سرویس: ورزشی
کد خبر: 38674
|
07:04 - 1398/07/17
نسخه چاپی

کاراته ایران سوار بر قطار پر پیچ و خم المپیک/ سهمیه‌های که در چنگ ایران است

کاراته ایران سوار بر قطار پر پیچ و خم المپیک/ سهمیه‌های که در چنگ ایران است
ؤ المپیک 2020 توکیو در حالی شهریور ماه سال آینده به میزبانی ژاپن برگزار خواهد شد که تیم ملی کاراته ایران سوار بر قطار المپیکی در پیچ و خم مسیر مسابقات با قدرت در حال حرکت است.

به گزارشايلام بيدار، بزرگترین آوردگاه ورزش دنیا یعنی المپیک، این بار قرار است در سال 2020 به میزبانی کشور ژاپن یا همان کشور آفتاب تابان برگزار شود، در این رویداد بزرگ جهانی برای اولین بار تاتامی کاراته در شهر توکیو پهن خواهد شد، به هر حال مهد کاراته دنیا در سرزمین چشم بادامی‌ها است و آنها نیز برای رسیدن به مدال خوش رنگ طلای المپیک توکیو می‌خواهند از این فرصت بزرگ میزبانی بیشترین بهره را ببرند و بیشترین مدال را کسب کنند، به هر حال شاید کاراته برای اولین و آخرین بار در رویدادی به نام المپیک حضور داشته باشد و این بزرگترین فرصت برای کشور میزبان است تا در پایان این رویداد بزرگ دنیا سهم مدال های طلای کشورش بیشتر از همه کشورها باشد.

البته تمام کشورها برای رسیدن به ایستگاه پایانی توکیو طبق برنامه ریزی فدراسیون جهانی کاراته حرکت می‌کنند، فدراسیون جهانی کاراته نیز مثل همیشه بدنبال سهم خواهی از کاراته دنیا بوده و مسیر سخت و پرفراز و نشیبی را برای کاراته‌کاهای کل دنیا در نظر گرفته است. به هر حال تیم‌های حاضر در این رقابت‌ها هر بار برای حضور در یک مرحله از مسابقات لیگ جهانی هزینه‌هایی را باید به کشور میزبان پرداخت کنند که سهم فدراسیون جهانی کاراته از این کیسه‌ای که برای تمام کشورهای دنیا دوخته، خیلی هم کم نیست!

حالا تقریبا بیش از یک سال است که تمام کاراته‌کاهای دنیا آستین های خود را بالا زده‌اند و سوار بر قطاری شده‌اند که مسیر پایانی آن شهری است به نام توکیو، شهری که قرار است میزبان بزرگترین رویداد دنیا باشد، اما بدون شک با مهندسی پر ایراد فدراسیون جهانی قطعا تمام کاراته‌کاهای دنیا با تنی خسته و فرسوده به شهر توکیو خواهند رسید.

یکی از ایرادهای بزرگی که می توان به فدراسیون جهانی وارد کرد، طراحی مسیر کاراته‌کاها برای رسیدن به المپیک توکیو است، مسیری که واقعا فرسایشی طراحی شده، چون هر کاراته‌کایی که می‌خواهد در بزرگترین رویداد دنیا حضور داشته باشد، باید در تمام کاراته‌ وان هایی که طبق تقویم فدراسیون جهانی برگزار می‌شود، حضور داشته باشد تا از این ماراتن سخت و طاقت فرسا عبور کند و جا نماند. کاراته ایران هم از جمله کشورهایی است که علاوه بر صاحب نام بودن در این رشته، یکی از مدعیان اصلی کسب مدال طلا در المپیک است، اما فشردگی برگزاری مسابقات و آسیب هایی که در این مسیر گریبان ورزشکاران را می‌گیرد بدون شک باعث می‌شود تا در المپیک توکیو نمایش جذابی از کاراته‌کاهای ایران و سیار کشورها را شاهد نباشیم، چرا که آنها با این فشردگی برگزاری مسابقات در طول یک سال اخیر و ادامه مسیر باقی مانده، با تنی خسته به توکیو خواهند رسید.

