سرویس: دین و مذهب
کد خبر: 38442
|
07:56 - 1398/07/10
نسخه چاپی

اگر زمینی به سفر اربعین می‌روید از این نکات مهم غافل نشوید!

اگر زمینی به سفر اربعین می‌روید از این نکات مهم غافل نشوید!
هرچه به ایام اربعین بیشتر نزدیک می‌شویم شور و شوق زایران حسینی برای سفر به کربلا بیشتر می‌شود اگر زمینی به سفر اربعین می‌روید این گزارش را بخوانید.

به گزارشايلام بيدار، رای بازگشت از کربلا ۴ مسیر زمینی در نظر گرفته شده که بسته به اینکه شما قرار است به چه شهری بروید می‌توانید از این مسیر‌ها استفاده کنید.

گرچه طبق آمار، مرز مهران در سال‌های اخیر بیشترین میزان میزبانی از مسافران اربعین را داشته؛ اما سه مرز دیگر از جمله چذابه، شلمچه و خسروی هم مرز‌های دیگری هستند که زایران برای بازگشت به شهرهایشان این مرز‌ها را انتخاب می‌کنند.

محبوبیت مرز مهران

ممکن است این پرسش پیش بیاید که چرا در سال‌های اخیر مرز مهران بیشترین متقاضی را برای سفر به کربلا داشته است؟ برای پاسخ باید گفت مهران تنها شهر ایران است که در نقطه صفر مرزی با کشور عراق قرار دارد؛ به‌طوری که هنگام خروج از شهر مهران بلافاصله وارد پایانه مرزی می‌شوید. امروز نزدیکی مهران به مرز و ایجاد پارکینگ‌های بزرگ و سایر امکانات موجود در شهر از دیگر انگیزه‌های زایران برای انتخاب مرز مهران برای سفر به کشور عراق است. فاصله مهران تا کربلا ۲۷۵کیلومتر است و این در حالی است که فاصله دیگر مرز‌ها تا کربلا به‌مراتب بیشتر از این میزان است. از نظر امنیت هم مرز مهران در شرایط بسیار خوبی است. اگرچه مرز مهران روزی به‌عنوان تهدید قلمداد می‌شد، اما امروز این مرز یکی از امن‌ترین مرز‌های ایران است تا جایی که قسمت زیادی از صادرات کشور از این‌جا انجام می‌پذیرد. از این گذشته در آن سوی مرز مهران نیز امنیت برقرار است. استان واسط عراق در همسایگی مرز مهران قرار دارد که این استان نسبت دیگر مناطق عراق از امنیت قابل قبول‌تری برخوردار است.

مهران و سفر دومرحله‌ای

سفر تمام زایرانی که مرز مهران را برای بازگشت از تاریخ ۲۴ تا ۲۹ مهر انتخاب می‌کنند، دومرحله‌ای است. آن‌ها ابتدا از مرز مهران به یکی از شهر‌های کرمانشاه، همدان و یا اندیمشک حسب استان محل عزیمت منتقل می‌شوند و بعد از آنجا با وسایل نقلیه دیگر به مقاصد نهایی خود می‌روند.

بدین ترتیب آن دسته از افرادی که از شهر‌های البرز، گیلان، کردستان، قزوین، سمنان، زنجان، تهران، اردبیل، آذربایجان غربی و آذربایجان شرقی به کربلا سفر کرده بودند، باید از مرز مهران ابتدا به کرمانشاه بروند و سپس از آنجا راهی شهرهایشان شوند. زایرانی که از خراسان شمالی، خراسان رضوی، گلستان، مازندران و قم به زیارت رفته بودند باید ابتدا به همدان بروند و آن سری از زایرانی هم که از استان‌های مرکزی، چهارمحال‌وبختیاری، یزد، اصفهان و لرستان به کربلا رفته بودند، باید از مهران به اندیمشک رفته و از آنجا به شهر محل سکونت و یا عزیمتشان برسند.

بازگشت از سایر مرز‌ها

و، اما بازگشت از کربلا به جز مرز مهران از سه مرز چذابه، شلمچه و خسروی هم امکان‌پذیر است. زایرانی که می‌خواهند پس از بازگشت از کربلا به بوشهر، هرمزگان، سیستان و بلوچستان، کهکیلویه و بویراحمد، کرمان، چهارمحال‌و بختیاری، خراسان رضوی، خوزستان، تهران، اصفهان و فارس بروند، می‌توانند از اتوبوس‌هایی که در مرز شلمچه برای رفتن به شهر‌های ذکرشده وجود دارد، استفاده کنند. اما در مرز چذابه هم اتوبوس‌هایی برای سفر به شهر‌های اصفهان، یزد، کرمان، فارس، خراسان جنوبی، خوزستان، سمنان و تهران وجود دارد که برای زایرانی است که چذابه را برای بازگشت به شهرهایشان برمی‌گزینند. نقل و انتقال مسافران و زایران در مرز خسروی هم متناسب با شرایطی است که از قبل اعلام شده است.

سال‌ها این مرز قدیمی به روی کاروان‌های زوار بسته بود، اما امسال این مرز بازگشایی شد. مرز خسروی در ۲۰ کیلومتری شهر قصرشیرین واقع شده و نزدیک‌ترین نقطه از کشورمان به بغداد پایتخت عراق است. مرز خسروی شمالی‌ترین مرز رسمی عبور و مرور زائران ایرانی است و زائران پس از خروج از ایران وارد منطقه مرزی منذریه و سپس شهر خانقین، مقدادیه، منطقه بعقوبه و سپس وارد بغداد و پس از آن به زیارت کاظمین مشرف می‌شوند. فاصله این مرز رسمی تا بغداد (پایتخت عراق) ۱۹۰، نجف ۳۸۰، کربلا ۳۱۵، کاظمین ۲۰۳ و تا سامرا ۳۲۶ کیلومتر است. برای رسیدن به مرز خسروی اگر از استان‌های شمال‌غربی راهی این مرز می‌شوید از مسیر سنندج به کرمانشاه باید گذر کنید. اگر هم از استان‌های شمالی، مرکزی و شرقی به سمت کربلا راهی می‌شوید و مرز خسروی را برای خروج از کشور انتخاب می‌کنید از مسیر همدان به کرمانشاه باید بگذرید که بر سر راه شما گردنه اسدآباد و گردنه بیدسرخ قرار دارد، اما مابقی این راه یک مسیر هموار است تا به گردنه پاتاق در نزدیکی سرپل ذهاب برسید. سفر از استان‌های جنوبی هم این‌گونه است که از مسیر خرم‌آباد به کرمانشاه می‌رسید و بعد از کرمانشاه هم راهی شهرستان‌های غربی خواهید شد. در نقطه صفر مرزی و شهرستان قصرشیرین ۱۴ هتل برای پذیرش زوار عتبات عالیات احداث شده؛ بنابراین زایرانی که قصد سفر به کربلا از طریق مرز خسروی را دارند می‌توانند یک شب را در قصرشیرین اقامت کنند و صبح زود راهی مرز شوند.

اگر زمینی به سفر اربعین می‌روید از این نکات مهم غافل نشوید!

 

انتهای پیام/ش

نظر شما

دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیریت در وب سایت منتشر خواهد شد