سرویس: جهاد و مقاومت
کد خبر: 38416
|
08:48 - 1398/07/09
نسخه چاپی

کارشناس مسائل بین‌الملل :

نقش «محور مقاومت» در نظم جدید منطقه‌ای/ تجربه «دفاع مقدس» زمینه ساخت موشک و پهپاد را فراهم کرد

نقش «محور مقاومت» در نظم جدید منطقه‌ای/ تجربه «دفاع مقدس» زمینه ساخت موشک و پهپاد را فراهم کرد
احمد بخشایش اردستانی با تاکید بر اینکه جمهوری اسلامی ایران در ساخت پهپادها، موشک‌ها و تسلیحات نظامی خودکفا شده است، گفت: این دستاوردهای منحصر بفرد حاصل تجربیاتی است که ما در دوران دفاع مقدس آنرا کسب کرده‌ایم.

به گزارشايلام بيدار،  «وقتی صدام در جنگ تحمیلی کشور ما را موشک باران می‌کرد، ما موشک نداشتیم. چند فروند موشک از برخی کشورها می‌خریدیم چند فروند از آنها را به سمت پایگاه‌های نظامی عراق شلیک می‌کردیم و چند فروند را نگه می‌داشتیم تا بر روی آن‌ها بررسی و مطالعه کنیم. اما امروز در ساخت پهپادها، موشک‌ها و تسلیحات نظامی خودکفا شدیم؛ این دستاوردها حاصل تجربیاتی است که ما در دوران دفاع مقدس کسب کرده‌ایم.»

متن بالا برگرفته از سخنان «احمد بخشایش اردستانی» عضو پیشین کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس و کارشناس مسائل بین‌الملل است. در ادامه متن گفت‌وگوی خبرنگار ما با این کارشناس را در خصوص نقش تجربه دفاع مقدس در پیروزی‌های محور مقاومت را می‌خوانید.

دفاع‌پرس: چه عواملی باعث شد، رژیم بعث عراق به جمهوری اسلامی ایران حمله کند؟

عوامل متعددی منجر به حمله عراق به ایران شد. نخست اینکه بین ایران و عراق یک دشمنی وجود داشت؛ چون در سال ۱۹۷۵ یک قراردادی به نام الجزایر میان شاه و صدام امضا شد. این قرارداد مورد رضایت صدام نبود؛ بنابراین صدام به دنبال بهانه‌ای می‌گشت تا آن را جبران کند.

عامل دوم نظام بین‌الملل بود. چون نظام بین‌الملل بین دو قطب آمریکا و شوری (غرب و شرق) تقسیم شده بود؛ لذا سایر کشور‌ها بدون اجازه این دو طرف نمی‌توانستند وارد تعامل با همدیگر شوند. زمانی‌که انقلاب اسلامی در ایران به پیروزی رسید و شعار «استقلال، آزادی، جمهوری اسلامی» سر داد؛ علناً این امر بیان شد که ایران زیر سلطه شرق و غرب نیست، بلکه مستقل اداره می‌شود. شرق و غرب هیچ کدام این شعار را دوست نداشتند. اوایل گمان می‌کردند که این یک شعار داخلی است، اما به مرور زمان دریافتند که این شعار جدی و در حال اجرا است. همچنین آن‌ها شاهد بودند که مردم در نماز جمعه مرگ بر شوروی و مرگ بر آمریکا می‌گویند؛ از این رو صدام را مجهز کردند تا به نوعی جواب این شعار را داده باشند.

عامل دیگر سخنرانی‌هایی امام خمینی (ره) و دیگر بزرگان انقلاب بود. امام راحل در سخنان‌شان از موضع رهبر جهان اسلام صحبت می‌کردند، که این امر به مزاج صدام و عربستان خوش نیامد.

