سرویس: اجتماعی
کد خبر: 38362
|
07:28 - 1398/07/08
نسخه چاپی

چالش حکمرانی با وجود رسانه های جدید/ محدودیت در شبکه های اجتماعی میدان دادن به دشمن است

چالش حکمرانی با وجود رسانه های جدید/ محدودیت در شبکه های اجتماعی میدان دادن به دشمن است
معاون خبر خبرگزاری فارس با اشاره به مسئولیت اجتماعی رسانه ها گفت: مسئولیت اجتماعی رسانه ای بسیار فراتر از صدق و کذب خبر است. خیلی وقت ها خبر کاملا از سر صدق است اما هیچ تطبیقی با مسئولیت اجتماعی رسانه ندارد. مثل بسیاری از اخبار حوادث که منتشر می شود.

به گزارشايلام بيدار، نشست «مسئولیت حقوقی و اجتماعی رسانه‌ها در قبال نشر اکاذیب» امروز با حضور مهدی امیری اصفهانی معاون سیاسی، امنیتی دادستان کل کشور، جواد جاویدنیا معاون فضای مجازی دادستان کل کشور، عابدینی قائم مقام خبرگزاری صدا و سیما، شاطری پور پژوهشگر پژوهشگاه قوه قضائیه و محسن مهدیان معاون خبر خبرگزاری فارس و فعال رسانه ای برگزار شد.

مردم حق دارند از اطلاعات درست برخوردار باشند

در ابتدای این نشست شاطری پور پژوهشگر پژوهشگاه قوه قضاییه گفت: یکی از موارد مهم در احیای حقوق شهروندان، بحث حق مردم در بهره‌مندی از اطلاعات درست است.

وی با بیان اینکه مردم حق دارند از اطلاعات درست برخوردار باشند، افزود: بزرگترین حق مردم حق بیان است و این موضوع آنقدر مهم است که در قرآن یک آیه برای آن در نظر گرفته شده است.

شاطری پور گفت: مطالبه حقوق عامه از سوی رسانه‌ها مستلزم این است که رسانه‌ها مطالب حقیقی را منتشر کنند.

امروز دوران روایت است و روایت صدق و کذب پذیر نیست

در بخش دیگری از این نشست مهدیان معاون خبر خبرگزاری فارس و فعال رسانه ای گفت: زمانی که در خصوص مسئولیت حقوقی صحبت می‌کنیم ابتدا باید سوال کنیم که آیا مسئولیت حقوقی همان مسئولیت اجتماعی است؟

وی گفت: مسئولیت اجتماعی اساسا فرا‌تر از قانون است و مسئولیت حقوقی یک بحث حداقلی است؛ به عنوان مثال اگر خبرنگاری یک افشاگری انجام دهد و در دادگاه بتواند مطالب خود را ثابت کند تبرئه می‌شود. ولی آیا این کفایت می کند؟ اگر اینطور است چرا رهبر انقلاب با نام بردن از متهم در رسانه ها مخالف است؟

مهدیان درباره ماهیت اخبار بیان کرد: بسیاری از اخبار کذب نیست، مانند آثار نامطلوب رسانه ای دارد. بلکه روایت شان از ماجرا یا ناقص بود یا متکی به ابرروایتی بود که ان ابر روایت ایراد داشت. ابرروایت این بود که جمهوری اسلامی قائل به تبعیض برای زنان است. همین باعث میشد هر حادثه ای از این منظر تحلیل شود. مثل اینکه شما چنان ماجرای قتل اقای نجفی را با ابرروایت پرستو روایت می کنی که مخاطب حس دلسوزی به او دست می دهد. 

