سرویس: اقتصادی
کد خبر: 38573
|
08:55 - 1398/07/14
نسخه چاپی

استارتاپی که با کمک مساجد بنگاه‌های کوچک را تأمین مالی می‌کند/ تلاش برای پیاده کردن مدل موفق «گرامین»

استارتاپی که با کمک مساجد بنگاه‌های کوچک را تأمین مالی می‌کند/ تلاش برای پیاده کردن مدل موفق «گرامین»
یک استارتاپ با تکیه بر جوامع محلی، خیریه‌ها و مساجد به تأمین مالی خرد بنگاه‌های کوچک می‌پردازد.

به گزارشايلام بيدار،  عده‌ای از جوانان دانش آموخته دانشگاه تهران و دانشگاه شریف در قالب یک استارتاپ با همکاری عده‌ای پزشک و وکیل خیرخواه و داوطلب با حضور در مسجد روستای گل تپه ورامین اقدام به تامین مالی خرد برخی کسب و کارهای کوچک در این منطقه کرده و زمینه اشتغال 63 نفر را فراهم کردند.

دانیال رضاپور بنیانگذار استارتاپ کارماران در گفت‌وگو با خبرنگار اقتصادی خبرگزاری فارس، افزود: به تازگی یک رویداد استارتاپی برگزار کردیم که برای کسب و کارهای کوچک در مناطق محروم در زمینه راه‌اندازی، توسعه و یا برای خروج از رکود آنها کمک می‌کنیم.

وی گفت: خدمات ما در 4 حوزه تأمین مالی که به وسیله پلت‌فرم کارماران دات آی آر در روش کرودلندینگ یعنی تأمین مالی جمعی مبتنی بر قرض‌الحسنه انجام می‌شود و در این زمینه یک نهاد واسط را مانند یک خیریه و یا مسجد و یا هیأت بزرگ را به عنوان نهاد واسط پیدا می‌کنیم. 

* تامین مالی از طریق شبکه قرض‌دهندگان

به گفته مدیرعامل این استارتاپ یک نهاد اجتماعی مانند خیریه، مسجد، هیأت بزرگ و یا یک سازمان مردم نهاد NGO را پیدا می‌کنیم که به وسیله آن نهاد اجتماعی کسب‌وکارها را شناسایی و با آنها در مناطق مختلف ارتباط می‌گیریم و افراد متقاضی به آن نهاد مراجعه می‌کنند و داستان کسب و کار خود را می‌گویند و در آنجا یک نفر از آنها را آموزش می‌دهیم تا کسب و کارها را هدایت کرده و وقتی که طرح توجیهی کسب و کار به دست آمد سپس آن نهاد اجتماعی مانند هیأت امنای یک مسجد ضمانت اجرایی فرد متقاضی را انجام می‌دهند. 

وی گفت: مدل ما برای تأمین مالی خرد مثل بانک گرامین بنگلادش و مدل کیوا در آمریکا است که به آنها وام‌های خرد می‌دهیم و کسب و کارهای آنها آنالیز می‌شود و به فرد آموزش‌دیده یا (کاردان) وقتی طرح توجیهی کسب و کار ارائه شد آن طرح به ما معرفی می‌شود. 

رضاپور با بیان اینکه عمده اعضای این استارتاپ فارغ‌التحصیلان دانشگاه تهران و دانشگاه شریف هستند، گفت: الان 5 نفر به صورت متمرکز حضور دارند، ولی از طریق شبکه کارآفرینان دانشجویی 30 نفر فعال هستند و طرح‌های توجیهی را در صنعت‌های مختلف مانند دام سبک، خیاطی، دوزندگی، صنایع غذایی خانگی بررسی می‌کنند. 

وی گفت: ما خودمان به وسیله شبکه کارآفرین دانشجو آن طرح‌ها را بررسی می‌کنیم و سپس در پلت‌فرم خود منتشر می‌کنیم، از طرفی شبکه‌ای از قرض‌دهندگان داریم که در پلت‌فرم کسب و کار را مشاهده می‌کنند که چقدر وام بدهیم و چه مدت بعد از آن پس بگیریم و قرض‌ها مستمر، ولی کوچک مثلاً ماهی صد هزار یا 50 هزار تومان وام می‌دهیم. 

* خود استارتاپ در ضمانت بنیاد کرامت رضوی است

به گفته رضاپور، شبکه قرض‌دهندگان که به این استارتاپ اعتماد کردند، وام می‌دهند و اعتبار ما نیز از طریق بنیاد کرامت رضوی زیرنظر آستان قدس رضوی تضمین شده است و وامی که به افراد متقاضی می‌دهیم تفاوت‌هایی با وام بانکی دارد. در بانک باید خودتان پول به بانک بدهید و بانک تصمیم می‌گیرد که به چه کسی چقدر وام می‌دهد، اما در اینجا صاحبان پول تصمیم می‌گیرند چقدر وام به چه کسی بدهیم.

وی افزود: همچنین اساس ضمانت‌ها بر ضمانت اجتماعی استقرار دارد، اینجا کارمند رسمی نمی‌خواهیم که مناطق محروم کارمند رسمی ندارد، بلکه رتبه اجتماعی فرد ضامن او است. از طرفی گزارش مستمری از کسب و کار در اینجا ارائه می‌کند و مرتب گزارش می‌دهد که وام در کجا مصرف شده است به این ترتیب وام‌ها به انحراف نمی‌رود و تا زمانی که در حمایت ما قرار دارد، مشاوره خدمات مانند مشاوره بازار و بازاریابی به متقاضی ارائه می‌کنیم. 