در دورانی که امام راحل در عراق تبعید بود، رابطه خوبی بین صدام و امام (ره) ایجاد نشد. رژیم پهلوی امام راحل را از ترکیه به عراق آورده بودند تا امام به مباحث علمی و دینی بپردازد و از مسائل سیاسی و مبارزه با شاه دست بکشد. طی مدتی که امام در عراق بودند، صدام حسین و عبدالرحمان عارف نتوانستند امام را به خطی که خودشان می‌خواهند، بیاورند. از این رو یک حالت کینه بینشان وجود داشت که در این امر خودش را در جنگ نشان داد.

عامل مهم دیگر این بود که صدام فکر می‌کرد چون ساختار حکومتی ایران با انقلاب اسلامی تغییر یافته و ضعیف شده است، ارتش نیز ضعیف شده و به گمان این‌که در طول یک هفته‌ ایران را فتح می‌کند و به خواسته‌هایش می‌رسد، به کشور ما حمله کرد. از سوی دیگر تحریک آمریکا در ایجاد جنگ نیز بی‌تاثیر نبوده است؛ زیرا آن‌ها عراق را تجهیز کردند که به ایران حمله کنند.

تمام این عوامل منجر شد که عراق به ایران حمله کند. زمانی‌که جنگ تحمیلی شروع شد، با وجود اینکه ارتش به طور کامل سازماندهی نشده بودند، اما در طول جنگ خودش را تقویت کرد. در طول تاریخ ایران قبل از پیروزی انقلاب در هر جنگ یا قراردادی، قطعه‌ای از سرزمین‌مان را از دست دادیم، اما در جنگ تحمیلی ذره‌ای از خاک کشورمان را به دشمن ندادیم؛ این باعث عزت و افتخار ایران در جنگ هشت ساله شد.

دفاع‌پرس: گفتمان‌انقلاب اسلامی را تا چه حد در حمله ددمنشانه صدام به ایران موثر می‌دانید؟

امام خمینی (ره) در بیانات‌شان سه موضوع «انقلاب، آزادی و جمهوری اسلامی را مطرح کردند؛ مساله استقلال به مزاج آمریکا و قدرت‌های بزرگ خوش نیامد. جمهوری (مردم سالاری)؛ چیزی که تا کنون در کشور‌های منطقه مثل امارات، قطر و عربستان این موضوع وجود نداشت؛ چون حکومت آنها یا پادشاهی یا مادام العمر است.

وقتی انقلابی در کشور رخ می‌دهد، تاثیرات آن بر جهان منعکس می‌شود مثل انقلاب فرانسه که در اروپا تاثیر داشت. ابرقدرت‌ها نمی‌خواستند که مردم با دیدن انقلاب اسلامی تحریک شوند و علیه‌شان قیام کنند.

گفتمان دیگری که در جمهوری اسلامی مطرح بود؛ آزادی است. مردم ما در فضای مجازی و ... نظرات خودشان را در مورد مباحث مختلف بیان می‌کنند در حالی‌که در کشور‌های عربی همچون قطر، عربستان، الجزیره و ... آزادی بیان وجود ندارد.

جمهوری اسلامی ایران در حال حاضر تنها کشوری است که در زمینه سیاسی مستقل است. از نظر سیاسی ما در سطح بالا قرار گرفتیم. در خصوص امنیت نیز موفق عمل کرده‌ایم؛ در زمینه موشک، پهپاد و ... موفقیت‌های خوبی بدست آوردیم که ناشی از جنگ هشت سال دفاع مقدس است.

ما در دو بعد سیاست و امنیت موفقیت بودیم؛ اما در خصوص اقتصاد متاسفانه قوی نبودیم و شعار را محکم دنبال نکردیم. کسانی که متولی امور اقتصادی بودند، نه اراده‌اش رو داشتند و نه هدف‌شان این بود که ما را به منزل مقصود برسانند.