وی با بیان اینکه مسئولیت اجتماعی در رسانه با وجود شبکه های اجتماعی پیچیده شده است تاکید کرد: یک نکته بسیار مهم در موضوع مسئولیت اجتماعی رسانه اینست که ما امروز با صدق و کذب اخبار مواجه نیستیم بلکه با روایت اخبار مواجهیم که ملاک در روایت حقیقت و پساحقیقت است. ما با وجهی از حقیقت مواجهی و با تصویری و روایتی از حقیقت مواجهیم. روایتی که خود مردم آنرا می سازند. لذاست که امروز روزگار پایان خبرنگاری به معنای مرسوم و سنتی انیم. روایت جای خبر نشسته است و برخلاف خبر که بیشتر برامده از حقیقت بود روایت بیشتر برآمده از شخصیت راوی است.

امروزه با افول رسانه‌های رسمی مواجه شده ایم

مهدیان با بیان اینکه شبکه های اجتماعی سه تغییر عمده و سه ابرچالش کلان ایجاد کرده است گفت: امروز شبکه های اجتماعی موجب افول رسانه های رسمی ، تغییر در مراجع رسانه ای و سوم اخلال در نظام حکمرانی سیاسی و جابجایی قدرت شده اند .

وی با بیان اینکه موضوع کنترل حقوقی و سیاسی رسانه ها در شبکه اجتماعی کاملا با رسانه های ارتباط جمعی متفاوت است گفت: نظارت ناپذیری  در شبکه های اجتماعی یک اصل است که باید انرا مدنظر قرار داد و متناسب با ان برنامه ریزی کرد. نمی شود همان مدل نظارتی که درباره رسانه های ارتباط جمعی داریم را بخواهیم برای رسانه های اجتماعی نیز به کار ببندیم.

وی در خصوص چه باید کرد گفت: در افول رسانه رسمی و جابجایی مرجعیت اجتماعی و  اختلال در حکمرانی تنها راه باقی مانده مردم سالاری رسانه ای است. یعنی پذیرفتن قواعد شبکه های اجتماعی و وارد این میدان شدن . اینجاست که تمام مناسبات بهم می ریزد. یعنی شما تنها و تنها زمانی موفقید که بتوانید در بستر تخت و غیرساختاری شبکه اجتماعی سخن خودت را به کرسی بنشانی. این یعنی قوانین را باید از همین منظر ببینی و خودت را نیز مهیای همین کنی. اینجاست که اساسا محدودیت هایی که در نهایت به محدودیت جبهه انقلاب در رسانه ها شود یک خطای جبران ناپذیر است.

محدود کردن شبکه اجتماعی یعنی زمین را در اختیار دشمن قرار دادن

مهدیان با بیان اینکه در شرایط جدید حکومت باید بپذیرد که شرایط و زمین بازی رسانه ای تغییر کرد است تاکید کرد: در چنین شرایطی گام اول این است که میدان بازی جدید را بپذیرد . بر این اساس هرگونه محدودیت در شبکه های اجتماعی موجب تقویت روایت دشمن می شود چون زمین را از راویان انقلابی و حقیقت طلب خالی می کند. دیگر اینکه نهادهای حکومتی باید در عرصه شبکه اجتماعی قواعد روایت گری را بپذیرند و بدانند هر میزان در پاسخگوئی و بیان ابرروایت کوتاهی کنند دشمن جای آنها را پر می کند. 

مهدیان فعال رسانه‌ای در ادامه نشست اظهار کرد: نکته حائز اهمیت این است که قصه فراتر از خبر کذب است و مشکل کنونی کذب و صدق اخبار نیست بر اساس نظر سنجی صورت گرفته ۸۰ درصد مردم گفتند که احساس می‌کنند فساد وجود دارد و فقط ۱۰ درصد فساد را دیدند.

وی با بیان اینکه همیشه اخبار کذب نیست که دردسر ساز می شود ادامه داد: ما امروزه با تزاحم های حقوقی و تزاحم های اخلاقی مواجهیم. مثل تزاحم حقوق فردی بر حقوق اجتماعی. تزاحم عدالت و مصلحت. تزاحم حق فرد با حق جامعه. تزاحم اطلاع رسانی با امنیت ملی. رفع این تزاحم ها ملاک و معیار می خواهد و نمی شود هر قصوری در این خصوص را تقصیر براورد کرد.