در هر صورت قطار المپیک در حال حرکت است و هر کسی از این قطار جا بماند بدون شک در ایستگاه پایانی حضور نخواهد داشت و به همین دلیل با برنامه ریزی دقیق مسئولان فدراسیون کاراته کشورمان، مردان و بانوان کشورمان پرقدرت در تمام رویدادها حضور دارند. اینکه تیم ملی کاراته مردان و بانوان کشورمان در کمتر از 40 روز باید در یک مرحله لیگ جهانی حضور پیدا کنند و در هر رویداد هم عنوان قهرمانی را کسب کنند این یک خواسته بدون منطق است، چرا که فشردگی مسابقات روی ملی پوشان تاثیر می‌گذارد و به همین دلیل در طول یک سال گذشته شاهد بودیم که نتایج رقم خورده در مسابقات مختلف برای همه کشورهای دنیا متفاوت بوده است. کاراته ایران در طول چند سال اخیر، سه بار عنوان قهرمانی جهان، سه بار قهرمانی آسیا و سه بار قهرمان لیگ جهانی کاراته وان شده و آقایی خود را در کاراته دنیا به همه ثابت کرده است.  حالا نیز با عملکردی که کاراته ایران طی یک سال اخیر در بخش مردان و بانوان داشته تقیریبا سهمیه‌های المپیک در چنگ ملی پوشان ایرانی است.

البته با وجود این همه فشردگی که فدراسیون جهانی در برگزاری مسابقات در نظر گرفته باز هم کاراته ایران در تمام مسابقات کاراته وان ها مدال آور بوده، آنهم با رنگ‌های متفاوت و این موضوع نشان می‌دهد که ملی پوشان ایرانی انگیزه بسیار زیادی دارند تا ابتدا سهمیه المپیک را کسب کنند و پس از آن مدال خوشرنگ المپیک توکیو را از آن خود کنند.

آخرین رویدادی که کاراته ایران در آن حضور داشت، مسابقات لیگ جهانی روسیه 2019 بود که تیم ملی کاراته ایران با کسب 3 مدال طلا، یک نقره و یک برنز عنوان قهرمانی ششمین مرحله لیگ برتر کاراته وان 2019 در مسکو را بدست آورد. نتیجه رقم خورده در بخش مردان و بانوان در روسیه بدون شک برای ورزش ایران قابل قبول است، اما این نتیجه رقم خورده پایان کار کاراته ایران نبوده و نیست، چرا که هنوز نزدیک به 8 رویداد دیگر تا اردیبهشت ماه سال آینده باقی مانده که پرونده نهایی سهمیه‌های المپیک در مسابقات گزینشی پاریس بسته خواهد شد و سهم هر کشوری برای حضور در المپیک به صورت قطعی مشخص خواهد شد. البته مسابقات لیگ جهانی پاریس اوایل سال 2020 (اوایل اسفندماه سال جاری) به میزبانی کشور فرانسه برگزار خواهد شد و در آن رقابت‌ها نیز چهار نفر برتر هر وزن در رنکنیگ المپیک سهمیه حضور در المپیک توکیو را کسب خواهند کرد و در واقع بخش عمده‌ای از سهمیه‌ها در این رقابت‌ تقسیم خواهد شد.

