایگاه است و درباره آن تاکنون چند تحقیق در مقطع کارشناسی ارشد هم انجام شده است.

احد گودرزیانی که در زمان انتشار کمان مدیرداخلی آن را برعهده داشت دیگر سخنران نشست «باهمستان» بود، وی با اشاره به تأثیرگذاری این نشریه را بر مخاطبانش بالاترین تیراژ این نشریه ۷ هزار نسخه اعلام کرد و کمان را نشریه ای موثر دانست که برآن کارهای تحقیقاتی و علمی هم انجام شده است.

احد گودرزیانی در یادداشتی که برای این مراسم نوشته بود، توضیحات کاملی از روند انتشار کمان ارائه داد و در انتهای مراسم، از دست اندرکاران کمان، تجلیل شد. (متن کامل)

تقدیر از کمان در چند جشنواره مطبوعات داخلی

کوروش پارسانژاد، مدیر هنری نشریه کمان ضمن بیان خاطراتی درباره چگونگی آشنایی اش با مدیران این نشریه و ابراز ناراحتی اش از تعطیلی این نشریه بعد از ۲۰۰ شماره، گفت: زمانی که این نشریه تعطیل شد آماده بودم که تا ۲۰۰ شماره دیگر برای جلد و صفحات آن کارهای گرافیکی و تصویرسازی انجام دهم.

وی توضیحی هم درباره گرافیک (خلاقانه) دو رنگ این نشریه داد و گفت: این نشریه چندبار در جشنواره مطبوعات مورد تقدیر قرار گرفت.

 

انتهای پیام/ر

نظر شما

دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیریت در وب سایت منتشر خواهد شد

تازه ترین مطالب