این فعال رسانه‌ای با بیان اینکه آمار فساد در ایران از بسیاری از کشور ها کمتر است اما مردم احساس فساد و ناامنی می کنند تاکید کرد: بین احساس ناامنی و ناامنی تفاوت است و امروز اگر مردم احساس ناامنی دارند این ناشی از عملکرد رسانه ای است. 

وی سپس به برخی آمار اشاره کرد و گفت: در رتبه جهانی سرقت وسایل خودرو، سوئیس اول، سوئد دوم، ایتالیا چهارم، آمریکا هشتم و ایران سی و یکم است.

در رتبه جهانی جرائم مالی مولداوی یکم و  گواتمالا دوم، افغانستان سوم،  آمریکا سی و نهم  و ایران پنجاه و هشتم است.  در جرائم خشن  ونزوئلا اول و افغانستان سوم و امریکا شانزدهم و ایران هفتاد و یکم است. اما شما می بینید که احساس ناامنی در ایران از بسیاری از همین کشورها بیشتر است . نبود مسئولیت اجتماعی همینجا خود را نشان می دهد .

ابزار‌های دنیای دیروز یک طرفه و یکجانبه بود و ابزار‌های دنیای امروز چند کاره است

در بخش دیگری از این نشست امیری اصفهانی معاون امنیتی، سیاسی دادستان کل کشور گفت: شهدای انقلاب اسلامی و جنگ تحمیلی و مدافع حرم و در راس آن‌ها امام راحل الگوی مسئولیت پذیری بودند.

وی گفت: زندگی در دنیای امروز تفاوت جدی با دیروز دارد و اگر بخواهیم موفق باشیم باید با عبرت از گذشته مدیریت خوبی در زندگی اجتماعی و فردی داشته باشیم.

معاون امنیتی، سیاسی دادستان کل کشور اظهار کرد:  باید در اجتماع حضور موثر داشته باشیم و این حضور موثر نیازمند شناخت درست است.

امیری اصفهانی گفت: ساختار‌های زندگی دیروز طولی بود و ساختار‌های زندگی در دنیای امروز عرضی است، این موضوع در تمام عرصه‌ها صدق می‌کند. امروز یک پیام در فضای مجازی تولید و بدون واسطه در تمام جهان منتشر می‌شود.

معاون سیاسی امنیتی دادستان کل کشور افزود: رویکرد‌های دنیای دیروز رویکرد‌های فردی بودند و رویکرد‌های دنیای امروز مشارکت جویانه است.

وی تصریح کرد: فرآیند‌های دنیای دیروز پیچیده و فرآیند‌های دنیای امروز ساده است و سازوگار‌های دنیای دیروز مانا و ماندگار بود و سازکار‌های دنیای امروز پویا است.

امیری اصفهانی گفت: ابزار‌های دیروز و امروز هم متفاوت است. ابزار‌های دنیای دیروز یک طرفه و یکجانبه بود و ابزار‌های دنیای امروز چند کاره و چند وجهی است.

معاون سیاسی امنیتی دادستان کل کشور بیان کرد: اگر با ابراز‌های امروز آشنا نشویم امروز را که هیچ دنیای فردا را هم از دست خواهیم داد.

وی گفت: هر انسان مکلف به کار یک بعدی نیست و نمی‌تواند حیات غیر اجتماعی داشته باشد، بنابراین ظهور احساس و رفتار فرد فراتر به خودش نیست و رفتار او در دیگران هم اثر گذار است و، چون رفتار افراد در دیگران اثر گذار است ممکن است این اثر مثبت ویا منفی باشد؛ به همین دلیل رفتار افراد دارای اثرگذاری مسئولیت آور است و این به معنی مسئولیت و مسئولیت پذیری است.

امیری اصفهانی بیان کرد: مسئولیت پذیری چه در عرصه حقوقی و چه در عرصه اجتماعی جزء لاینکف افراد است و هیچ فردی نمی‌تواند از مسئولیت اجتماعی فرار کند و هیچ حقی بدون مسئولیت معنا ندارد و هر فردی حقوقی را مورد استیفا قرار می‌دهد باید پاسخ گو باشد.