* سازوکار بازپرداخت وام‌های خرد

رضاپور در مورد اینکه چگونه این پول‌های وام برگشت می‌خورد، گفت: هر طرح کسب و کاری که در پلت‌فرم منتشر می‌شود، بر  اساس مانیفست وام وقتی پرداخت می‌شود، بازپرداخت آن نیز مشخص است مثلاً تنفس 2 تا 3 ماهه در نظر می‌گیرند و بعد از آن بازپرداخت شروع می‌شود، مثلاً ماهانه  400 هزار تومان باید برگرداند و کل زمان وام 11 تا 12 ماه در نظر گرفته می‌شود که به اصطلاح روش تأمین مالی خرد یا میکروفاینانس گویند و سقف وام به هر کسب و کار حداکثر 30 میلیون تومان است. 

وی گفت: به مجرد اینکه وام به آن نهاد اجتماعی پرداخت شود، آن نهاد منابع را در اختیار ما می‌گذارد و ما بر اساس پلت‌فرم به متقاضی وام می‌دهیم.

* پرداخت 140 میلیون تومان وام به 20 کسب و کار ظرف سه ماه

رضاپور در مورد اینکه تاکنون چه مقدار وام پرداخت شده و چقدر اشتغال ایجاد شده است، گفت: تاکنون ظرف یک سال و نیم گذشته مطالعات انجام می‌شد، اما از سه ماه قبل که شروع به کار کردیم تاکنون 20 کسب و کار در مناطق حاشیه تهران راه‌اندازی شده و تأمین مالی خرد انجام شده و حدود 140 میلیون تومان وام قرض‌الحسنه خرد به این کسب و کارها پرداخت شده که منجر به اشتغال مستقیم 63 نفر شده، در برخی از این کارگاه‌ها یک نفر و در برخی تا 9 نفر مشغول کار شده‌اند. 

بنیانگذار استارتاپ کارماران گفت: 13 مهر ماه توانستیم 40 کسب و کار را در گل‌تپه ورامین با استفاده از نهاد اجتماعی خیریه پدر مهربان بقیع بررسی کنیم و برای این کسب و کارها تأمین مالی انجام شد. در این زمینه حدود 50 نفر سرمایه‌گذار نیک‌اندیش از پزشک و وکیل دور هم جمع کردیم و از آنها دعوت شد و آنها با صاحبان کسب و کار صحبت کردند و از نزدیک با آنها آشنا شدند.

وی گفت: این کسب و کارها در زمینه دام سبک، پرورش گوسفند، مرغ بومی، کارگاه خیاطی، کارگاه سنگ‌دوزی و ملیله‌دوزی لباس عروس، کارگاه جوراب‌بافی، نجاری، مبل‌سازی و فروشگاه غذای سالم مانند رب گوجه و آبغوره بود که منابع موردنیاز توسط افراد پزشک و وکیل تهیه شد و این افراد قرض‌دهنده بودند و به صورت وام قرض‌الحسنه تأمین مالی شد که کسب و کارها بعد از رونق پول این افراد را پس می‌دهند.

وی تأکید کرد: این کارها مبتنی بر سنت قرض‌الحسنه است که سودی دریافت نمی‌کنند و اصل پول را خیریه تضمین می‌کند.

* از استانداردهای کارآفرین برتر هر حوزه استفاده می‌کنیم

رضاپور با بیان اینکه از سه ماه قبل که استارتاپ شروع به کار کرد هنوز به سوددهی نرسیده و ما جریان درآمدی خود را در بازار تأمین مواد اولیه فراهم می‌کنیم، گفت: هنوز استارتاپ به سود نرسیده، اگر تعداد کارگاه‌ها مثلاً خیاطی به عدد قابل توجه برسد، تهیه نخ و پارچه به صورت عمده انجام می‌شود که هم قیمت تمام شده برای کارگاه‌ها کم می‌شود و هم خود ما سود می‌بریم و از طرفی استانداردسازی کسب‌وکارها را انجام می‌دهیم و لباسی که تولید می‌شود بر اساس استاندارد باشد و از طرفی نظام توزیع و فروش محصول را راه‌اندازی می‌کنیم. 

وی گفت: هنوز هزینه‌های ما پوشش داده نشده است و امیدواریم تا آخر سال این استارتاپ به سودآوری برسد.

رضاپور با بیان اینکه سبک زندگی اسلامی و ایرانی را هم پیگیری می‌کنیم گفت: برای ما مهم  است که چه محصولی تولید شود و اگر پوشاک تولید می‌شود علاوه بر داشتن استاندارد دارای الگوی اسلامی ایرانی باشد و در سبک زندگی ایرانی تعریف شده باشد. همچنین بازار محصولات را هم کمک می‌کنیم و ما شبکه خیران بازار داریم که افرادی هستند که می‌گویند، بر اساس این استاندارد محصولاتی تولید کنید که ما از شما خریداری می‌کنیم و خرید تضمینی محصولات باکیفیت و استاندارد مورد نیاز آنها انجام می‌شود. 

وی در مورد کیفیت تولید محصولات گفت: در هر صنعتی که می‌خواهیم وارد شویم قبل از آن کارآفرینان برتر آن حوزه را شناسایی می‌کنیم و استاندارد محصول را شناسایی کرده و به آن می‌رسیم و تمام کسانی که از خدمات آن استفاده می‌کنند بر اساس آن استاندارد محصول تولید می‌شود.

انتهای پیام/ر

نظر شما

دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیریت در وب سایت منتشر خواهد شد

تازه ترین مطالب