*حسنی پور: نباید مغرور شویم

سعید حسنی پور مربی تیم ملی کاراته با اشاره به اینکه با کسب مدال در مسابقات روسیه تیم ملی ایران نباید مغرور شود، گفت: به نظرم، نباید در این پروسه‌ای که تا المپیک پیش رو داریم با نتایج  این چنینی مغرور شویم و حتی در مسابقاتی که ممکن  است آنطور که دلمان می‌خواهد و انتظاری که از بچه‌ها داریم و انتظاری که بچه‌ها از خودشان دارند اجرا نشود ناامید شویم. قطعا در این ماراتن باقی مانده فشار مسابقات روی بازیکنان زیاد خواهد بود، اما باید همه با هم کمک کنیم تا در المپیک  توکیو برای کشورمان افتخارآفرینی کنیم. اینکه ما فقط بخواهیم به فکر کسب سهمیه المپیک باشیم کافی نیست؛ باید به فکر مدال المپیک باشیم. فکر می‌کنم آن بازیکنی موفق می‌شود که فکر، رفتار حرفه‌ای و رفتار المپیکی داشته باشد. 

6 سهمیه باقی مانده در هر وزن نیز به شیوه‌های مختلفی تقسیم خواهد شد، یک سهمیه در هر وزن به ژاپنی ها اختصاص خواهد یافت و با توجه به اینکه آنها میزبان این رویداد بزرگ هستند، یک سهمیه برای آنها در نظر گرفته شده و 5 سهیمه باقی مانده نیز، یک سهم برای نمایندگان قهرمان در قاره‌ها، یک سهمیه از طریق وایلد کارت و 3  سهمیه نیز در مسابقات کسب سهمیه المپیک که اوایل بهار سال آینده (1399) به ورزشکاران برتر هر وزن در مسابقات لیگ جهانی پاریس تعلق خواهد گرفت. در هر صورت مسیر رسیدن به المپیک؛ مسیر بسیار دشواری است اما با عملکردی که ملی پوشان ما در رویداد‌های یک سال اخیر داشته اند و با امتیازهایی که کسب کرده‌اند، تقریبا شرایط مناسبی برای کسب سهمیه المپیک دارند.

البته پیش از آغاز مسابقات لیگ جهانی کاراته وان روسیه تازه ترین رنکینگ المپیکی ورزشکاران از سوی فدراسیون جهانی کاراته اعلام شد که بر اساس آن از میان 6 سهمیه کومیته مردان و زنان، کاراته کاهای ایران  تقریبا شرایط مناسبی داشتند، حال اینکه با حضور در مسابقات لیگ جهانی روسیه و کسب مدال های، طلا، نقره و برنز تغییرات خوبی نیز در جایگاه رنکینگ ملی پوشان کشورمان رقم خورده که به زودی رنکنیگ المپیکی ملی پوشان کشورمان از سوی فدراسیون جهانی اعلام خواهد شد.

*روحانی: کار کاراته‌کاها برای کسب سهمیه دشوار است

حسین روحانی مربی تیم ملی کاراته با اشاره به مسیر پیش روی کاراته تا المپیک توکیو اظهار داشت: کاراته ایران در ششمین مرحله مسابقات لیگ جهانی عنوان قهرمانی را کسب کرد. با نتایجی که در این رقابت‌ها برای همه کشورها رقم خورد واقعا سطح فنی مسابقات مشخص است. متأسفانه در مسیر مسابقات لیگ جهانی اتفاقی که رخ داده، این است که فدراسیون جهانی به قدری برگزاری مسابقات گزینشی المپیک را فشرده چیده که این موضوع شرایط را برای همه کشورها سخت کرده است. تمام کاراته کاهای دنیا باید دائم آماده باشند و این موضوع کار را برای همه کشورها سخت کرده است. بیش از یک سال و نیم است همه کشورها هر 40 روز یکبار در یک مسابقه حضور پیدا می‌کنند و این باعث می‌شود بدن ورزشکاران مستهلک شود. بازیکنان ما هم از این قاعده مستثنی نیستند و فشار زیادی را تحمل می‌کنند.