معاون سیاسی امنیتی دادستان کل کشور گفت: هر مسئولیت اجتماعی یک تعریف جداگانه به نام مسئولیت حقوقی در کنارش دارد.‌ نمی‌توانیم بین مسئولیت حقوقی و مسئولیت اجتماعی تفکیک قائل شویم و این دو یک روی سکه است.

هنگام انتشار یک خبر باید به درستی آن توجه داشت

در ادامه این نشست حسن عابدینی قائم مقام خبرگزاری صدا و سیما نیز گفت: فناوری سبب تغییر در تمام سطوح جامعه از جمله روزنامه نگاری شده است.

وی ادامه داد: سال ۸۸ در نشست رسانه‌ای آسیا و اقیانوسیه مقاله‌ای درباره تاثیر شبکه اجتماعی روی شبکه‌های خبری ارائه دادم و آن زمان دوستان اروپایی این مقاله را سیاسی عنوان کردند، اما بحث من این بود که امروز از شبکه اجتماعی برای مقاصد سیاسی خود استفاده می‌کنیم، اما شبکه اجتماعی ویژگی‌های خاص خود را هم دارند.

عابدینی بیان کرد: برای انتشار یک خبر در روزنامه و خبرگزاری حتما باید راستی آزمایی صورت گیرد، البته در خبرگزاری‌های دنیا اگر خبری به اشتباه منتشر شود برای آن اصلاحیه‌ای داده می‌شود، اما خبر از روی سایت برداشته نمی‌شود.

قائم مقام خبرگزاری صدا و سیما ادامه داد: خبرگزاری فرانسه به زبان عربی چندین ماه نام خانوادگی آقای متکی را متقی می‌نوشتند، اما خبر‌های اشتباه خود را از روی سایت پاک نکردند و بلکه برای آن اصلاحیه زدند.

وی با بیان اینکه راستی آزمایی اهمیت بسیاری دارد، گفت: هنگام انتشار یک خبر باید به درستی آن توجه داشته و برای آن باید چاره اندیشی مناسبی داشته باشیم.

میان خبر فیک و شایعه مرز وجود دارد

عابدینی اظهار کرد: موضوعات تحلیل پذیر اکنون اهمیت بسیاری پیدا کرده اند و روز به روز فناوری‌ها و فضای مجازی گسترده‌تر می‌شوند. زمانی وبلاگ اهمیت بسیاری داشت، اما اکنون معنایی ندارد و قوانین هم باید متناسب این تغییرات باشند.

قائم مقام خبرگزاری صدا و سیما تصریح کرد: به جرات می‌توان گفت طی ۳ سال گذشته موضوع فیک نیوز مطرح شده و همزمان با حضور ترامپ فیک نیوز هم گسترش پیدا کرد و رسانه‌های آمریکایی دروغ‌های او را می‌شمارند و منظور از دروغ خبری است که کاملا مشخص باشد.

عابدینی ادامه داد: میان خبر فیک و شایعه مرز وجود دارد؛ خبر فیک و جعلی گاهی اوقات حتما از زبان مقامات گفته می‌شود و رسانه‌های بزرگ آن را تکرار می‌کنند، اما رسانه‌ها شایعه را بازگو نمی‌کنند؛ برای پیدا کردن درستی یا غلطی خبر فیک نیاز به ارتباط گرفتن با افزاد حاضر در صحنه است.

قائم مقام خبرگزاری صدا و سیما بیان کرد: اگر خبر رسمی نیاید شایعات زیاد می‌شود، اما خبر جعلی خیر؛ خبر جعلی با برنامه ریزی و از روی عمد طراحی می‌شود و گاهی اوقات افراد متخصص رسانه هم صحت آن را به زحمت تشخیص می‌دهند.

وی گفت: موضوع رسانه و کپی کردن خبر دغدغه بسیاری از رسانه‌های جهانی است.