دفاع‌پرس: به نظر شما نقش کشور‌های منطقه‌ای و فرامنطقه‌ای در حمایت تسلیحاتی صدام چقدر بوده است؟

اگر اعراب دشمن مشترکی داشته باشند، با هم متحد هستند؛ زمانی‌که اسرائیل دشمن مشترک کشور‌های عربی بود، با هم متحد بودند تا اینکه جنگ اعراب و اسرائیل فرسایشی شد و اعراب را خسته کرد. در مورد انقلاب اسلامی وقتی می‌خواستند انقلاب را به خاطر شعارهایش از بین ببرند، به صدام حسین خیلی کمک کردند. دو کشور عربستان و کویت کمک‌های مالی زیادی به عراق کردند.

کویت دستمزدش را از صدام گرفت. عربستان هم با وجود اینکه می‌دانستیم علیه کشور ما به صدام کمک کرده است باز هم چشم‌هایمان را به روی فعالیت‌هایش بستیم، اما از آنجایی که عربستان به خاطر اینکار تنبیه نشد، در حال تکرار فعالیت‌ها و حرکت‌های گذشته خود است. کینه‌هایش را آشکارا بیان می‌کند. به نظرم نقش کشور‌های عربی و شورای همکاری خلیج فارس در حمله به ایران زیاد بود. آن زمان حدود ۲۷ کشور به عراق و سه کشور (لیبی، سوریه و کره شمالی) به ایران کمک می‌کردند. این کمک‌ها بیشتر معنوی بود.  

دفا‌ع‌پرس: به نظر شما نقش تجربه دفاع مقدس در پیروزی‌های محور مقاومت در عراق، سوریه، لبنان و ... چه میزان بود؟

وقتی صدام در جنگ تحمیلی کشور ما را موشک باران می‌کرد، ما موشک نداشتیم. چند فروند موشک از برخی کشورها می‌خریدیم چند فروند از آنها را به سمت پایگاه‌های نظامی عراق شلیک می‌کردیم و چند فروند را نگه می‌داشتیم تا بر روی آن‌ها بررسی و مطالعه کنیم. اما امروز در ساخت پهپادها، موشک‌ها و تسلیحات نظامی خودکفا شدیم؛ این دستاوردها حاصل تجربیاتی است که ما در دوران دفاع مقدس کسب کرده‌ایم. همین فضا را در جبهه مقاومت ببینید. در حال حاضر حزب الله لبنان و یمن در ساخت موشک قوی شده است. دفاع مقدس منجر شد که ما در ساخت سلاح به خودکفایی برسیم و این تجربه را به جبهه مقاومت انتقال دهیم.

دفاع‌پرس: نقش گروه‌های مقاومت در تنش‌های احتمالی بین ایران و آمریکا وبازدارندگی ایران موثر می‌دانید؟

تاکنون به دلایل مختلف نقش جمهوری اسلامی از نظر امنیتی بسیار عالی بوده است تا آنجایی که آمریکا جرات نکرده است در خصوص انهدام پهپاد آمریکایی و توقف نفتکش انگلیسی و دیدار‌های انصارالله یمن و حشدالشعبی با رهبر معظم انقلاب اسلامی و ... عکس العمل نشان دهد.

یمن در ساخت موشک قوی شده و زیر ساخت‌های عربستان را هدف قرار داده است. عربستان قصد دارد این موشک‌ها و حملات را به ایران نسبت دهد تا یک حرکت نظامی انجام و آن را مشروح نشان دهد. در این صورت جنگ دامنه خاورمیانه را می‌گیرد. درست است که در این میان عربستان و ایران متضرر می‌شوند، اما از آنجایی که آمریکا مدعی نظم جهان است، متضرر می‌شود. همچنین آن‌ها باید بدانند که ما هم در منطقه دست‌هایی داریم که می‌توانند بازدارندگی قوی را انجام دهند.

انتهای پیام/ر

نظر شما

دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیریت در وب سایت منتشر خواهد شد