روحانی نیز با اشاره به اینکه با مدالی که ملی‌پوشان در مسابقات روسیه کسب کردند جایگاه آنها در رنکینگ تغییر می‌کند و حتی دیگر نفراتی که چندین مرحله در گردونه مسابقات حضور داشتند آنها نیز امتیازاتی را کسب کردند. حالا با نتایجی که رقم خورد حساسیت در رقابت بین برخی از اوزان بیشتر می‌شود؟، گفت: شرایط طوری است که باید همه تلاش کنند، شاید برخی‌ها کنار تیم نیستند تا شرایط را ببینند اما واقعاً مدال گرفتن در مسابقات کاراته وان خیلی سخت و مهم شده است. برنامه‌ریزی‌ها خیلی فشرده است، اما بچه‌های ما با تمام توان مبارزه می‌کنند. ما اینجا فارغ از هر نتیجه که کسب کردیم و هر مقامی که به دست آوردیم باید بدانیم این موضوع برای ما تمام نشده است. این ماجرا زمانی تمام می‌شود که مشخص می‌شود سهمیه را چه کسانی کسب کردند، ما با این نتیجه‌ای که کسب کردیم دلیل بر پایان کار نیست تمام بچه‌ها این موضوع را می‌دانند. مسابقات روسیه با تمام نتایج به تاریخ پیوست و حالا تمام فکر و ذهن ما روی مسابقات بعدی متمرکز شده است و کاراته وان روسیه هم مثل دیگر مسابقات بود که بحث امتیاز و رنکینگ برای همه ما مهم بود.

در هر صورت طی کردن مسیر المپیک برای کاراته ایران واقعا دشوار و پیچیده است، اما مردان و بانوان کشورمان تقریبا نیمی از این مسیر را با موفقیت طی کرده اند و اوایل بهار سال آینده به ایستگاه پایانی کسب سهمیه المپیک خواهند رسید. شاگردان هروی و خوش قدم برای اینکه از این گردنه پرپیچ و خم بتوانند عبور کنند به چند فاکتور مهم نیاز دارند، ابتدا اینکه باید فکر حرفه‌ای، رفتار حرفه‌ای و رفتار المپیکی داشته باشند تا به المپیک برسند، نکته دوم اینکه مسئولان فدراسیون کاراته با همین روند به حمایت های خود از تیم ملی کاراته مردان و بانوان ادامه دهند تا این کاروان با موفقیت به سر منزل مقصود برسد.

نکته آخر اینکه در طول چند ماه گذشته شاهد بودیم که وزیر ورزش و جوانان با حضور در اردوهای تیم ملی مدام بار را روی دوش ملی پوشان کاراته ایران سنگین تر کرده و در هر بازدیدی که از اردوهای تیم ملی کاراته داشته از انتظارات بسیار بالای خود از کاراته ایران سخن گفته است. در نشست ستاد عالی بازی‌های المپیک، پارالمپیک به منظور بررسی برنامه‌های فدراسیون کاراته برای کسب سهمیه المپیک، سلطانی‌فر در صحبت‌های خود این چنین اظهار داشت: معتقدم در المپیک آینده کاراته حماسه ساز می‌شود و امیدوارم حداقل با سه مدال تاریخ سازی کند.

حال سر صحبت ما با مسئولان ورزش کشورمان است، آنهایی که شاید خیلی اطلاعات دقیقی از تاریخ کاراته دنیا ندارند و خیلی اطلاع ندارند که المپیک قرار است در مهد کاراته دنیا یعنی ژاپن برگزار شود و بدون شک در آوردن مدال از چنگ چشم بادامی‌ها کار بسیار سختی است، پس برای اینکه این اتفاق بزرگ رخ دهد، همه جامعه کاراته و مسئولان ورزش دست به دست هم دهند تا ملی پوشان کاراته ایران در آرامش کامل و به دور از فشار روحی و روانی تمرینات خود را ادامه دهند تا در المپیک توکیو بهترین نتایج را برای کاراته ایران رقم بزنند.

انتهای پیام/ش

نظر شما

دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیریت در وب سایت منتشر خواهد شد

تازه ترین مطالب