حذف اخبار کذب در پیام رسان های خارجی وجود ندارد

جواد جاویدنیا معاون فضای مجازی دادستان کل کشور در رابطه با انتشار اخبار کذب در رسانه‌ها و صیانت از حقوق مردم در فضای مجازی گفت: انتشار اخبار کذب در رسانه‌های سنتی هم وجود داشت، اما ابزار‌ها و دامنه گسترش آن‌ها متفاوت بود، به همین دلیل سازوگار قانونی برای برخورد با این گونه اخبار وجود دارد.

معاون فضای مجازی دادستان کل کشور افزود: طبق گفته سخنگوی قوه قضائیه ابتدا مسئولیت انتشار اخبار را به دستگاه‌های ذی ربط می‌دهیم و بعد برخورد قضایی انجام می‌شود.

وی با بیان اینکه برای برخورد با انتشار اخبار کذب در قانون سازوکار قانونی وجود دارد، افزود: ماده ۷۴۶ آیین دادرسی کیفری و مواد قانون مطبوعات به این موارد مربوط می‌شوند. اما این سوال پیش می‌آید که آیا راه حل قضایی می‌تواند راه حل مسئله باشد.

جاویدنیا گفت: چرا شرایط باید به گونه ای پیش رود تا رسانه‌ای که دارای مجوز است خبری را بدون اطمینان از صحت آن منتشر کند و رسانه‌های دیگر هم پیرو آن خبر را منتشر کنند و افراد سرشناس هم مانور دهند و یک جریان سازی خاص ایجاد شود.

معاون فضای مجازی دادستان کل کشور بیان کرد: دلیل انتشار این گونه اخبار این است که هیچ گونه مسئولیتی برای بازنشر دهندگان خبر وجود ندارد و در قانون بر‌ای افرادی که اقدام به بازنشر خبر می‌کنند مرجعی در نظر گرفته نشده است.

وی ادامه داد: فرض کنید برای انتشار اخبار در فضای مجازی مجازات مُشَدَده در نظر گرفته شود، اما آیا سازگاری برای پیدا کردن منتشرکننده اخبار در نظر گرفته شده است؛ به عنوان مثال فرض کنید خبری در فضای مجازی منتشر شود و پلیس فتا با دردسر زیاد می‌تواند فرد منتشر کننده را پیدا کند، زیرا سرور‌های این نرم افزار‌ها در کشور وجود ندارد، اما خود نرم افزار در دسترس مردم است.

جاویدنیا بیان کرد: اگر تمام توان خود را بگذاریم تا یک خبر کذب را در نرم افزار‌های خارجی حذف کنیم این امکان وجود ندارد، اما اگر پیام رسان داخلی باشد می‌توان به مدیران ان گفت یک خبر را از آن شبکه حذف کنند.

وی گفت: بار‌ها دیده ایم که برای یک خبر تکذیبیه هم منتشر می‌شود، اما نمی‌توانیم اثرگذاری خبر اصلی را از بین ببریم، حتی اگر تکذیبیه را بار‌ها از رسانه‌های جمعی پخش کنیم.

معاون فضای مجازی دادستان کل کشور بیان کرد: باید مسئول دانستن مدیر پیام رسان را به طور جدی پیگیری کنیم و بعد بیاییم بررسی کنیم که آیا مجازات‌های در نظر گرفته شده اثرگذار است و یا نه؟

جاویدنیا گفت: خبر و رسانه دچار تحول شده و رسانه‌ها از حالت متمرکز خارج شده اند، عموما انتشار اخبار کذب از سوی دشمن انجام می‌شود.

وی تصریح کرد: عاملی که باعث شد ۱۸ هزار نفر دعوت کننده امام حسین (ع) به کربلا تبدیل به ۳۰ هزار دشمن شود، انتشار یک خبر کذب بود.

معاون فضای مجازی دادستان کل کشور تاکید کرد: برای مقابله با اخبار کذب یک بستر قضایی صفر نیاز نیست و تا زمانی که یک مرجع نداشته باشیم که مورد اعتماد مردم باشد و صحت اخبار را بررسی کند مجداد با تغییر نرم افزار‌ها شاهد انتشار اخبار کذب خواهیم بود.

