سرویس: اقتصادی
کد خبر: 38386
|
09:09 - 1398/07/08
نسخه چاپی

جنگ تجاری با چین برای ترامپ گران تمام خواهد شد

جنگ تجاری با چین برای ترامپ گران تمام خواهد شد
پروفسور رابرت بیانچی استاد دانشگاه شیکاگو می گوید حزب جمهوری خواه به شدت متکی بر حمایت ایالت‌هایی است که منبع اصلی درآمدی آن‌ها تولیدات کشاورزی و یا سایر تولیدات هستند و مشکلات اقتصادی در هر کدام این بخش‌ها فرصت طلایی را برای دموکرات‌ها به عنوان رقبای جمهوری خواهان ایجاد خواهد کرد.

به گزارشايلام بيدار، از ابتدای سال ۲۰۱۸ ‌‌‌‌‌‌جنگ تجاری بین چین و آمریکا بالا گرفت و آمریکا با اعمال تعرفه بر واردات فولاد و آلومینیوم مناقشه تجاری با چینی‌ها را آغاز کرد. در ادامه چینی‌ها نیز بر واردات تعدادی از کالاهای آمریکایی تعرفه اعمال کردند و به همین شکل اجرای سیاست مرحله به مرحله اعمال تعرفه بر واردات کالا از چین در آمریکا و همچنین اقدامات مقابله‌جویانه با این سیاست‌ها در چین شکل گرفت.

اخیراً نیز صندوق بین‌المللی پول به دو کشور آمریکا و چین درباره بالا بردن تعرفه‌های واردات هشدار داد. این صندوق تاکید کرد سیاست‌های تعرفه‌ای که دو کشور انتخاب کرده‌اند به نفع تولید داخلی هیچکدام از این  دو کشور نبوده و به رشد اقتصاد جهانی هم آسیب می‌زند.

صندوق بین‌المللی پول همچنین تاکید کرده است که دستکاری نرخ مبادله و ارزش پول هم برای هیچ کدام از دو کشور کارساز نخواهد شد. IMF در گزارش خود تاکید کرد: "افزایش تعرفه از سوی آمریکا و چین بعید است به توازن تجاری دو کشور کمک کند". و ادامه جنگ تجاری منجر به کم ارزش شدن پول دو کشور خواهد شد.

پروفسور «رابرت بیانچی» می گوید تولید آمریکایی متکی به زنجیره‌ای از مواد اولیه جهانی است که چین در تامین این کالاها نقش اصلی را برعهده دارد. اگر تولیدکننده آمریکایی نتواند برای کالای اولیه خود بر روی چین حساب کند، یا کالا تولید نخواهد شد و یا تولیدات در قیمتی که در توان مصرف کننده باشد، تولید نمی‌شود.

خبرگزاری فارس در گفت و گو با پروفسور بیانچی به تأثیر جنگ تجاری آمریکا و چین بر اقتصاد دو کشور و انتخابات ریاست جمهوری آمریکا در سال 2020 پرداخته است.

«رابرت بیانچی» استاد علوم سیاسی و حقوق بین‌المللِ دانشگاه «شیکاگو» و محقق میهمان در دانشگاه ملی سنگاپور است. او سابقه تدریس در دانشگاه های شیکاگو، قطر، دانشگاه آمریکایی قاهره و دانشگاه پنسیلوانیای آمریکا را دارد. بیانچی در برنامه نفت در برابر غذای سازمان ملل متحد مشارکت داشته است. «جهانی شدن اسلامی»، «گروه های ذی نفوذ و توسعه سیاسی در ترکیه» از جمله آثار اوست.

فارس: جنگ تجاری چین و آمریکا وارد فاز جدی خود شده است. آیا چشم اندازی برای بهبود اوضاع وجود دارد؟

بیانچی: اقتصاد چین و آمریکا به هم مرتبط و پیوسته هستند و هر چالشی برای هرکدام از این اقتصادها، چالش برای هر دوی آن‌ها به شمار می‌رود. انتظار می‌رود که وضعیت در حال بهتر شدن باشد، چون دولت ترامپ نتوانسته بر سر اختلافات درباره محصولات کشاورزی به توافق دست یابد و تلاش‌ها برای خرید محصولات کشاورزی از طریق سوبسید سود و منفعت بلندمدتی نخواهد داشت.

چین به تولیدات آمریکایی نیاز دارد، اما اگر چین محصولات آمریکایی را خریداری نکند، آمریکا منافع و سودش را از دست خواهد داد و چین هم از جای دیگری خرید خودش را انجام خواهد داد و البته قیمت کالا نیز در نهایت برای مصرف کننده چینی افزایش خواهد یافت. از سوی دیگر در این شرایط هم ترامپ و هم شی جین پینگ، پشتوانه و حمایت  مردمی خود را از دست خواهند داد.

فارس: برخی معتقدند که جنگ تجاری با چین، بر اقتصاد امریکا تاثیر منفی خواهد داشت و اهداف اقتصادی ترامپ را با چالش روبرو خواهد کرد. نظر شما در این ارتباط چیست؟

بیانچی: بله کاملا موافقم. تولید آمریکایی متکی به زنجیره‌ای از مواداولیه جهانی است که چین در تامین این کالاها نقش اصلی را برعهده دارد. اگر تولیدکننده آمریکایی نتواند برای کالای اولیه خود بر روی چین حساب کند، یا کالا تولید نخواهد شد و یا تولیدات در قیمتی که در توان مصرف کننده باشد، تولید نمی‌شود. در هر صورت هر دو کشور ضرر خواهند کرد.

فارس: آیا جنگ تجاری امریکا و چین بر نتایج انتخابات ریاست جمهوری آمریکا در سال 2020 تاثیر خواهد داشت؟

بیانچی: بله. حزب جمهوری خواه به شدت متکی بر حمایت ایالت‌هایی است که منبع اصلی درآمدی آن‌ها تولیدات کشاورزی و یا سایر تولیدات هستند. لذا مشکلات اقتصادی در هر کدام این بخش‌ها فرصت طلایی را برای دموکرات‌ها به عنوان رقبای جمهوری خواهان ایجاد خواهد کرد.

فارس: به نظر شما برای رای دهنده امریکایی کدام یک مهمتر است. مسائل اقتصادی و یا موضوعات سیاست خارجی؟

بیانچی: معمولا این اقتصاد است که احساسات رأی دهندگان را بر می‌انگیزد. رای دهندگان معمولا اگر احساس کنند که از نظر اقتصادی دارای منافعی هستند، از اشتباهات سیاسی و خطاهای فردی سیاستمداران چشم پوشی می‌کنند.

به هر حال برای رای دهندگان آمریکایی مباحث در ارتباط با استیضاح ترامپ و یا ریشه کن کردن فساد سیاسی از جمله فاکتورهای بسیار تعیین کننده و مهم به شمار می‌روند. در تاریخ آمریکا، جنبش‌های اصلاحات معمولا پیش از موفقیت نهایی به شکست انجامیده‌اند، اما حال رقابت‌های اتخاباتی 2020 می‌تواند یک استثنا به شمار رود.

انتهای پیام/ر

نظر شما

دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیریت در وب سایت منتشر خواهد شد

تازه ترین مطالب