وی با بیان اینکه امروز افشاگری به یک برند تبدیل شده است، اظهار کرد: اگر بستر‌های انتشار اخبار همین بماند دشمن از این فضا برای متزلزل کردن نظام استفاده می‌کند. اما اگر بستری ایجاد شود که قبل از انتشار اخبار به مسائل و شایعات پاسخ دهد و بعد خبر‌ها منتشر شوند شاهد کم شدن شایعات و اخبار کذب در رسانه‌ها خواهیم بود.

امروز معقوله‌ای به اسم رسانه تاثیر مهمی در مناسبات اجتماعی و فردی دارد

امیری اصفهانی معاون سیاسی و امنیتی دادستان کل کشور نیز گفت: بین وجود واقعیت (مانند وجود فساد) و احساس آن یک تفاوت معنی دار وجود دارد و بین احساس موضوع و بیان آن هم تفاوت زیادی وجود دارد.

معاون سیاسی و امنیتی دادستان کل کشور گفت: باید پذیرفت امروز معقوله‌ای به اسم رسانه تاثیر مهمی در مناسبات اجتماعی و فردی دارد  و نمی‌توان منکر وجود آن شد و باید نسبت به مواجه مناسب با این پدیده تدبیر داشته باشیم.

وی بیان کرد: گاهی اوقات حرفی زده می‌شود که مخاطب نسبت به آن برداشت دیگری دارد و در حوزه رسانه همه حقایق تبدیل به واقعیت می‌شنود و همه واقعیت‌ها قابل تصور و تصدیق نیستند.

امیری اصفهانی با بیان اینکه پدیده‌های امروز چند وجهی شده اند، اظهار کرد: پدیده یک وجهی دیگر وجود ندارد و هر پدیده‌ای از چند جنبه تشکیل شده است.

معاون سیاسی و امنیتی دادستان کل کشور گفت: پدیده‌ها قابلیت تبدیل پیدا کرده اند و ممکن است در مدت زمانی کوتاه تغییر پیدا کنند و این موضوع در رسانه اهمیت بسیار دارد و شناخت آن حائز اهمیت است.

امیری اصفهانی اظهار کرد: چه از ناحیه اشخاص صلاحیت دار برای وضع ضبط و چه از سمت ضابط قوانین زمان احتیاج است و بار کردن ضابطه قدیم بر پدیده جدید اشتباه است.

وی گفت: اصل تناسب در شرایط امروز جامعه لازم الرعایت است و در اسلام هم احکام اولیه و ثانویه وجود دارد.

معاون سیاسی و امنیتی دادستان کل کشور بیان کرد: در قانون رسانه که ناظر بر تمام مجموعه‌های خبری است رسانه‌هایی که پروانه فعالیت داشته باشند مشمول قوانین می شوند، اما رسانه رسمی با غیر رسمی اهمیت ندارد، بلکه ضرورت انتظام بخشی برای تمام آن‌ها اهمیت دارد و هیچ تفاوتی میان مکاتب مختلف اجتماعی وجود ندارد و هر ضابطه‌ای با هر مبنایی بر رسانه حاکم است.

امیری اصفهانی درباره چگونگی اجرای ضوابط گفت: باید یک الگوی مناسب و سازوکار درست برای وضع ضوابط به هنگام در عرصه عملیات رسانه‌ای داشته باشیم.

وی ادامه داد: اگر قانون مطبوعات روی یک بخش رسمی حاکم است نباید احساس کنیم که بخش دیگر مشمول ضوابط نیست. دولت به معنای عام و هر شخص متولی امر حاکمیت وظیفه بالا بردن سطح آگاهی عمومی در همه زمینه‌ها با استفاده از ظرفیت رسانه‌های گروهی را برعهده دارد.

معاون سیاسی امنیتی دادستان کل کشور با بیان اینکه یکی از وظایف رسانه‌ها مطالبه از دولت است، گفت: رسانه‌ها باید بگویند دولت به معنای عام، کار خود را انجام می‌دهد یا نه و امروز در نظام اجتماعی با درک رسانه مواجه هستیم.

امیری اصفهانی گفت: هر فردی متناسب با درک خود با انواع منابع خبری مواجه است و دولت باید شهروندان را از این منظر مورد توجه قرار دهد و مهارت تحلیل وجود ندارد و باید به این موضوع توجه داشت.

نمی‌توان منکر استفاده ابزاری از رسانه شد

وی اظهار کرد: علاوه بر آن فهم مختلف موضوعات هم متعدد هستند و در دامنه وسیع موضوعات نمی‌توان فهم مشترک ایجاد کرد و نباید انتظار درک مشترک از مخاطبان داشته باشیم.

معاون سیاسی و امنیتی دادستان کل کشور با بیان اینکه نمی‌توان منکر استفاده ابزاری از رسانه شد، گفت: مقاصد سیاسی و اجتماعی خبر مهم است.

امیری اصفهانی درباره انتخابات بیان کرد: امنیت اصلی‌ترین حق عمومی و زیر ساخت پیشرفت است و صنعت و تولید بدون امنیت امکان پذیر نیستند و تمام مولفه‌های شاخص پیشرفت در اقتصاد و فرهنگ و شئون اجتماعی به امنیت وابسته است.

وی ادامه داد: امنیت تنها محدود به امنیت فیزیکی نیست بلکه امنیت سطوح مختلفی دارد؛ امنیت اجتماعی، اقتصادی، روانی، اخلاقی، اعتقادی و... همه ذیل عناوین امنیت هستند.

معاون سیاسی امنیتی دادستان کل کشور با اشاره به اینکه دولت وشهروندان مکلف هستند در ایفای امنیت روانی نقش آفرین باشند، اظهار کرد: در آستانه انتخابات و از آنجایی که این موضوع عرصه بیان مطالب صحیح و غلط است، ممکن است امنیت روانی در ذهن مخاطب نقش آفرین باشد.

امیری اصفهانی ادامه داد: رسیدن به صندلی مجلس باب مطلوب هر فردی است و ممکن است راه رسیدن آن متفاوت باشد و فردی برای رسیدن به آن تمام امنیت‌های اخلاقی را زیر پا بگذارد و سیاه نمایی کند و از منابع غیر حقیقی اطلاعات غلط به جامعه بدهد.

وی تصریح کرد: رسانه می‌تواند این مسیر را به سمت امنیت ببرد یا به گونه‌ای عمل کند که امنیت کلی مورد تعرض قرار گیرد و نباید امنیت را نادیده گرفت.

حسن عابدینی قائم مقام خبرگزاری صدا و سیما نیز درباره مسئولیت اجتماعی اظهار کرد: سالانه به میزان تلفات جاده‌ای ایران آدم در آمریکا کشته می‌شود، اما در رسانه آن‌ها حتی یک جنازه و قطره خون هم نشان داده نمی‌شود و علت آن هم این است که مسئولیت اجتماعی در برابر قانون بوجود آمده است.

روایتگری می‌تواند موجب انتشار خبر دروغ شود

وی ادامه داد: ایران کشوری مستثتی در نظام بین الملل است و باید بدانیم کجا درباره موضوعات صحبت می‌کنیم؛ مدیریت ادراک موضوعی مهم است و به موجب آن رسانه با بهره گیری از تکنیک‌های مختلف سعی در تغییر ادراک مخاطب خود می‌کند.

قائم مقام خبرگزاری صدا و سیما با اشاره به شبکه‌های فارسی جهانی گفت: تعداد شبکه‌های فارسی جهانی بسیار زیاد است، اما این موضوع برای چینی‌ها و هندی‌ها وجود ندارد.

عابدینی با بیان اینکه چرا برای ایران ۲۶۴ شبکه راه اندازی کرده اند اما برای دیگر کشور‌ها چنین اقداماتی را انجام نداده اند؟ گفت: تعبیر بنده از فیک نیوز با دیگر افراد متفاوت است؛ روایتگری می‌تواند موجب انتشار خبر دروغ شود.

وی ادامه داد: فیک نیوز همانند خبر واقعی است و اکنون با پدیده‌ای تحت عنوان اخبار ۳۶۰ درجه مواجه هستیم و معنای آن هم این است که خبر به صورت واقعی در جهان انجام می‌شود و سپس تغییر می‌کند و به گونه‌ای دیگر می‌شود.

قائم مقام خبرگزاری صدا و سیما تصریح کرد: ما در دنیای فرا واقعی زندگی می‌کنیم و ابزار‌های تغییر اطلاعات بسیار زیاد هستند و با شگرد‌ها مدیریت ادراک انجام می‌شود و فیک نیوز به گونه است است که فقط متخصصان آن را انجام می‌دهند.

جریان سازی در فضایی که مدیریت آن به دست شما نیست سخت است

جاوید نیا معاون فضای مجازی دادستان کل کشور نیز در ادامه نشست گفت: در بحث مواجه با اخبار کذب ضرورت دارد که حتما دستگاه‌ها و سازمان‌هایی حضور داشته باشند.

وی ادامه داد: وجود تشکیلات متمرکز ضروری است و می‌تواند بستر مهم مواجه با این مشکلات باشد.

جاوید نیا گفت: وقتی خبر کذب و نا صحیحی منتشر می‌شود تاثیر گذاری دارد، اما تکذیبیه آن تاثیر گذاری موثری ندارد و به همین دلیل باید در بستر‌هایی سرمایه گذاری کنیم که مدیران آن حمایت کنند.

معاون فضای مجازی دادستان کل کشور با اشاره به اظهارات مقام معظم رهبری مبنی بر شکسته شدن انحصار دشمن در فضای مجازی اظهار کرد: حرف نظام و حرف انقلاب باید در جریان رسانه‌ای فضای مجازی دنبال شود، زیرا آگاه سازی در جهان هدف است.

وی ادامه داد: جریان سازی در فضایی که مدیریت آن به دست شما نیست سخت است و می‌بینیم که بسیاری از صفحات جریان انقلاب در فضای مجازی بسته شده است.

جاوید نیا با بیان اینکه جهت گیری باید به سمتی باشد که مردم متوجه امنیت باشند، گفت: باید جریان سازی مناسب صورت گیرد و متوجه شویم هشتگ‌ها چه قدر توانسته اند مانع از اخبار کذب باشند.

معاون  فضای مجازی دادستان کل کشور تصریح کرد: از طرفداران کاندیدا‌های انتخابات تقاضا داریم هر خبری را منتشر نکنند و به هر منبعی اعتماد نکنند و خود کاندیدا‌ها نباید اجازه دهند که تا قبل از اطمینان خبر منتشر شود؛ یک خبر ممکن است سرنوشت آن‌ها را تغییر دهد.

شاطری پور عضو پژوهشکده قوه قضاییه گفت: فضای فرهنگی ظرافت‌های خاص خود را دارد؛ در این فضای فرهنگی مرز بندی‌های مرسوم اعتبار خود را از دست داده‌اند و منابع آگاهی بخش محدود به قبل نیست.

عضو پژوهشکده قوه قضائیه اظهار کرد: درخصوص مسائل فرهنگی و نحوه رو در رویی با این مسائل و هنجار و ناهنجاری‌های ارتباطی اساسا به لحاظ تخصصی نیازمند مولفه‌های جنایی باشند و در این میان حضور متخصصان رسانه‌ای اهمیت دارد.

شاطری پور با اشاره به مسئولین رسانه‌های غیر رسمی گفت: اگر رسانه‌های غیر رسمی خبری دروغ را منتشر کنند امکان برخورد با آن‌ها وجود دارد.

انتهای پیام/ش

نظر شما

دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیریت در وب سایت منتشر خواهد شد